Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fine turer du har..Og med flytebrød som agn, kan du ty til det når du har glømt middag :rolleyes:

Jeg kan jo ikke spise maten til fisken :ph34r:

Men det er jo helt klart praktisk om man spiser det samme som fisken, jeg burde kanskje spist et par bokser mais for å holde ut noen timer til...

14.juni:

I dag ble det bare en tur for å fore litt for å ha bedre forutsetninger neste gang jeg tar turen dit.

Det gikk bare 5 minutter før den første karussen dukket opp og i løpet av de 45 minuttene jeg sto der hadde jeg minst 4 stk innom. Det var ikke så mye karuss der som dagen før, men jeg mener å huske at de fleste ble sett litt senere på kvelden. En litt dårlig nyhet var at det hadde samlet seg endel mort der som dessverre var store nok til å kunne forsyne seg grovt av maisen, men ikke store nok til å være attraktive å fiske etter. Det er mulig at bruken av grunnfor og ikke bare mais slik sett slår feil ut, men man må jo prøve litt ulike varianter.... Hvis alt går etter planer skal nye karusser lures i morgen :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.Juni:

samme plass som 11.juni.

Jeg var sent ute.. Det skulle fiskes med to stenger, den ene var ferdig rigget så den var det bare å kaste uti. Det ble to mort før jeg rakk å si kake. Mens jeg rigget stang nr to prøvde jeg å følge nøye med duppen som lå uti, men i det jeg så bort i 5 sekunder sa det "plask"! Stanga mi gikk i vannet... Fisken satt selvfølgelig ikke. Da jeg hadde fått rigget til stang nr 2 kom en av de mer profilerte meiterne innom og lurte på hvordan fisket gikk i dag. Han bemerket ett og annet om at han ikke likte endene som var rundt der og sa at de gjerne kunne finne på å bite, "Har du aldri fått and på dupp før?" spurte han. Jeg kunne svare nei. Etter litt mer prating fikk ejg et løftenapp, jeg gjorde tilslag og kjente på svaret i den andre enden at det ikke var karuss.....

Opp kom denne:

1606201103534f34be22888348b9bed4fe3aef8e.JPG

Min første and. Det var kjekt å ha hjelp med avkroking, takk for hjelpen :)

Anda oppførte seg pent ovenfor emg som holdt den, men den lot ikke til å være like samarbeidsvillig med nebbet sitt.

Ikke lenge etter dette fikk ejg et fin løftenapp! Tilslag og ingenting.....

Et av de to maiskornene var borte og jeg setter på et nytt. Ikke lenge etter skjer det noe med duppen igjen og jeg gir et altfor raskt tilslag...... Etter dette var jeg igjen alene, jeg kunne fortsatt se bobler på swimen og optimismen var på topp, men ingenting skjedde annet enn en mort eller to. Etter en lengre stillhet får jeg en fin bevegelse i duppen. Jeg gir tilslag, den sitter men skærer til høyre og snagger. Bom fast! Jeg legger maksimalt press, men får ikke rikket den. Bremsen strammes for å få lagt mere press, men det nytter ikke. Jeg bestemmer meg for å ta av sko og sokker, dra opp buksa og vasse ut for å lirke den løs med hoven. Det var dypere enn antatt og buksa ble klissvåt, men heldigvis lå røyken igjen på land :P Etter mye om og men får jeg tilslutt lirket den løs og kjenner to napp før dupp og krok og hele stasen flyr i været. Sena måtte ha fått noen skader i forbindelse med snaggen. Jeg håper kroken har løsnet fra fisken eller i det minste at den snart gjør det. Man kan si mye intelligent og uintelligent om hva man bør gjøre ved slike tilfeller, men det jeg gjorde ved denne anledningen ble definitivt ikke riktig. Mye kunne vært gjort annerledes, men sena ville ikke røket uten at å ha padratt seg en skade underveis, presset var mye hardere før den røk enn akkurat da det skjedde. Jeg vet ikke hvor stor eller hvilken art det var, men jeg føler emg sikker på at det ikke var en stor karpe. Unasett sitter jeg med følelsen av å ha rotet bort det som ville vært årets fisk for min del. Det er surt og det at jeg sikkert gjorde noe talentløst gjør det enda verre. Etter dette skjedde det vel ikke annet enn at jeg fikk turens største mort.

