Gå til innhold
Fiskersiden

Hikingsko


Morten
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter noen gode og slitesterke hikingsko som tåler mye tøff behandling og lurer på om noen har noen anbefalinger/erfaringer å komme med. Jeg går mye både på fjellet og på asfalt og foretrekker type lave terrengsko heller enn typiske fjellstøvler. Jeg har vært gjennom en rekke forskjellige modeller de siste årene, men ender alltid med å slite ut skoen etter alt for kort tid. For tiden har jeg et par Lowa Renegadesko. Disse har en veldig bra såle og sitter godt på foten, men de har dessverre sprukket opp i overgangen til sålen og lekker inn vann. I tillegg er de blitt ganske myke i læret og gir dermed dårlig støtte. Jeg er derfor takknemlig for tips til sko som er laget for å vare.

Da jeg har god erfaring med Garmont lurer jeg litt på denne modellen: http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/fjellstoevler/vetta-hike-gtx-herre-1071080

Hvis det er noen som har erfaring med denne setter jeg pris på feedback!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det viktigste er i hvertfall å prøve sko slik at de ikke er for lave over vristen, eller for smale i foran. Har på følelsen at mange sko som produseres i dag ikke er laget for norske føtter. Smale og lave over vrista. Dermed så blir de fort for trange for tærene. Om de er litt stive går seg nok greit til. Så jeg tror det beste er å prøve så en finner de som passer til sin fot. Og velge derfra. Viking som nevnt over bør jo i hvertfall ha "norske modeller". Jeg har hatt et par meget bra sko i to omganger og det er Lowa. Utrolig gode på beina, men litt dårlig slitestyrke etter min smak. Men nå er jeg slik at jeg bruker de mye og til alt når jeg først er fornøyd. Så at de kanskje har fått litt mer juling enn normalbruk. Ser de ofte kommer høyt opp i tester. De Lowa jeg har hatt er bla disse; http://www.lowa.no/lowa/item/3109079349 Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg rett og slett ville ha satset på 2 par sko. Joggesko med god demping til asfaltbruk og et par fjellsko til fjellbruk. Skal du ha sko som er lette nok til å være behagelige på asfalt, må du nok desverre regne med at det går utover slitestyrken.

Støtter forøvrig det som sies om at skoen må passe. Inngåing av sko er oppskrytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Det viktigste er i hvertfall å prøve sko slik at de ikke er for lave over vristen, eller for smale i foran. Har på følelsen at mange sko som produseres i dag ikke er laget for norske føtter. Smale og lave over vrista. Dermed så blir de fort for trange for tærene. Om de er litt stive går seg nok greit til. Så jeg tror det beste er å prøve så en finner de som passer til sin fot. Og velge derfra. Viking som nevnt over bør jo i hvertfall ha "norske modeller". Jeg har hatt et par meget bra sko i to omganger og det er Lowa. Utrolig gode på beina, men litt dårlig slitestyrke etter min smak. Men nå er jeg slik at jeg bruker de mye og til alt når jeg først er fornøyd. Så at de kanskje har fått litt mer juling enn normalbruk. Ser de ofte kommer høyt opp i tester. De Lowa jeg har hatt er bla disse; http://www.lowa.no/lowa/item/3109079349

De er disse Lowaene jeg har hatt siste tiden. Slet de i stykker på et knapt år :-) Er imidlertid veldig gode sko, men det blir for dyrt å bruke 1800 kroner i året på sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig i at man trenger minst to par sko. Har et par Crispi fjellstøvler som jeg er godt fornøyd med, men disse blir for tunge for korte turer. Til kortere turer med lett oppakning synes jeg derfor at såkalte hikingsko er bedre. Det er mulig at jeg ender opp igjen med Lowaskoen om noen år, men jeg vil helst teste ut flere alternativer for å se om det finnes noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et par Salomon fjellsko til kortere turer, de er veldig lette.XXl har som regel et par modeller på lager. Til lengere turer bruker jeg Crispi, er bare skinn som holder seg tett i flere dager med regn og vått gress etc. Har veldig brei fot, så sko fra Viking og Garmont og mange andre merker passer ikke, så de har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et par Salomon fjellsko til kortere turer, de er veldig lette.XXl har som regel et par modeller på lager. Til lengere turer bruker jeg Crispi, er bare skinn som holder seg tett i flere dager med regn og vått gress etc. Har veldig brei fot, så sko fra Viking og Garmont og mange andre merker passer ikke, så de har jeg ingen erfaring med.

ikke Viking? de bruker en bred lest til sine turstøvler salomon derimot har en europeisk lest det vil si litt smalere en den nordiske.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke Viking? de bruker en bred lest til sine turstøvler salomon derimot har en europeisk lest det vil si litt smalere en den nordiske.. :thumbsup:

Vell mulig det er slik på papiret, men jeg prøver sikkert 20par fjellstøvler vær gang jeg skal ha nye og har enda ikke fått et par viking til å passe. De er ofte best i test og jeg skulle gjerne brukt de, men det hjelper jo ikke stort. Bruker 47,5 i Salomon og 46 og 48 i Crispi. Får se om jeg finner noen butikker med stor Viking sko, men størrelsene pleier å stoppe på 45-46(som lengdemessig burde holde for min fot, men de er for smale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell mulig det er slik på papiret, men jeg prøver sikkert 20par fjellstøvler vær gang jeg skal ha nye og har enda ikke fått et par viking til å passe. De er ofte best i test og jeg skulle gjerne brukt de, men det hjelper jo ikke stort. Bruker 47,5 i Salomon og 46 og 48 i Crispi. Får se om jeg finner noen butikker med stor Viking sko, men størrelsene pleier å stoppe på 45-46(som lengdemessig burde holde for min fot, men de er for smale).

svære bein a" mann`.når det gjelder Crispi så er det også mine favoritter. men det jeg liker med viking er sålen er mykere føler jeg får bedre grip på stein å bløte svalberg fine på fiske fra land langs kysten. :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et par Salomon fjellsko til kortere turer, de er veldig lette.XXl har som regel et par modeller på lager. Til lengere turer bruker jeg Crispi, er bare skinn som holder seg tett i flere dager med regn og vått gress etc. Har veldig brei fot, så sko fra Viking og Garmont og mange andre merker passer ikke, så de har jeg ingen erfaring med.

Jeg har brede føtter med høy vrist. De støvlene som passer meg best er Alfa. Mine første var Alfa Hjerkin som jeg kjøpte for 15 år siden.ikke klart å slite dem ut enda. Har et par Alfa Bever som jeg kjøpte for 8 år siden fordi jeg trengte en større støvel til vinterbruk er fortsatt like gode. Begge støvleparrene er fortsatt vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.