Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

Tja, at en og annen fisk skader seg under oppholdet på land er slikt som skjer, og siden jeg veit at du (i likhet med mange andre) gjør sitt beste for å behandle fisk som skal gjenutsettes pent, ser jeg fortsatt ikke noe kritikkverdig med det. Og så lenge fisken mest sannsynlig havnet i en mage ser jeg jaffal ingen grunn til å beklage seg - for fisk er jo i utgangspunktet mat, uavhengig av hva vi "sportsfiskere" skulle mene.

Poenget er den nokså vanlige konflikten med østeuropeiske fiskere.

At jeg ga denne østeuropeiske fiskeren en "velkomstpresang" var derfor kanskje galt.

Da denne mannen ikke hadde gjort noe som i mine øyne var galt, valgte jeg å behandle ham som et redelig menneske.

Det kritikkverdige er hvis min handling fører til en framtidig invasjon av østeuropeere som fører til at det ikke blir plass til meg der.

PS: Jeg har gjort mange forsøk på å skrive dette, flere av dem med et mer velformulert resultat, men firefox har klart å henge seg hver jævla gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke engang østeuropeerdebatter lenger apell i brukermassen?? :o

hehe

22.9:

Dagen tur var håpløs!

Resultatet var ei ørekyte og én mort............

Jeg lurer selvfølgelig på hvor det har blitt av vederbuken, jeg tror at den store nedgangen i vannstand kan være en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kritikkverdig å drepe en fisk eller to, se på konteksten så skjønner du hva jeg mener kunne være kritikkverdig ved det nevnte tilfellet.....

Vet du hva, du gjorde absolutt det helt korrekte. Jeg pleier å praktisere C&R, men blir en fisk skadet mens jeg fisker den, så kakker jeg. :)

Må ikke bli helt fanatiske heller! Lov å tenke sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om fisken var skada så skulle du heller satt den fri, nå har du gjort det til ett ****** for alle andre sportfiskere.. nå kommer de østeuropeerne til og ta all fisken som ligger dau rundt vårs på fisketurer

nå har du gjort sånn atte hvertfall han der trur det er vaneligt atte vi gir bort fisk, så nå kommer han til og ta all fisk som ligger rundt noen stakkars matfiskere, nå forteller han det vidre og nå er det ikke lenge til ALLE tar fiskene våre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er den nokså vanlige konflikten med østeuropeiske fiskere. At jeg ga denne østeuropeiske fiskeren en "velkomstpresang" var derfor kanskje galt. Da denne mannen ikke hadde gjort noe som i mine øyne var galt, valgte jeg å behandle ham som et redelig menneske. Det kritikkverdige er hvis min handling fører til en framtidig invasjon av østeuropeere som fører til at det ikke blir plass til meg der. PS: Jeg har gjort mange forsøk på å skrive dette, flere av dem med et mer velformulert resultat, men firefox har klart å henge seg hver jævla gang!!

Ser fortsatt ikke helt det kritikkverdige, men det er klart at hvis det går utover deg og tilgangen på din fiskeplass skjønner jeg at du kanskje angrer litt. Men skyt ikke skinnet før bjørnen er solgt, kan hende østeuropeeren syntes buken smakte høgg og aldri besøker plassen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, du gjorde absolutt det helt korrekte. Jeg pleier å praktisere C&R, men blir en fisk skadet mens jeg fisker den, så kakker jeg. :)

Må ikke bli helt fanatiske heller! Lov å tenke sjæl.

Enig i dette. Det var da heller ikke selve kakkingen jeg tenkte på.

selv om fisken var skada så skulle du heller satt den fri, nå har du gjort det til ett ****** for alle andre sportfiskere.. nå kommer de østeuropeerne til og ta all fisken som ligger dau rundt vårs på fisketurer

nå har du gjort sånn atte hvertfall han der trur det er vaneligt atte vi gir bort fisk, så nå kommer han til og ta all fisk som ligger rundt noen stakkars matfiskere, nå forteller han det vidre og nå er det ikke lenge til ALLE tar fiskene våre :P

Endelig en som har tatt poenget :lol:

Ser fortsatt ikke helt det kritikkverdige, men det er klart at hvis det går utover deg og tilgangen på din fiskeplass skjønner jeg at du kanskje angrer litt. Men skyt ikke skinnet før bjørnen er solgt, kan hende østeuropeeren syntes buken smakte høgg og aldri besøker plassen igjen!

Hehe, ja det kan hende :)

Godt å høre at du er fordomsfri.

