Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

grattis med å være på vinnerlaget.

Synes du kunne kommet med mere utfyllende detaljer, eller er det noen andre som har skrevet rapport?

Det kan hende jeg skriver mer siden, selv om jeg ikke synes det er så mye mer å si om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rapport fra helgens konkurranse:

24 timer, innveiing hver 6.time, tomannslag hvor lagkameratene sitter på samme peg.

Det var opprinnelig 8 lag påmeldt, men da en mann var syk måtte en mann fiske alene og han dro forståelig nok hjem etter 2 økter. 24 timer fiske alene blir tungt.

Jeg hadde forberedt feeder, winkle picker (som egentlig er en mini feederstang) og toppknytt (4m og 7m), så jeg skulle være forberedt for fiske på de fleste aktuelle distanser. Jeg hadde sittet hjemme og knytt krokfortommer til toppknyttfiske, men det hjelper som kjent lite når man legger det igjen hjemme....

Jeg skulle fiske sammen med TØ og med ham på laget var forhåpningene til en god plassering absolutt på plass. TØ er meget dyktig og kjenner Åkersvika godt. Jeg kjenner ikke miljøet så godt, så jeg visste ikke helt hvilke lag som kunne forventes å gjøre det godt, men jeg anså 2 lag som spesielt sterke:

David Walter - Odd Henning Hansen, David fisket på det tyske juniorlandslaget noen år, mens Odd Henning er en dyktig og ivrig konkurransefisker og var med på laget som vant NM klubblag i år hvor han bidro sterkt.

Ivar og Kjell, fjorårsvinnerne, Ivar har ihvertfall representert det norske laget i VM.

Tommy Strengelsrud - Tom Rune Fjellberg var også et lag jeg troddde kunne kjempe i toppen. Tommy er faktisk verdensmester, men det i isfiske.

1.økt:

Jeg bar preg av å ikke ha fisket feeder mer enn ca 2 timer i år og slet litt med å kaste presist og greit. Dette bedret seg heldigvis ganske kjapt og det ble akseptabelt. Sola stekte og fisket var tregt. David Walter imponerte, i følkge rapporter, med matchfiske! Sprettertferdighetene var visstnok spesielt bra. Å treffe antenna gang etter gang på såpass lang distanse er høyst imponerende. Jeg fisket vekselvis med feeder og winkle picker, men det var tregt. Denne økta fikk jeg én bitteliten buk og resten mort. Jeg tror TØ bare hadde mort. Vi hadde omtrent like mange fisker, men TØ sitt snitt var vesentlig høyere, blant annet haddde han en mort som ville vært pers for meg. Ved første innveiing veide jeg inn i overkant av 3kg, mens TØ hadde litt over 5kg. det viste seg at laget på vår venstre side hadde like mye tilsammen som jeg alene, så kanskje var det ikke så ille. Vi lå på 3.plass etter første økt, et godt stykke bak Hanse-Walter og Strengelsrud-Fjellberg.

2.økt:

Vinden kommer og fisket bedrer seg.

Jeg valgte å holde meg til feederen, da det er greiere i vinden enn winkle pickeren, dessuten var det nok lurt å holde forplassen ute litt i gang. Kasteforholdene ble etterhvert vanskelige, men jeg overrasket meg selv med presis kasting i vinden og hadde en periode meget godt drag. Dessverre var det bare i den vanskeligste perioden... Denne økta ble det bare mort på meg, men vi hørte rapporter om noen fine bonusfisker på andre peger. Dette var den økta da alle endringene jeg gjorde underveis virket positivt. En periode slet jeg med kroking av fisken, endring av krokstørrelse ble slutten på alle probleme. I starten fisket jeg med 2 hvite og 1 rød maggot, noe som virket bra en stund. Da det dabbet av skiftet jeg ut den ene hvite med en fluopinkie og fikk umiddelbart respons i form av flere rase fisker. Da det på nytte dabbet av byttet ejg ut pinkien med en lys caster og fikk rask og god respons. Tø fikk selvfølgelig igjen mer fisk enn meg, men dette er den økta jeg selv synes jeg gjorde det best i. Jeg tror ikke at jeg noen gang tidligere har meitet så godt i 6 timer som akkurat da. Økta befestet var 3.plass på begge måter. de foran dro fra, mens vi dro fra de bak.

