Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 7000/7500 "Made in Sweden"


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Den der Amb 7000iC3 jeg kjøpte for 2 sesonger siden er jeg i ferd med å mist trua på etter et par hendelser i det siste.

Så nå vil jeg ha ei ordentlig Ambiss 7000/7500 snelle, med "Made in Sweden" stempel på sideplata, og minimalt med plast inni.

Feriepenger og penger fra futen kommer jo snart.

Har også sett litt på Amb. 7500, som sies også skal være gode. Noen som vet lure plasser å få tak i?

Nettbutikkene selger jo bare disse nye kinaputtsnellene som ramler fra hverandre hvis du er dum nok til å prøve å vedlikeholde de...

En jeg har sett meg ut er denne her

http://www.abru.no/multiplikatorsnelle-451e--ambassadeur-7500c3-p-614-c-224.aspx

Det ser ut som gammeltypen, som er den jeg vil ha. Noen meninger/ tips om bedre plass å kjøpe /billigere?

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender du finner de på ebay.co.uk ellers bør du ringe rundt å spørre om det faktisk dreier seg om gamle modeller. Har sett at mange butikker bruker gamle bilder, men selger nye sneller.

Noen som har en gammel 7001 til salgs :thumbsup:

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender du finner de på ebay.co.uk ellers bør du ringe rundt å spørre om det faktisk dreier seg om gamle modeller. Har sett at mange butikker bruker gamle bilder, men selger nye sneller.

Noen som har en gammel 7001 til salgs :thumbsup:

Godt råd det der. Har sendt avgårde en mail for å spørre...

Er foresten intresert i brukte sneller også om noen har noe liggende de vil bli kvitt mot en rimelig sum kronasje?

Godt råd det der. Har sendt avgårde en mail for å spørre...

Er foresten intresert i brukte sneller også om noen har noe liggende de vil bli kvitt mot en rimelig sum kronasje?

Fikk akkurat svar fra Abru, og den som er annonsert i linken over er ei kinaputtsnelle.

Så da blir det vel å lete på Ebay og lignende. Med mindre noen har og vil selge her inne da?

Både 7000 og 7500 er intresant bare det står Made in Sweden på sideplaten og den er teknisk i grei stand.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årsmodellene av klassiske 7000 var laget på Taiwan, før de begynte å prodsuere plastskarpet i Kina. Kvaliteten på Taiwansnellene er helt grei.

Det er all grunn til å anta at Lawson 7000CS er produsert på samme fabrikk som de Taiwanproduserte 7000 snellene og er helt identisk i oppbygging.

Lawson 7000CS

Ligger en av riktig type på eBay nå

Ambassadeur 7000 klassisk rød

Fladen Maxximus 777A var for noen år siden produsert på denne fabrikken i Taiwan og var identisk med gode gamle 7000. Om Maxximus fortsatt produseres der vet jeg ikke, men hvis den er made in Taiwan er den sikkert det.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årsmodellene av klassiske 7000 var laget på Taiwan, før de begynte å prodsuere plastskarpet i Kina. Kvaliteten på Taiwansnellene er helt grei.

Det er all grunn til å anta at Lawson 7000CS er produsert på samme fabrikk som de Taiwanproduserte 7000 snellene og er helt identisk i oppbygging.

Lawson 7000CS

Ligger en av riktig type på eBay nå

Ambassadeur 7000 klassisk rød

Fladen Maxximus 777A var for noen år siden produsert på denne fabrikken i Taiwan og var identisk med gode gamle 7000. Om Maxximus fortsatt produseres der vet jeg ikke, men hvis den er made in Taiwan er den sikkert det.

Disse Taiwansnellene. Er det disse som det står "Assembled in Sweden" på isteded for "made in Sweden", dvs delene ble produsert i Asia (Taiwan?) mens snellene ble satt sammen i Sverige?