160620110353249821e3fefc481d9e2cee8cedbf.JPG

Kjapt veid til 350 gram, noe som jeg synes høres mye ut i forhold til morten på 380 i post 43 i denne tråden, veiing av fisk som ikke betyr noe gjøres ofte litt kjapt og lemfeldig og det hele blir mer usikkert enn når det er fisk som betyr noe for meg, da er jeg mer påpasselig med detaljene.

Etter vassingen min skjedde det naturlig nok ikke mer der hvor den tragiske mistingen skjedde.

Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenke seg til å jakte and nå midt i hekkesesongen.... uhørt!!!

hva tror du alle dyrevernere sier når de får høre dette?

kommer jo til å ligge under hver en busk der du fisker herretter.

Personlig synes jeg at det er greit å bli jaktet på midt i hekkesesongen og synes med det at anda bør like det også.

Når det gjelder det siste ser jeg fram til å møte Remy og likesinnede der oppe når de skal inspisere min behandling av ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.juni:

Karussen må gis et nytt forsøk på det gode, gamle vannet. Jeg vil prøve nyplassen igjen og etter en god del somling er jeg på plass kl 21:00. Allerede i det jeg går ned ser jeg karuss på swimen! Optimismen stiger :)

Til å begynne med blir det litt bomtilsag og mort før jeg kjenenr at naturen kaller.... Jeg har ikke særlig lyst til å urinere rett på swimmen så jeg må gå litt bortover. Det går som det må gå og alltid gjør og jeg faller. Beina i vannet, klissvåt halvveis opp til knærne og et kne/legg rett i en stein. Godt!

Vel vel, karuss er målet og da må man lide litt. Nå blir morten riktig ivrig, det er virkelig ikke bra at det har kommet inn større morter der enn de som var der første gangen.. Jeg ser en karuss eller tre i ny og ne, men det er virkelig ikke slike mengder der som ved forrige besøk.

Innimellom all morten får jeg denne:

170620110051d94608d00a8641a1b814019f0b13.JPG

307 gram, årsminste og den minste jeg har fått i vannet. Legg merke til den misdannede halefinna, noen som har gode ideer om hva dette kan komme av?

Etter dette går det slag i slag med mort og tilslag som ikke sitter. Jeg merker at lysten til å gi seg glir inn over meg før det plutselig kommer tre karusser svømmende! Dette utsetter alle planer om å gi seg og før et halvt minutt er gått løfter duppen seg fint. Jeg gir tilslag og den sitter. Jeg kjenner at denne er større enn den forrige og i det jeg får se den blir jeg spent på størrelsen.

170620110051205cea15041442ee9c94c33cf9e2.JPG

Er det pers?

Veiing viser 547 gram, årsbeste, men ikke pers. Vekten overrasker meg med negatvit fortegn, men slik er det av og til.

Jeg er redd noen av mine 3 lesere savner det vanlige "karuss i hånda"-bildet, men denne gangen ble det noe uheldig tatt over en åpen sekk og viser alt innhold. Prøv å spør en fluefisker av den gamle skole hva han har i boksen sin og du skjønner hva jeg mener :)

Jeg måtte fiske litt til etter dette, men ga meg raskere enn ventet da det begynte å bli småkjølig samtidig som jeg kom på at det må gjøres litt småtteri i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.juni:

Vannet hvor jeg ahr så mange blanketurer etter karuss måtte prøves igjen.

Jeg så meg ut en potensiell godplass ved forrige besøk, men det så vanskelig ut å fiske der.

For å kompensere for trøbbelet tok jeg med 13' stang, 4,4 meter lang håv, brukte 0.22 sene for å kunne presse en eventuell fisk gjennom absolutt alt av vannliljer og tøv og satte på en noe større krok enn vanlig.

For å ta den korte versjonen; Større krok var så innst inn i granskauen dumt at jeg tror jeg ønsker å glemme hele denne dagen.

Jeg blanket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19.juni:

Nytt forsøk i storkarussland.

I det jeg ankommer får jeg høre en historie om hvor lett der er.

Jeg mistet en karuss og fikk to mort.

Totalt mislykket som alltid.