Etter endt økt pratet vi om at vi ikke hadde fått bonusfisker, noe alle andre lag hadde og dette var selvfølgelig til vår ulempe.

3.økt:

Noen fiskere begynte å bli slitne og ville sove litt, men hverken TØ eller jeg var innstilt på soving nå.

Dette skulle være brasmeøkta, til nå i konkurransen hadde det vel kommet opp 2 brasmer totalt, men vi regnet med at det kanskje kunne skje noe nå. Jeg spådde at dette ville bli horøkta, mens TØ trodde det var lite hork i Åkersvika. De første fiskene vi hørte om denne økta var hork... Jørn til venstre og Ivar til høyre fikk hork svært raskt. Jeg regnet med at horkekongen, altså meg, ville hale hork hele natta, men ting blir ikke alltid slik man har tenkt. TØ fikk tidlig tak på brasmene, men det gjorde jammen med Ivar og Kjell også. Heldigvis kom også jeg meg i gang etterhvert. TØ fikk en diger hork, en fisk jeg absolutt ville veid.. Jeg kjente at jeg ble litt misunnelig akkurat da. Det ble etterhvert 15 brasmer på meg, hvorav to var over den persen jeg hadde fra før. Jeg blanket, utrolig nok, på hork så herved er det offisielt: Horkekongen har abdisert. Dette ble min hittil beste økt etter brasme og sannsynligvis perset jeg i banning, ikke i mengde men jeg tror seismografen i Bergen registrerte det..... Jørn til venstre forklarte meg at fisken jeg hadde hatt kontakt med sannsynligvis hadde vært feilkroket og inspeksjon av marken viser at dette sannsynligvis var rett.

TØ, Ivar og Kjell hadde vesentlig mer fisk enn hva jeg hadde. TØ fryktet at Ivar og Kjell hadde veldig mye, men det så ikke ut til at noen andre lag hadde fått noe særlig. De til venstre fikk lite og David Walter nøyde seg med 8 brasmer. Innveiing viste at Ivar og Kjell hadde tatt oss med ca 1kg denne økta og at de og vi hadde seilt fra de andre med solid margin. så nå kom den verste nyheten som kunne komme: vi ledet. Jeg var sliten, mett av fiske og ville hjem. Siden vi ledet måtte jeg fiske siste økta også. Motivasjonen var på et bunnivå. Konkurransenerver er heller ikke noe jeg har spesielt god kontroll over og TØ hadde vært meget dyktig denne konkuransen. Strategi, foring, fisking, alt hadde lykkes. Vi skulle ikke tape dette fordi jeg er ei kløne som ikke er på samme nivå som konkurransegutta.

4.økt:

Nå skulle fløten skummes. Planen var at jeg skulle fiske brasme, mens de andre lagene sannsynligvis ville gå over til mortefiske. Dette var forhold som kunne levere brasme selv om sola hadde kommet høyere på himmelen enn hva folk flest foretrekker. Innertier! Jeg fikk 3 brasmer raskt. Dette så nå veldig bra ut. Etter dette sluttet jeg egentlig å fiske bra. Jeg ble upresis og surrete. Kanskje var kroppen trøtt, kanskje var det hodet som sviktet, jeg vet ikke. Fiskingen ble ihvertfall meget dårlig. Det ble da noe småfisk og ei brasme til allikevel. Jeg følte at jeg hadde jobbet litt for å holde brasmene der, men tydeligvis ikke nok. Jørn til venstre hadde jobbet meget godt og klarte å fore brasmene over fra meg til ham. Bra jobbet, Jørn! Heldigvis var det ikke Ivar og Kjell som klarte å få dem inn :) Jeg ble sittende for lenge med mark, men vi mente vel å ha kontroll. Jeg var redd vi hadde blitt for selvsikre og gikk over til mortefiske litt for sent. Noe småfisk ble det da og jeg veide inn ca 13 kg denne økta, noe jeg tror var mest av samtlige. Jeg tar forbehold her.

Utregningen viste at vi hadde vunnet med en margin på over 10 kg.

Jeg er utrolig imponert over TØ som vant dette så å si alene. Heldigvis dummet ejg meg ikke mer ut enn at vi vant konkurransen på tross av meg.

