Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

22.juni:

Det knytter seg stor bekymring til det forestående fraværet fra meitefiske.

Hvordan skla jeg klare meg i nær to uker uten å hilse på mine gyldne venner?

Mye tyder på at det må ordnes en liten tur ut i kveld for å dempe smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

22.juni:

Den siste anledningen til karussfiske på en stund måtte benyttes.

Denne kvelden viste karussen til fulle hvor sær den være.

De var på swimmen hele tiden, de spiste mais, bare ikke det kornet som satt på kroken min.

På grunn av dette prøvde jeg brød en periode, noe som ga flere spennende napp, men ingen ville sitte.

Etter at jeg burde kommet meg hjem for lengst og hadde gått over til mais igjen fikk jeg en stygt skadet karuss:

230620110936e9a02874684a4c96b09c66fa9df4.JPG

23062011093750832650664f4c10977682e935dd.JPG

Nærbilder av skadene:

2306201109360169ea0a322d4e38808f1cd83847.JPG

2306201109375e4f94a06db940c3a2daf9c634ed.JPG

Hva kan ha skjedd med denne? Er det noen som har gode forslag?

Den ble veid og vekta viste 366 gram.

Umiddelbart etter dette hadde jeg et napp av en fisk som må ha vært større, men den satt ikke.

Noen mort etter dette dro jeg hjem.

Denne dagen så jeg utrolig mye liv. Mange observasjoner av karuss, endel mort hele tiden, ørret innom swimmen og ørret som vaket andre plasser, abboren kom også innom, ørekyta viste seg mellom swimmen min og land og det var også et godt oppbud av kreps.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på gjeddebitt av samme type som jeg ofte ser på de "lokale" gjeddene mine, men vet ikke om det er gjedde der du fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på gjeddebitt av samme type som jeg ofte ser på de "lokale" gjeddene mine, men vet ikke om det er gjedde der du fisker?

Det har aldri vært gjedde i vannet, så jeg tror ikke den plutselig har kommet dit.

Det jeg først og fremst tenker på er om jeg kan ha gjort det.

På turene blir det endel tilslag på linere osv. i en iddel verden gjorde man ikke det, men det gjøres selvfølgelig fordi jeg tror det er ordentlige napp. Stanga jeg bruker er veldig myk, men allikevel er nok endel av tilslagene mine altfor harde og skadene på venstre side som for meg ser ut som mistede skjell kan absolutt ha oppstått på grunn av dette. Når det gjelder den stygge skaden på venstre side har jeg vondt for å tro at jeg har fått til noe slikt med en liten tynn krok #10, men jeg kan heller ikke skjønne hva annet som har gjort det.

Kan det være garnskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør du isåfall noen helsikes tilslag! ;)

Er det ikke gjedde der så kan det være garn, eller at den har hatt/har en infeksjon i et (en gang) lite sår, som så har gjort at såret har blitt dypere og styggere. Eller det kan være et snitt fra tennene til noe annet, som f.eks. en mink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten prøvd og blitt fanga med ljå eller skutt på med hagle. er ikke vannet i ditt nærområde da? ;)

Jeg har ikke dratt fram ljåen min på dette vannet.

Bruken av hagle er begrenset til gjedde og det er ikke gjedde her, denne aktiviteten synes dessuten å være på retur samt at det synes å bli vanskeligere å få tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få til et sånt kutt må du i såfall bruke braid og kline til alt du kan. Tror du kan ha ren samvittighet Nana :blush: Mink kanskje?

Triturus nevnte også mink som en mulighet. Den er i området, men jeg har ikke set den ved akkurat dette vannet.

Men er det egentlig naturlig at en mink lager et slikt langt kutt?

setter penger på vilhelm sitt forslag: Skutt med hagle! Sier seg selv når man tenker location !! :blush:

Dette er tross alt ikke på Hedmarken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser de forskjellige forslagene her, så er det en ting som slår meg: Er det egentlig jeg som fortjener Banjo-nicket? :thumbsup:

Galbanan: Det jeg mente med mink, var at hvis en mink glefser/får så vidt tak i en fisk, og fisken klarer å komme seg løs, så kan jo tenner lage snitt istedenfor punkteringssår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har det dumpet ned noe utstyr i postkassa mens man var på ferie

040720111906a01cfbf827c84c9391055868a1fd.JPG

:withstupid:

Jeg vil tro at tilslagsteknikken for lange på 150 meter ikke er helt sammenlignbart med teknikken for ferskvannsmeite, men hvis det er det du praktiserer tror jeg fisken ville dødd momentant.

Mine tilslag på lange mangler fremdeles en god del hakk på de du har på hågjel med sirkelkrok :D

Jeg tenkte å la deg og broren din holde et kurs for meg i det der ved en anledning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.juli:

Dagens plan var å perse på steinsmett.

Etter litt strev fant jeg endelig noen individer og lyktes i å få den største til å bite på kroken.

Veiing viste at denne var ca et gram under gjeldende pers, siden ingen større var å se avsluttet jeg fisket.

På vei bort til bilen hørte jeg et skikkelig vak!

Godt å være tilbake på meitekjøret om enn denne turen var litt snodig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.juli:

Et vann kjent for større og mer bitevillig karuss måtte testes.

Jeg fikk gleden av å fiske sammen med triturus.

Det ble pers på oss begge :)

Irvin slo til med 2 stk på 1100 og 1050 gram, mens jeg nøyde meg med en som størrelsesmessig lå der i mellom.

1007201101033076eb4bb64d4ebab71bb246d71e.JPG

Irvins fisk på 1100 gram.

0907201118530dc0fd06146a46b6b597454c4f53.jpg

1060 gram.

At det ble tatt flere større fisker der av andre den kvelden er bare inspirende. Jeg fikk det jeg kom for og er fornøyd.

Takk for turen, Irvin! Jeg skal passe på å lure av deg flere tips neste gang jeg får gleden av å fiske med deg :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.juli:

Tok en liten kveldsøkt i et karussvann og endte opp med disse to:

100720110111efee2771ce0b499bb340104f4500.JPG

1300 gram

1007201101154f03eb703b6c4582a91a3adb5e02.JPG

1520 gram

Enkelt og greit min beste meitetur til nå.

Tusen takk for hjelp med veiing og bilder, Øystein og André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.