Jeg hadde håpet på litt flere reaksjoner a la den over deg..

Jeg ønsket å teste hvordan leserne av tråden så på østeuropeiske fiskere. Av de svarene jeg har fått er jeg positivt overrasket :)

Jeg har sett mange skjære alle over en kam når det kommer til dette temaet.

Forøvrig regner jeg med at jeg skuffet stort når jeg avslører at buken ikke ble kakket med en thermos....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det kritikkverdig å drepe fisk egentlig?

Det jeg ofte lurer på er hvorfor det er kritikkverdig å IKKE drepe en fisk?Ofte virker det som dette er veldig vanskelig å svelge for noen.Jeg sikter ikke til deg her havtryta,bare det at innlegget ditt var så greit et utgangspunkt for å få sagt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmå. Du etterlyste engasjement i tråden din, og det fikk du. :P

Flottings :D

Jetg syntes du gjorde det rette jeg Håvard. Hvis du måtte drepe den, så er det jo like greit å gi den til noen som kom til å spise den. Ellers hadde den fort gått i søpla.

Takk for turen på onsdag og jeg må ha revansje en gang ;) hehe

Du får en søt hevn neste gang. Regner med du kliner til med diger lake på isen i vinter også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ofte lurer på er hvorfor det er kritikkverdig å IKKE drepe en fisk?

Beats me...

Men når folk spør er det jo bare å sitere den meget vise SMS:

For fiskens del er det beste å ikke bli fisket, det nest beste å bli satt ut igjen etter varsom håndtering, og det absolutt verste å bli drept.

Godt å høre at du er fordomsfri.

Jeg hadde håpet på litt flere reaksjoner a la den over deg..

All den tid jeg aldri har hatt noen negative møter med østeuropeere (eller andre for den saks skyld), har jeg ingen grunn til å legge dem for hat eller være full av fordommer overfor dem. Kan godt være pipa får en annen lyd den dagen godplassen i karpevannet/gullfiskvannet/sutervannet osv er opptatt og det kakkes fisk over en lav sko, men jeg holder meg for god til å dømme mennesker før de plager meg.

Forøvrig regner jeg med at jeg skuffet stort når jeg avslører at buken ikke ble kakket med en thermos....

Nå mistet jeg all respekt for deg. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid jeg aldri har hatt noen negative møter med østeuropeere (eller andre for den saks skyld), har jeg ingen grunn til å legge dem for hat eller være full av fordommer overfor dem. Kan godt være pipa får en annen lyd den dagen godplassen i karpevannet/gullfiskvannet/sutervannet osv er opptatt og det kakkes fisk over en lav sko, men jeg holder meg for god til å dømme mennesker før de plager meg.

Godt å høre at det ikke bare er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid jeg aldri har hatt noen negative møter med østeuropeere (eller andre for den saks skyld), har jeg ingen grunn til å legge dem for hat eller være full av fordommer overfor dem. Kan godt være pipa får en annen lyd den dagen godplassen i karpevannet/gullfiskvannet/sutervannet osv er opptatt og det kakkes fisk over en lav sko, men jeg holder meg for god til å dømme mennesker før de plager meg.

de aller fleste østeuropeere er på lik linje med andre mennesker hyggelige. Men det var ihvertfall tidligere et faktum at mange østeuropeere var verre til å kakke fisk (som ikke burde vært kakket) og å legge igjen søppel enn andre. Dette var muligens et utslag av den kulturen og vanene i de landene de kommer fra. Men jeg synes å ane at stadig flere av dem er i ferd med å tilpasse seg "norske" vaner. Dette er en helt naturlig prosess, som nødvendigvis må ta noe tid. Likevel kan man ane at utviklingen går ganske raskt. Jeg ser heldigvis stadig mindre søppel langs bredden i mitt nærområde, og har vel et inntrykk av at det kakkes mindre fisk nå enn for noen få år siden. Fortsatt vil det naturligvis være noen råtne epler i tønna, det er uunngåelig. Det er jo også noen etniske nordmenn som kaster søppel og kakker fisk unødvendig. Derfor ser jeg ingen grunn til å stigmatisere østeuropeere, men heller ta tak i de enkeltepisodene man observerer. Vi må evne å skille mellom fenomener på gruppenivå og individnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de aller fleste østeuropeere er på lik linje med andre mennesker hyggelige. Men det var ihvertfall tidligere et faktum at mange østeuropeere var verre til å kakke fisk (som ikke burde vært kakket) og å legge igjen søppel enn andre. Dette var muligens et utslag av den kulturen og vanene i de landene de kommer fra. Men jeg synes å ane at stadig flere av dem er i ferd med å tilpasse seg "norske" vaner. Dette er en helt naturlig prosess, som nødvendigvis må ta noe tid. Likevel kan man ane at utviklingen går ganske raskt. Jeg ser heldigvis stadig mindre søppel langs bredden i mitt nærområde, og har vel et inntrykk av at det kakkes mindre fisk nå enn for noen få år siden. Fortsatt vil det naturligvis være noen råtne epler i tønna, det er uunngåelig. Det er jo også noen etniske nordmenn som kaster søppel og kakker fisk unødvendig. Derfor ser jeg ingen grunn til å stigmatisere østeuropeere, men heller ta tak i de enkeltepisodene man observerer. Vi må evne å skille mellom fenomener på gruppenivå og individnivå.