Ivar og Kjell ble nummer 2. Det skal her nevnes at Kjell sov deler av fjerde økt, men lite tyder på at de kunne tatt oss allikevel. Med Kjell våken ville vi også etter all sannsynlighet fått noe mer. Jeg ville gått over til mer effektivt småfiskfiske raskere og TØ ville etter alt å dømme droppet en til ham å være lang pause.

På tredjeplass kom Strengelsrud - Fjellberg, mens Hansen - Walter ble nummer 4.

Takker for fisket, Thomas, du var meget dyktig og tålmodig.

Selv er jeg lettet over å ikke falle emr gjennom enn hva jeg gjorde og fornøyd med at det bare var en av øktene jeg fisket direkte dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut bilde av fisken jeg trodde var stor inntil jeg veide den:

060620111622d88604807ca943db89c72e393d7b.jpg?76

Jeg fant ikke noe bedre å legge den på, men det så helt fint ut etterpå.

Avkrokingsmatte ble ikke med da bilen rett og slett var HELT full og vi måtte kutte ned det vi ikke trodde det ville bli bruk for.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.juni:

Et vann som er nytt for meg men velkjent innen meitemiljøet skal testes.

Jeg tok med meg shifty som er en meget ivrig fisker.

Etter litt om og men med veien finner vi fram både til vannet og til plassen hvor vi tenkte å sitte.

Det var endel napp hos oss begge, særlig hos shifty. Shifty fisket med quiver og noen av nappene så rimelig kraftige ut, men så var det dette med å kroke fisken da.... Hos meg var det ganske ofte bobler å se, dette ga min optimisme vann på mølla! Vi så flere ganger en stor fisk som rullet seg i overflata, noe av det kan ha vært samme fisk, men ikke alt. Etter noen mort på land og enda flere mort som ikke satt får jeg et løftenapp! Jeg gir tilslag og kjenner tyngde! En fisk som kjennes bra ut er på i ca 9 sekunder før den faller av... Jeg går på igjen med friskt mot og får et nytt løftenapp! Tilslag og en mort spretter opp av vannet, jeg skulle ikke miste denne på å være for pinglete... Klokka halv tolv innså vi at det hadde blitt sent og pakket saker og dro hjem.

Dette vannet skal prøves mer! Kontakt med stor fisk allerede første tur, samt alle de positive observasjonene :)

Sannsynligvis var det krokvalget som felte meg i går. Krokene jeg brukte har funger ypperlig på mye annet fiske, men til karpe/suter er den sannsynligvis litt liten, men hvem vet, kanskje hadde den ikke sittet uansett.

Valget av krok ble tatt på grunnlag av at det skulle fiskes med et maiskorn og til det er den akkurat passe.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.juni:

Jeg prøver en kveldstur etter karuss.

Til nå i år har flaksen vært med meg, karuss på tre av tre turer til vannet sålangt. Jeg dro med en stygg følelse av at dette ville skjære seg nå. Da jeg hadde fått foret litt og satt meg rolig ned så jeg mort på swimmen, ørret som vaket og karuss som var aktiv i overflata alle andre tenkelige steder, men ikke der jeg satt...

Optimismen var allikevel stor. Luft- og vanntemperatur er langt mer karussvennlige enn på mine tidligere turer i år.

I starten fikk jeg og mistet noen vanlige små morter før denne:

10062011103735ba1689b390491e9de837d18f49.jpg

272 gram, ingen stor mort, men den største jeg har fått i vannet og det har blitt noen for å si det slik. Dette er vannpers med 100 grams margin og jeg synes det er litt moro.

Etter gjenutsetting og nytt kast biter det umiddelbart!

Denne gangen var det denne fisken:

100620111037611a189d6cee480e81c33ebf6343.jpg

Bare et par CM lenger enn den forrige, men betraktelig feitere. Den veies til 383 gram. For å finne ut hvor stort dette er til vannet å være, kontaktet jeg en kamerat som har sett mange tusen mort herfra. Jeg nevnte vekten og han kunne fortelle at han én gang hadde sett en stor mort der, 800 gram, men at han var nesten helt sikkert på at det var den eneste han hadde sett over 380 gram og han hadde sett mange tusen. Jeg ble mildt rystet, da morten her sjelden er over 100 gram.

