Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

Etter fjorårets suksess(?) velger ejg å lage en tilsvarende tråd for meiteåret 2011.

Første halvdel av mai var preget av noen litt vel optimistiske forsøk, som endte med to ørekyter i Nitelva som eneste resultat.....

Parallellt med blankingen foregikk det inspeksjon av harrelva og fóring av karuss-swimen.

16.mai syntes karussen å ha blitt mer aktiv, så jeg bestemte meg for at jeg snart måtte ta med stang.

Første ordentlige tur med reel sjans for nevneverdig fisk var feederfiske i Mjøsa 20.mai. Jeg fisket sammen med en kamerat, som fikk en grei mort og en vederbuk før jeg merket noe som helst. å min swim viste det seg å være mye laue. Feederfiske med krok #10 agnet med 5 pinkies er ikke akkuart det mest effektive til laue, men det ble da 19 stk på meg. Jeg hadde bestemt meg for å ha lauene som agn, så de ble kakket alle sammen. Noen av dem syntes nokså store, så troen på pers var tilstede. Da jeg kom hjem og veide dem til 59, 55, 55 og 55 gram var jeg derfor litt skuffet, men jeg har i det minste litt fint agn i fryseren :D

21.mai måtte harren prøves. Det ble frilinemeite med krok #10 agnet emd 3 maggot. Nøyaktig 5 sekunder etter at jeg hadde fått agnet opp satt denne:

2205201115330a850a9cd7ee4ab685685fbadfb9.JPG

En liten tass på 340 gram

Etter det observerte jeg 2-3 harr, men det skjedde ikke noe mer. Lite fisk på elva.

På kvelden fant jeg ut at jeg skulle teste karuss-swimen. I det jeg ankom var det mye mort der, så jeg bestemte meg for å fiske litt på morten først. Etter noen få mort ble jeg lei og overblyet duppen og forlenget fortommen littegrann. Etter ca 1 minutt farer duppen mot venstre. Jeg gir tilsalg og kjenner at det ikke er mort :o Fisken snagger :) Her må det jobbes! Etter en slitsom prosedyre ligger fisken endelig i håven :D

22052011153636a39bfcc6ce40dcabad640e977c.jpg

404 gram.

Etter dette hadde jeg noen løftenapp, men det viste seg at alle var mort. Jeg pakket sammen tidlig, ca 23:30 og var glad for at sesongen var i gang.

22.mai skulle harren prøves på nytt. Jeg gikk flere ganger lags godkulpene, ikke en fisk å se.

Er sesongen over før den har begynt?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig sesongen din har begynt før sesongen til harren? :)

Gøy med karuss, grattis med bra sesongåpning får jeg si!

Mye mulig, men jeg tviler. Harrsesongen startet 20.mai i fjor, med endel fin fisk på elva. I år har det meste annet vært tidligere ute, derfor startet jeg kikkingen etter den en god del del tidligere i år. Noen dager med umulige siktforhold kan ha skjult mye harr for mitt årvåkne moldvarpblikk.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.mai:

Mine dystre spådommer ble gjort til skamme. En liten aftenstur i elva ga mange observasjoner av harr.

Jeg startet med frilinemeite, men da det ikke leverte gikk ejg over til paternoster.

Da jeg endelig fikk kastet dit jeg ville fattet den nærmeste harren ganske raskt interesse og tok etter omtrent et halvt minutt.

Denne fisken var noe større enn gårsdagens, men med sine 366 gram langt bak fjorårets fisker fra elva.

Det ble såpass mye plasking av denne at jeg bare kunne glemme denne kulpen så jeg beveget meg til en sving lenger ned. Her så jeg raskt en harr og den tok agnet med en gang den fikk det presentert, dette var en liten tass som ikke ble veid.

Etter dette prøvde jeg kulpen jeg pleide å fiske i i yngre dager og etter noen kast der bet det endelig. Det viste seg å være en liten ørret.

Alle de tre fiskene fikk friheten tilbake.