Jeg er tvers igjennom mislykket og burde finne meg ny hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humrer meg alltid gjennom beskrivelsene dine. Tror nok det er mange som kjenner seg igjen i alle de små tullefeilene vi gjør. Stor karuss skal ikke være lett. Min nåværende blankerekke etter karuss over dam-size er på 11 i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humrer meg alltid gjennom beskrivelsene dine. Tror nok det er mange som kjenner seg igjen i alle de små tullefeilene vi gjør. Stor karuss skal ikke være lett. Min nåværende blankerekke etter karuss over dam-size er på 11 i strekk.

Hva er dam-size for deg?

20.juni:

Tilbake til det kjente, kjære vannet for å fiske på meg litt selvtillit etter de siste dagers fadeser.

Å sette seg det som mål er nokså skummelt og man risikerer en real backfire.

I det jeg ankom var det faktisk ikke karuss på swimmen, tror det eller ei.

Jeg foret opp og startet fisket, det ble en og annen mort før karussen viste seg, første bare en, så to stk. To ganger tok de agnet men jeg mislyktes i krokingen :) En tredje ble mistet i vannflata. Mortene satt som bare det. Da det begynte å regne ga morten seg heldigvis, karussen viste heller ikkke noe livstegn. I det regnet sluttet kom det et perfekt løftenapp, denne satt faktisk og luringen så slik ut:

20062011231141ba8c68eeb94dd9b086980f9688.JPG

503 gram og en fin fisk for plassen.

Nå hadde jeg bevist for emg selv at jeg fremdeles kunne få karuss og burde gått hjem. Gjør man det man bør? Neida. Ikke snakk om. Noen bomtilslag og litt banning fulgte Etter dette hadde jeg nok et flott napp, fikk kroket den og fikk den opp til overflata før den skar utover og glapp. Jeg tror persen røk der. Man kan jo ikke gi seg så man drar noen mort til før en karuss biter på og snagger. Her ble det meste prøvd, det ble gitt slakk for å la den svømme seg løs og det ble prøvd å surre nedi der med håven, noe som er en dårlig ide siden vannliljestilkene er litt mindre fleksible enn stilkene til plantene som er andre steder i vannet, der fungerer det faktisk å hove snagget fisk. Resultatet ble senebrudd, antagelig fordi jeg klarte å påføre sena skader. Heldigvis fikk jeg se fisken og dette var en karuss i helt vanlig størrelse. Mothakene på krokene jeg bruker er meget små, noe som antagelig må ta store deler av skylden for fisken som glapp, men samtidig tenker jeg at den siste fisken kanskje blir kvitt kroken. Jeg beklager nok en gang dette. Det er stygt å sette igjen kroker i leppene til vennene sine. Etter dette dro jeg hjem, med en selvtillit som er jekket ned enda et par hakk. Når det gjelder disse senebruddene ønsker jeg å nevne at sene av samme type og dimensjon tålte alt som skjedde i 24-timers konkurransen i Åkersvika, så den er ikke råtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser fisken i hånda di, kunne jeg fått plass til 17 av persen min i samme håndflate. Så noen lykke med karussen har jeg aldri hatt.

Høres ut som samme størrelse som de 15 første jeg fikk :thumbsup:

Kan hende jeg ringer en dag for å mase deg med ut på storkarussjakt, fint med selskap og det hadde vært moro å få se en stor en, men jeg blir garantert grønn av misunnelse når du får og ikke jeg :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.juni:

Etter gårsdagens fadeser prøvde jeg å bytte krok til kamasan B611 #10, dette var vellykket da jeg ikke mistet en eneste fisk på vei inn i dag. Det er fremdeles mye å hente på selve krokingen, da det var masse napp i dag også som ikke satt. Jeg kommer til å prøve #12 neste gang.

Dagens fangst ble foruten noen mort dette:

220620110032ceeb8d96f22f4bb18ec6102ec7f0.JPG

302 gram

220620110033fb4b6b0a0b99452088c53c9930ee.JPG

479 gram

2206201100331502b8a5bede49a8b749345021e5.JPG

Uveid, da den var feilkroket. Når jeg tenker etter burde jeg veid anda i post #55 siden den var korrekt kroket, man bør vel operere med perser på fugler og annet man får på kroken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.