Ja, jeg har jo fått med meg at det tidvis og stedvis har vært og er problemer knyttet til dette, men jeg er helt enig at det å stigmatisere en hel gruppe mennesker av den grunn blir feil. Derfor lar jeg heller være, så får jeg heller ta tak i de enkeltindividene som jeg evt skulle støte på - uavhengig av nasjonalitet, hudfarge, religion osv. En idiot er en idiot uansett, men det betyr ikke at alle andre fra samme plass er det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg opplever det har mange østeuropeere også en litt annen adferd enn oss og dette har irritert meg mer enn kakking av fisk og forsøppling. Mens nordmenn generelt finner sine egene plasser, har jeg gjentatte ganger opplevd at østeuropeere skal fiske akuratt der jeg skal fiske. Jeg har til og med opplevd at polakker i båt legger seg innenfor min kastelengde når jeg fisker fra land og det i et vann med 1000 bedre plasser. Hvorfor de på død og liv må stå 1m fra meg aner jeg ikke, og når man i tillegg ikke deler språk og de gjerne fisker to-tre stykker sammen føler jeg meg litt utrygg. Hvorfor de har dette behovet for crowding(at man fisker for tett på hverandre) aner jeg ikke, kansje de er usikkre på valg av plass eller metode, føler behov for å markere seg eller prøver å gjenskape forholden fra hjemlandet?

Mange nordmenn gjør det samme, kanskje henger det mer sammen med faktorer som utdanning, bosted, jobb, alder, erfaring med fiske etc. og har mindre med nasjonalitet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator:

Godt å se at noen skriver noe positivt om denne gruppen, som svært ofte får negativ omtale her på forumet :)

Den eneste jeg har hatt problemer med at har lagt seg slik i båt at det har vanskeliggjort mitt fiske fra land når jeg var der først er en etnisk nordmann.

Bare så det er presisert enda en gang: Øseuropeeren jeg traff valgte seg en plass i tryg avstand til min plass, at han overtok plassen min da jeg dro da jeg hadde fått fisk og ikke han ser jeg på som naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25.9:

Tåke måtte være bra, tenkte jeg bare for å finne ut at tåka var for lokal til å ligge på fiskeplassen.

I dag skulle det fiskes med dupp og faktisk stang med snelle! Jeg fisket med en lett dupp på relativt kort distanse.

Dagens utbytte var én sik på 485 gram, ikke blant de 5 artene jeg ahdde mest tro på å få på plassen.

Utover dette hadde jeg endel napp som ikke satt, de fleste nappene var antageligvis ørekyte.

I dag hadde jeg garantert fått mer fisk om jeg fisket med en mindre krok, men hvor attraktiv er egentlig ørekyta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, adferden til mange av østeuropeerne er ikke annerledes her enn hvordan den er der de kommer ifra. Dessverre.

MEN i de 12-13 årene jeg har ferdes der borte, har jeg sett en holdningsendring.

Ikke nok med at de søpler mye, kakker fisk (nå skal tillegges at de faktisk spiser den!), elsker "flokk-mentalitet" så er det stort sett et forholdsvis høyt alkoholforbruk når gutta er på tur.....

Men som sagt, det er i ferd med å endres. Både mentaliteten med C&R og oppførsel generelt.

Jeg tror at mye av dette henger igjen fra kommunisttiden, da tok staten vare på alle og fortalte dem hva de skulle gjøre. Samt at det ikke er/var deres, ting så eierforholdet var fraværende. Dette er også i ferd med å endres, heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.9:

Tullemeitet. Blanket.

Østeuropeeren som fikk buken var ute i båt.

De nyspikkede bankstickene som sto der tydet på at 3 fiskere hadde vært en tur der.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.