Harren har en irriterende egenskap til felles med vederbuk, nemlig en særdeles dårlig oppførsel på land.

Etter dette dro jeg får å inspisere karuss-swimen og jeg så til min overraskelse at alt foret jeg hadde lagt ut dagen før var borte... det dreide seg om vesentlig mer for enn jeg normalt bruker på denne plassen.... Jeg åpnet en boks mais og foret, men all morten som kom spiste opp mesteparten av dette før ejg hadde rukket å røyke to sigaretter. Snakker om høy mortetetthet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost i kål altså!!

Nå har jeg snyte snerpe meg langt inn i sylteskaftet brukt snart nittenhundreogsnørrogførti timer på å se etter harren og i kveld så jeg endelig en hufselurediger harr også klarte jeg jø så nøfyse meg å skremme den besnurrede ananasfisken!!!

Saft suse!!

Innlegget er språklig tilpasset sarte sjeler, de som ikke føler seg spesielt sarte i dag må føle seg fri til å lese det på sin egen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.mai:

Toppknyttfiske etter laue.

Jeg fisket med en team milo koex 500 6 meter, gamakatsu krok #12. Agn: pinkies, for: sensas ablette samt løsforing med pinkies.

I dag var jeg heldig og fikk selsakp av en kamerat.

Spesielt i starten på økta fikk vi se at vi hadde mye å lære, avpassing av formengder, foringsfrekvens, presisjon... ingenting stemte. Etterhvert fikk vi mer dreisen på det og det så absolutt ut til å hjelpe.

Det ble da noen lauer på oss begge, mest på han andre.

Den største var det for en gangs skyld jeg som fikk:

2605201123162a397c852f9e47bc87c3e81af68a.JPG

Denne var skikkelig stinn og dro vekta til 69 gram, som er ny pers.

I tillegg fikk vi hver vår miniharr og jeg fikk denne:

2605201123168fc2b581c16042b9951dad20742f.JPG

Vederbuk 1815 gram. Med kaldt vann, toppknyttstang og krokfortom på 0.12 ble dette en spoennende fight og en morsom avvekslling :thumbsup:

Bildet ble visst ikke noe særlig...

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen ;) , nærmer seg faretruende specidement laue nå , litt mer gjæra grunnfor så sitter den :withstupid:

Hva er specimenkravet på laue? Har ikke giddet å sjekke siden det på disse småartene pleier å ligge et godt stykke over nrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27.mai:

Litt over 9 på kvelden dro jeg hjemmefra for å fore inn karussen. Planen var å være tidlig hjemme.

I det jeg hadde kastet ut foret så jeg først en halefinne som så mistenkleig interessant ut, før jeg helt tydelig kunne se to karusser som svømte sakte over swimmen. Det var ingen bønn, jeg måtte fiske!

Å faktisk fiske var ikke planen da jeg pakket bilen, men jeg fant da det meste som trengtes sånn til å begynne med.

Blying, finning av fiskedyp osv går nå som en lek! I fjor hadde jeg noen turer der jeg lurte på om jeg ikke skulle fiske litt også, ikke bare drive med ordning av tackle :)

Jeg fikk kastet ut og etter få minutter fikk jeg et løftenapp! Jeg ble selvfølgelig overivrig og ga et litt vel voldsomt tilslag. Håper ignen fisk kom til skade under hendelsen.... Slik går det alltid når trua mi er på topp. Det blir noe frenetisk og overanstrengt over det.

Etter noen minutter ser jeg at duppen min beveger seg nesten en hel cm mot venstre :) Jeg venter noen små sekunder før jeg løfter stanga rolig. Jeg kjenner raskt at det er karuss i den andre enden og opp kommer denne:

280520111047ab7ab46b391f4bfd866508f84918.JPG

den veies til 492 gram og settes pent ut igjen.

Etter dette hadde jeg 2-3 bomtilslag før jeg begynte å få noen mort.