Ellers takk for Lawson tipset. Hadde sett de der men avskrev dem som en eller annen billig kopi. Men hvis det du sier stemmer, får man kansje ha den som reserveløsning dersom man ikke kommer over noe. Økonomien min er begynt å komme over "det er dyrt å være fattig" stadiet, til et "hjulene går rundt" og man kan spandere noen få kroner til å få noe som kan vare en stund. selv om man ikke kan ta steget helt ut og kjøpe siste skrik....tried and testet er det som gjelder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan hende de har satt på sveiva og putta i spolen i Sverige :) Jeg har opplysningene om Maxximus og Taiwan Ambassaduerer fra en kilde jeg stoler fullstendig på, men jeg vet ikke hva det var som var oppgitt som monteringsland. Når det gjelder Lawson snella bør du ta en telefon til Seeberg og sjekke om snella er Made in Taiwan og høre om de kan si noe om en eventuell Ambassasdeur connection.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan hende de har satt på sveiva og putta i spolen i Sverige :) Jeg har opplysningene om Maxximus og Taiwan Ambassaduerer fra en kilde jeg stoler fullstendig på, men jeg vet ikke hva det var som var oppgitt som monteringsland. Når det gjelder Lawson snella bør du ta en telefon til Seeberg og sjekke om snella er Made in Taiwan og høre om de kan si noe om en eventuell Ambassasdeur connection.

Fant Lawsons snelle i Taiwan jeg etter et tips på WSF forumet. De produseres av OMOTO Taiwan.

http://www.fishing-tackle.com.tw/product2-7.html

Her er bildet av 6000CS fra OMOTO som de kaller Chief 6000CS

CHIEF-1.jpg

Og er Lawson snella som fisketid selger:

http://www.fisketid.no/lawson-atlantic-salmon-baitcast-7000cs-hoyresveiv-p-3510.html

Så jeg kan vel med rimelig grad av sikkerhet fastslå at disse produseres i Taiwan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter hva jeg har forstått var det Omoto (jeg glemmer alltid navnet på dette firmaet) som produserte Ambassadeur 7000 og som produserer Fladen Maxximum 777A.

Maxximus ser ut til å være identisk med denne her fra OMOTO

product1-2_r3_c3-9.jpg

De har også en annen rund 7000 som de kaller Jungle. Helt identisk, men jeg syns den ser "penere" ut...

Fant også exploding parts sheets med deleliste på siden til OMOTO, og der er det ingen tegn til kinaputter i plast.... :thumbsup:

Da er vel all tvil vekk, dersom jeg ikke finner noe bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha et alternativ til Ambassadeur 7000/7500, ville jeg sjekka ut 525-serien til Penn. Foretrekker disse til det aller meste av mitt kystmeite, og disse kan du løfte fjell med. Trur jeg fikk jazza inn gode 300meter med 0.32 Power Pro på mine. Kort fortalt er dette bånnsolide sneller som kaster svært godt og som heller ikke koster rare greiene. Og det er svært lite plastikk i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha et alternativ til Ambassadeur 7000/7500, ville jeg sjekka ut 525-serien til Penn. Foretrekker disse til det aller meste av mitt kystmeite, og disse kan du løfte fjell med. Trur jeg fikk jazza inn gode 300meter med 0.32 Power Pro på mine. Kort fortalt er dette bånnsolide sneller som kaster svært godt og som heller ikke koster rare greiene. Og det er svært lite plastikk i disse.

Har et par millioner tommeltotter, så jeg må ha snelle med støttehjul (sennefører), og 7000 størrelsen har jeg i fingrene. Så spolen bør være like stor som 7000 for at jeg skal få kontroll på kastene med tunge søkker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i ei made in Sweden snelle så blir du godt fornøyd. Jeg har ei pro rocket som jeg liker veldig godt og har hatt i mange år. Men for 2 år siden kjøpte jeg ei rød kinaprodusert 7000 snelle og det var bare søpplet. Jeg synes det er synd at ABU ødelegger hele merkevare navnet sitt på slikt søppel. Hvis du ser her så påstår de jo at Den klassiske c3 fortsatt blir laget i Sverige.Er det noen som vet om det stemmer?

http://www.cabelas.com/product/Fishing/Fishing-Reels/Casting-Reels%7C/pc/104793480/c/104760180/sc/104259780/Abu-Garciareg-Ambassadeurreg-Classic-C3-Casting-Reel/739759.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Ffishing-fishing-reels-casting-reels%2Fabu-garcia%2F_%2FN-1102352%2B1000002582%2FNe-1000002582%2FNs-CATEGORY_SEQ_104259780%3FWTz_l%3DSBC%253Bcat104793480%253Bcat104760180%26WTz_st%3DGuidedNav%26WTz_stype%3DGNU&WTz_l=SBC%3Bcat104793480%3Bcat104760180%3Bcat104259780

Har du vurdert Shimano sine 700 sneller?