Etter dette kunne jeg se karuss på swimen! Forholdene var strålende, så nå kunne det ikke være noe annet enn et tidsspørmål før det skjedde noe. Karussene viste ved et par anledninger tydelig interesse da jeg kastet ut og var svært nære å velge å ta agnet mitt on the drop, men de heter da ikke karuss for ingenting.... Mens jeg ser 4 karuss ute på den lille swimmen begynte duppen å bevege på seg :o Jeg gir tilslag og fisken sitter. Dessverre er det en liten mort. Typisk, jeg så flere karuss der ute og hadde ikke sett mort på en stund. Dette førte jo til litt plasking og bråk på swimen og føltes der og da mindre heldig. Etter en lang serie med observasjoner av karuss begynte det å regne. Da skjedde det uungåelige. Jeg fikk en ørret på mais. Det måtte skje til slutt. Jeg har mistet ørret på mais, sittet ved siden av folk som har fått det osv, det hadde bare ikke skjedd meg tidligere, nå har det det. Ørreten var veldig liten, mye mindre enn de jeg har sett på swimen tidligere. Regnværet ble litt småkraftig og ga ikke noe annet enn en mort eller to til, mens jeg ble våt. Da regnet endelig hadde gitt seg var trua på topp igjen! I denne perioden hadde jeg et par spennende napp hvor fisken snaget og datt av, spesielt det ene av disse minnet meg sterkt om karuss. Av karussene som har snaget tidligere har jeg fått opp overraskende mange, så det var vel bare på tide at karussen vant :) I det jeg bestemte meg for å gå, måtte jeg lyse ned i vannet rett foran meg og der så jeg ikke mindre enn 7 kreps! Riktignok visste jeg at det var mye kreps der, men 7 stk på litt over én meter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok visste jeg at det var mye kreps der, men 7 stk på litt over én meter..

Jæschkla digre kreps da! :) Og med det fantastiske humorinnslaget så må jeg samtidig få gratulere med ny vann-pers på mort. Artig at du legger ut rapporter fra satsing på nye steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæschkla digre kreps da! :)

Jeg så den komme

Og med det fantastiske humorinnslaget så må jeg samtidig få gratulere med ny vann-pers på mort. Artig at du legger ut rapporter fra satsing på nye steder.

Nå er jo ikke akkurat dette et nytt sted, jeg tilbrakte svært mye tid akkurat her i fjor også :)

Koselig at du liker rapportene ;)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.juni:

Alt jeg rakk i dag var en liten tur for å fore.

Observasjonene jeg gjorde tydet godt, jeg så en karuss på swimen og hørte noe aktivitet.

Det har ikke vært vanlig så tidlig på dagen. Det koster mye for å drive med dette, da det er en enorm tetthet av mort.

I dag så jeg for første gang abbor på swimen, at de ikke spiste av maisen var ingen stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.juni:

Test av et annet vann i Oslo-området. Målet var karuss. Fant en flott plass å sitte og fikk faktisk bekreftet at det var tatt mang en karuss akkurat der i løpet av kvelden :thumbsup:

Det var mye aktivitet å se, men ingen som ville ha maisen på krokene våre.

Det ble en mort på hver... Det var en fin kveld ute, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.juni:

Tilbake til vannet hvor jeg blanket samtlige kvelder en hel uke i fjor.

Foreløpig har det gått verre i år.

De få mortene jeg fikk ble tatt da jeg tok noen kast i et område jeg ikke hadde fóret.

I tillegg begynner alderen å prege mine sanser skarphet så hele kvelden satt jeg og lurte hvor lydene jeg hørte kom fra og da jeg forsøkte å bevege på meg plumpet jeg uti alle bløthullene som fantes.

Jeg har tenkt å ta en ny tur til vannet i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.juni:

Denne dagen avslører at det jeg sa i forrige rapport var en løgn.

Det vil si, jeg hadde tenkt å dra tilbke til samme vann, men ting utenfor min kontroll hindret meg i å gjennomføre den planen.

Istedet ble det en ny tur til vannet hvor jeg ahr fått karuss tidligere i år.

Jeg bestemte meg for å prøve en ny plass, alt tilsa at det skulle være en fin plass for karussen og jeg ønsket å undersøke det nærmere.