PLutselig ser jeg på ny den lille forsiktige bevegelsen i duppen som karussen hadde forårsaket. Jeg gjør det på nytt på akkurat samme måte og kjenner igjen at det er snakk om rette arten!

280520111048574e83b8b25844ad9198fb895026.JPG

Denne veies til 490 gram.

Releasebildet ble ikke all verden, men jeg slenger det inn allikevel:

28052011104890193bdfbda744c7a52be664a358.JPG

Likheten i vekt får meg til å lure på om det er samme fisk, men jeg tror ikke det. Karuss nr 2 hadde et rimelig tydelig sår (som jeg ikke kan se på bildet) som jeg føler meg sikker på at jeg ville lagt merke til på den første hvis den også hadde hatt det.

Nå er jeg klar over at bildene ikke viser den samme siden av fiskene, noe som egentlig er en ren bommert fra min side, men dersom andre har innspill/begrunnede meninger om hvorvidt dette er samme fisk eller ikke er det interessant.

Etter denne tok morten igjen over før det ble så mørkt at jeg ikke lenger kunne se duppen. Jeg lette fram et cracklight og jobbet sikkert et kvarter med å prøve å få det til å sitte på duppen, men nei, det gikk ikke. Gummislangen til de minste knekklysene er for små til å bli tredd nedover en vanlig waggler.

På dette tidspunkt burde jeg strengt tatt dratt hjem. Istdet ble jeg sittende å studere swimen med lys... kjempelurt :P

Om ikke annet så jeg flere karusser som spiste eller sto og kopet eller hva karusser flest pleier å gjøre på en swim.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost i kål altså!!

Nå har jeg snyte snerpe meg langt inn i sylteskaftet brukt snart nittenhundreogsnørrogførti timer på å se etter harren og i kveld så jeg endelig en hufselurediger harr også klarte jeg jø så nøfyse meg å skremme den besnurrede ananasfisken!!!

Saft suse!!

Det må vel kunne kalles å få sagt det! :rolleyes:

Fjorårets tråd var mye morsom lesing, stå på i år og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29.mai:

Jeg hadde avtalt med shifty å guide ham til noen nye arter og møtte ham ved dvergmalleland.

Han hadde med seg fiskekompis Tobias og planen min var å guide dem til dvergmalle for deretter å kjøre videre, men planer er en ting, hvordan ting går en helt annen....

Da vi ankom plassen var det en massiv mortestim inne og gutta måtte fiske opp littegrann mort før vi kunne starte med det egentlig målet. Jeg skulle gå rundt og lete etter dem, mens de to andre fisket. Etter en stund så vi endelig en fisk av rett art, men ingen lyktes i å få den i første omgang. Etterhvert lot jeg meg overtale til å kaste ut ei stang. Lat som jeg er gadd jeg ikke å endre på tackel, så karussoppsettet ble brukt. Jeg kastet ut og lot det ligge. Etter kanskje et kvarters tid forsvant duppen, jeg gjorde tilslag og opp kom ei dvergmalle på 21 cm og 118 gram, som er ny pers.

Slemt av guiden......

De andre gutta fikk noen abborer og shifty mistet ei dvergmalle like ved håven, før han mistet en fisk til som han også trodde var dvergmalle...

Da duppen igjen forsvant håpet han på det beste, men dette var slettes ikke dvergmalle, det var solabbor! En art han ønsket seg sterkt, så shifty var godt fornøyd :)

Solabboren tålte dessverre ikke møtet med meg og jeg beklager det unødige mordet. Det var ikke meningen.

Den veide ca 30 gram og var med det ca dobbelt så stor som de jeg har fått :)

Vi så stadig fler dvergmaller og til slutt lyktes shifty i å få en på kikkfiske. Denne var mistenkelig lik min fisk i både lengde og vekt og det kan godt ha vært samme fisk.

Shifty var nå veldig fornøyd og kun Tobias gjensto...

Til slutt lot vi ham fiske med alle stengene og etter en stund fikk han endelig ei dvergmalle på land, også denne var svært lik de to første i lengde og vekt, men det var ikke samme fisk.