For 3 år siden tok jeg å bestilte denne CTE-700:

http://www.cabelas.com/product/Fishing/Fishing-Reels/Casting-Reels%7C/pc/104793480/c/104760180/sc/104259780/Shimano174-Calcutta174-TE8482-Reel/738687.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Ffishing-fishing-reels-casting-reels%2Fshimano%2F_%2FN-1102352%2B1000004629%2FNe-1000004629%2FNs-CATEGORY_SEQ_104259780%3FWTz_l%3DSBC%253Bcat104793480%253Bcat104760180%26WTz_st%3DGuidedNav%26WTz_stype%3DGNU&WTz_l=SBC%3Bcat104793480%3Bcat104760180%3Bcat104259780

Og maken til go snelle skal du lete lenge etter.

Daiwa har en som er en mellomstørrelse mellom abu sine 6000 og 7000 sneller som er også ei skikkelig god snelle:

http://www.cabelas.com/product/Fishing/Fishing-Reels/Casting-Reels%7C/pc/104793480/c/104760180/sc/104259780/Daiwa-Team-Daiwa174-Luna8482-Baitcasting-Reel/739672.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Ffishing-fishing-reels-casting-reels%2F_%2FN-1102352%2FNs-CATEGORY_SEQ_104259780%3FWTz_l%3DSBC%253Bcat104793480%253Bcat104760180&WTz_l=SBC%3Bcat104793480%3Bcat104760180%3Bcat104259780

Og som jeg har svart noen før: Ja jeg har litt for mange sneller:-)

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle 5000 og 6000 størrelse sneller, bortsett i fra noen billigmodeller produseres fortstt i Sverige. Modller som C3, C4, Rocket, Record, JB, Inshore, Predator, TGC og Mag er alle Made in Sweden. Tror Classic snellene som selges i Norge også er svenske, men her skal det også finnes asiatiske utgaver på andre markeder, disse kan selsagt bli paralellimportert hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 størrelsen produseres i kina. Hvertfall alle 7000i snellene som ser fine ut utenpå, men som stort sett er plast inni. Så de må man vist få tak i brukt om man skal ha "Made in Sweden". Alternativet ser ut til å være å kjøpe kopiene av de originale svenskesnellene som lages av OTOMO i Taiwan, hvor de ble produsert før man la om til kinaputtsneller av plast, produsert i mainland kina.

Disse snellene selges under merkenavn som Lawson og Fladen her i riket. Ikke helt ubeskrevne blad i fiskesirkler i kongeriket det heller.

Det får vel bli konklusjonen om man vil ha ei ordentlig "Ambassadeur" snelle i 7000 størrelswe per i dag?

Så et spørsmål til. I og med at snellene er kopier så langt vi kan se. Bør det vel ikke være et alt for stort problem å få tak i deler. Siden man kan bruke originaldeler fra Ambassadeur, i ei Lawsonsnelle eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittetegningene ser like ut, om toleransene er de samme vet jeg ikke, men antar det. Send en epost til Seeberg og spør om Ambassadeur deler kan brukes.

Jeg hadde uansett foretrukket ei god gammel rød snelle. Sats på å få tak i ei fra eBay, erfaringsmessig er brukte Ambassadeuerer fra UK i bedre stand enn de i fra USA. Kan sikkert ha noe med at amerikanerne typisk er båtfiskere og det gir som oftest utstyret mer jusling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ender det vist med at denne karen har lagt av ei nesten "mint condition" 1991 modell ABU Ambassadeur 7000 i klassisk rød utførelse "Made in Sweden" til jeg kan betale. Så da får jeg den over nordsjøen andre uka i Juni.