Vanligvis har jeg foret kun med mais, men i nå valgte jeg å bruke en god dose grunnfor i tillegg, kanskje ikke det smarteste, men tanken var å maksimere sjansen for å lokke til meg fisken for å kunne få sett noen karusser her også. Det første la merke til etter at fisket hadde startet var at mortene her var mindre, det så jeg på som gode nyheter da maiskornet etter alt å dømme ville være litt i største laget for dem. Jeg hadde ikke helt troen på å faktisk få en. Før det hadde gått en halvtime var det karuss inne på swimmen! Den så ganske pen ut også ;) Denne tok flere runder innom før jeg måtte forlate plassen en liten tur.. det kunne virke som om jeg hadde spist noe jeg ikke tålte så her måtte man kaste seg inn i bilen og kjøre som et svin :) Etter endt tjeneste kom jeg tilbake og det gikk ikke lange stunden før det var flere karusser innom. Et litt dårlig tegn var at flere av dem virket veldig opptatte av hverandre, som om de var gyteklare. Jeg kastet ut på nytt og med en karuss på swimmen, beveger duppen seg.... Selvfølgelig har dedde den bare viftet borti sena med halen sin, men det var mer enn nok til å øke pulsen... Det viste seg å være noen vanskeligheter med å fiske ehr som jeg ikke hadde hatt på plassen jeg har fisket på før. Det var mye å sette fast i for å si det pent......

Nå fulgte et bonanza av linere, lurvenapp og fassetting i stein! Etter å ha skiftet krok for fjerde eller femte gang bestemte jeg meg for å gå bort fra the lift method og prøve meg litt på helt vanlig duppfiske, med en normalt blyet dupp med søkket hengende litt over bunnen og agnet forhåpentligvis på bunnen... Det viste seg at jeg ikke satte fast lenger, men at jeg ble veldig plaget av mort som suttet på søkkene. Disse små bevegelsene i duppene hele tiden gjorde at jeg ganske raskt gikk tilbake til the lift method. Jeg fikk heller prøve å fiske 10 cm lenger ut, nærmere vegetasjonen og dermed større fare for snag og heller slå til ekstra raskt for å unngå trøbbel.. Dette viste seg å gå greit bortsett fra at jeg fremdeles var plaget med tullete lurvenapp. Det krydde av karuss, emn ejg antar at smånappene stort sett var småmort. Endelig løfter duppen seg litt! Jeg gjør tilslag og opp kommer denne:

1406201115373763803db3d14c7bb2f8dc1a527c.JPG

387 gram og årets minste, men kanskje mest gledelige karuss.

Jeg studerte den godt da ejg slapp den ut igjen og konkluderte med at selv om dette ikke var den minste jeg hadde sett denne dagen var noen av de andre vesentlig større. Det var stadig karuss innom swimmen, noen hentet seg et maiskorn, andre bare rotet, mens andre igjen bare svømte borti sena. Morten skulle på død og liv sutte på duppfestet. Høydepunktet var allikevel karussen som stoppet opp for å sutte på sena noen sekunder :)

Etter hvert hørte jeg skikkelig plasking og skvalping bortenfor meg! Dette måtte være karusslek! Det hørtes akkurat ut som mortelek, bare mer voldsomt. En del av meg ville bort for å se. Heldigvis var det litt uframkommelig og jeg rakk å stille emg selv et kontrollspørsmål; "Hvis jeg gytte, ville jeg da like at det kom en skjeggemann med mørke briller bort og så på?" svaret var klart og jeg lot det være. Etter hvert ble det kaldt og jeg begynte å merke at jeg ahdde droppet middagen til fordel for fiske, så jeg pakket sakene mine og dro, meget fornøyd over å ha funnet meg en ny og antagelig bedre plass å fiske :rolleyes:

Med de litt vanskelige forhodlene her, slo det meg at jeg kanskje burde prøvd flytebrød.

Jeg vet at flytebrød er svært vanlig etter en rekke arter, men jeg har aldri prøvd det...

Brød som sådan til karuss vet jeg at fungerer veldig godt, da jeg i fjor tok flere karusser på lift method og bread punch, samt at små brødkuler viste seg meget effektivt til mikrokaruss en annen plass.

Er det noen som har erfaring med flytebrød til karuss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.