Værutsiktene virket usikre og vi hadde allerede frosset litt i regn og vind og vi ble enige om å avslutte etter første etappe, som tok mye lenger tid enn planlagt....

Gratulerer med nye arter, gutta!

Takk for turen, det var hyggelig :)

Takker spesielt for meget god kaffe og for opptil flere sigaretter da jeg hadde glemt igjen mine i bilen.....

På kvelden skulle karuss-swimen fóres.. dette skulle egentlig bare være foretur da forholdene ikke akkurat var strøkne.

Uansett liker jeg å sitte en liten stund for å se hva som skjer på swimen og da forholdene plutselig var der måtte jeg fiske litt. Jeg snakket med en kamerat som ville ta turen opp og før han hadde rukket å kjøre avgårde var en karuss på land. Denne ble veid til 492 gram, men den var definitivt ikke samme fisk som karuss nr 2 på forrige tur, så det er minst to fisker på akkurat den størrelsen som patruljerer swimen.

Da kameraten min kom banket ham meg skikkelig i mortefiske, eller skla vi si at jeg banket ham ettertrykkelig i kunsten å unngå den :D

Vi gjorde minst to sikre observasjoner av karuss på swimen og den ene av dem så stor ut i forhold til fiskene jeg har fått sålangt.

Jeg vurderer å skifte til en mindre dupp som krever mindre bly, en 2,4 grams dupp er muligens total overkill til dette fisket og med tanke på at årets fisker har blitt tatt lenger ut enn fjorårets velges en annen stang på neste tur.

Jeg er uansett fornøyd med å ha fått karuss på alle tre turene hittil i år, jeg synes det lover godt at det er mulig å få dem også i såpass lav temperatur, jeg så ikke på termometeret i går men det virket kaldere enn sist, ta termometeret i bilen viste 7 grader.

Bilder kommer kanskje etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Juni:

Prøver litt trad. meite mens jeg kjeder meg....

Ender opp med en abbor, mister en pen sik inne ved land og en større en langt ut...

Ble mobbet av en 11-åring.

2.Juni:

Toppknyttfiske eter laue.

Under tackling faller tuppen av stanga.

Det blir bensinstasjonekspedisjon etter lim. Limet jeg får kjøpt tørker ikke fort nok til at det blir mulig å fiske med stanga i dag.

I det jeg kommer tilbake står kameraten min og kjører en buk og jeg får gått ned og hovet den for ham.

Buk på 4meter er tøfft!! Etter litt kaffe og kontemplering kommer jeg på at jeg har en 5,5 meter i bilen så jeg velger å fiske med den, selv om den ærlig talt er bedre tilpasset brasme enn laue.....

Noen lauer ble det og kameraten min slo til med nok en buk.

Det ble etterhvert så mye vind at vi ikke gadd mer.

Jeg fikk da lyst til å se om sikene fortsatt var på plass der jeg var på mistekjøret dagen før, men der skjedde det ingenting.

Neste trinn ble en kjøretur opp til karussvannet, men der blåste det så mye at jeg tvilte på at jeg vill truffet vannet med foret, så jeg lot vannet være i fred og dro hjem for å drikke kaffe.

Hipp hipp hurra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med deg og unger? Du ble sparket av unger på SFO og blir mobbet av en 11-åring under fiske. Synd du mista siken(e); bedre lykke neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.-5,-juni:

24 timers meitekonkurranse i Åkersvika.

Fra mitt ståsted kan det hele oppsumeres slik:

En av deltakerne på vinnerlaget var meg.

Jeg perset.

Kongen abdiserte.

Konkurransen anbefales for alle som er glade i moderne meite og som i tillegg innehar et visst minimum av utholdenhet. Hvis dette blir arrangert til neste år er det en flott anledning til å bli kjent med flere som bedriver med meiting samt å kanskje plukke opp et tips eller tre fra dyktige konkurransemeitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.