Gå til innhold
Fiskersiden

Skade på fisk


Recommended Posts

Når gjellebuene er revet over feks. Er det veldig kaldt i vannet (tidlig vår) kan det gå, men om sommeren er som regel fisken så godt som død. Eller om du har den for lenge oppe på land pga vanskelig avkrokning/mangel på avbiter osv. Kutt heller krokene enn å bruke for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skader i øynene eller gjeller så setter jeg ikke ut fisken igjen, men det skjer ikke ofte heldigvis, de er som regel kroket fra munnvika og framover.

Men, selv om den er fint kroket når du lander fisken så kan den jo ha vært kroket i f.eks. gjellene tidligere i fighten.

Opplevde selv at en fint kroka 5 kilosfisk døde på avkrokingsmatta, kroken satt i fremre del av underkjeven men fisken døde som sagt og det lå igjen en diger dam av blod på matta. Regner med at den hadde vært kroka i gjellene men at kroken løsna eller reiv av en gjellebue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt over meg kommer det ann på vanntemp. men generelt sett er det bedre å klippe kroken enn å bruke lang tid da fisken tar mer skade av å være på land for lenge, spesielt om den er sliten tåler den lite.

Nå vet jeg ikke hvor du fisker og hvordan vannet er, men dersom vannet har store mengder smågjedde vil jeg på det sterkeste oppfordre til å ta ut smågjedde og lage fiskekaker av de. Den enseste fienden gjedda har, er en større gjedde og derfor er det viktig å ha de gamle bestemødrene og bestefedrene til å spise noen av de små, slik at det blir flere store fisk i vannet. Om det er for mye smågjedde ( det avhenger av størrelsen på vannet, men alt under 2KG er smågjedde, og alt over 5KG kan stor sett sees på som en middels fin), blir det og fare for utryddelse av annen fisk, noe som fører til treg vekt på gjedda i mange tilfeller.

Shit fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar :P Da slipper jeg å ha dårlig samvittighet :) Fisker forøverig i Fossersjøen (Aurskog Høland, Akershus), hvor det er mye stor gjedde. Måtte dessverre ta livet av en på 11 kilo for noen dager siden, fordi den svelget kroken og ene hjellebuen var røket tvers av :)

892059.jpeg

Endret av Henrik L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.