Den kan beskues her: Ebay

Tror det blir bra jeg. Fyren selger vist mye bra grier, så altids verdt å ramle innom hans Ebay side når man først er der på leit etter utstyr...

Så var det den der 2500 snella....

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at Abu kvalitetten skal ende opp som dårlige etterligniger av sine egne sneller er vell ikke lenge til alle ambisser blir Taiwan sneller .bare at vi må se på kopier av 7000 sneller som er bedre er orginalen er jo tragisk .. har selv en 7000 syncro fra 90-91 den har jeg aldri hatt noe som helst problemmer med å den har vært med på mye alt fra lakse fiske til pilking på hvaler sommer som vinter dårlig behandlet har den også vært men litt stell så er den klar for fiske i år igjen. SÅ kjøp 91 modell du du blir ikke skuffet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at Abu kvalitetten skal ende opp som dårlige etterligniger av sine egne sneller er vell ikke lenge til alle ambisser blir Taiwan sneller .bare at vi må se på kopier av 7000 sneller som er bedre er orginalen er jo tragisk .. har selv en 7000 syncro fra 90-91 den har jeg aldri hatt noe som helst problemmer med å den har vært med på mye alt fra lakse fiske til pilking på hvaler sommer som vinter dårlig behandlet har den også vært men litt stell så er den klar for fiske i år igjen. SÅ kjøp 91 modell du du blir ikke skuffet. B)

Har gjort avtale om kjøp, så det er bare å vente på innkommende kronasje.

Men så har jeg også funnet en 7500 c3 som jeg sitter her og sikler på. De snellene er jo riktig vakre, blanke og fine. Men da må jeg ha ei stang til....dette tar jo f.... steike meg aldri slutt...

Så nå leter jeg etter ei rimelig surf eller karpestang beregnet på multisnelle...og det er vist tilnærmet lik umulig her i riket. Men fant en forhandler i England som har rimelige stenger, og bare skal ha en 20-30£ i frakt...

Men som sagt....er jo blakk som en kirkerotte.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning.

Har selv ei billigsnelle som jeg kjøpte for lenge siden. Ei Ambassadeur SEVEN som er produsert i Kina. Har ikke hatt problemer med den til nå, men, har jo ikke brukt den så veldig mye... Men, den snella er ganske så tung. Så hva slags alternativer har jeg?

- Ambassadeur 6500C Syncro

- Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

- Shimano Calcutta 400B

Så, hvilke av disse bør man egentlig bruke til laksefiske? F.eks slukfiske i Målselva?

Står at snørekapasiteten på Calcuttaen er 220m 0.35. Hvor mye 0.45 regnes det at man får på den da? Eller bør jeg bruke 0.40? Skal jeg gjette på maksvekt på laks man eventuelt kan få så tipper jeg 15 kg. Hva med de andre snellene, som har en oppgitt kapasitet på 200m 0.40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er en stk knall rød "Made in Sweden" ABU Ambassadeur 7000 ankommet fra England, og den er så og si "mint condition" 1991 modell, med kun noen få riper her og der. Den er så lite brukt at original greasen fra fabrikken, og kvalitetskontroll klistermerket fremdeles sitter på. Det er nesten så jeg ikke tør bruke den. Slenger på noen bilder til beundring fra almuen senere , men akkurat nå skal det pakkes og dras på fisketur! :)

----

Og her er den, og den var en fryd å kaste med :D:-)

Nå som jeg har tro på at utsyret holder, kaster jeg til horisonten igjen. Nå er det bare å vente på at Greys Greyflex S surfstanga skal ankomme :-), så er retsen av sesongen berget, og en 20-30 sesonger til vil jeg tro :D:-)

Made in Sweden, ikke verst i lakken for ei 20 år gammel snelle.

IMG_1302.jpg

IMG_1307-e1308257473163-300x297.jpg

Ikke noe kinesisk plast møkk her, bare svensk metall!

IMG_1309-300x169.jpg

Ståle ville også prøve seg ^_^

IMG_1340.jpg

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.