Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefiske


jon2
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har prøvd meg litt på gjedda i goksjø i våres, har prøvd med sørv/mort og spekesild,(sistnevnte eneste med resultat)

men jeg sliter litt med kroking, dobba forsvinner under, jeg teller til 10 og gjør tilslag, men da har dobba som oftest flyti opp allerede.

venter jeg for lenge?

Jeg har og vurdert og prøve videre med bunnmeite, men er litt skeptisk da det er ett veldig

gjenngroddvann med mye sedimenter på bunn jeg er litt redd agnet forsvinner ned i "gjørma"

eller blir liggende for skjult? :S

Agnfisken jeg bruker er på størelse med en colaboks,

noen på 1,5colaboks,fin fisk til meite langs med sivet?

skal ut i dag igjen og prøve meg med abbor/sørv/mort som agn. Men med dobbe eller som bunnmeite?

(hva er "best"(mort/sørv eller abbor)? brun/grønt vann med 0,5meter sikt ca.

mye rart her og sikkert ikke så "oversiktilig" men jeg utdyper gjerne:)

mvfh Jon

(med vennelig fiske hilsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huket av en treble krok fra en 32gram møresilda, festet 1krok godt inn i fisken, så en krok som gikk gjennom skinnet omtrent, så den har en del "krok" utenfor fisken, siste kroken på ttreble'n fri på siden av agn, agnet lå rett i vannet.

en litt større krok kanskje? eller sette en treble på midten og en vanlig mellomstor mark-krok rundt haleparti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er smågjedder er vel ikke usannsynlig, men de burde kunne sette seg fast de og.

Gjedda angriper jo fra siden, så hvis du har kroken på midten av fisken, burde den jo treffe. Du kan jo prøve å gjøre tilslag nesten med en gang.

Krok på halepartiet er neppe noe vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:: (leste vist ikke hele posten ovenfor;) men skal da prøve feste kroken litt lenger ned på fisken, en eller 2 kroker i agnet? edit end::

jeg tar da i dag og søkker ned dobba til den ligger akkurat med pinnen overvann, slenger på en enkeltkrok bak treble, (eller 2 mindre treble kroker?)

slenger gjeddeagn utover og legger det en 10-12meter utenfor sivet.. littbedere for en rugg?

(lærte og noe nyttig i dag ang karpefiske, ikke sleng dobbe med mort/sørv på utivannet i nærheten av agn-fiskeplassen, da resten av fæsken forsvinner:(

:::

Karpefiskene lukter fare når andre artsfrender eller nære slektninger blir fysisk skadet. Dette skyldes at alle disse fiskene har en spesiell type celler som kalles klubbeceller som frigir et stoff som andre frender oppfatter som et faresignal. Karl von Frisch, som oppdaget dette fenomenet i 1938, navnga stoffet med det tyske ordet "Schreckstoff" som betyr skrekkstoff på norsk.

Skrekkstoffet gjør at det er formålstjenlig å oppbevare fanget karpefisk som blir skadet slik at de ikke kommer ut til annen karpefisk og skremmer disse.

::::

Endret av jon2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.