Gå til innhold
Fiskersiden

DRAMMENSELVA 2011


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Takk for det. Blir artig å fiske i andre elver selv om Drammenselva er min favorittelv :thumbsu:

Håper det blir kort på deg - og ikke minst (enda flere) laks!!!

Skal forresten til Hatland i morgen og hente røkelaksene, blir spennende! Tipper den største smaker best ;)

Er håp om rød kort nå, på mandag tror jeg ikke det ble trekning en gang!! :thumbsup: Jeg skal til han litt lenger opp i gata og hente de 3 største jeg fikk, som er ferdig røkt .... GLEDER MEG !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var og hentet røkelaksen i Hokksund nå - og tok selvsagt en tur innom elva.

Og det er bare en ting å si: Fy F..... !!!!! :)

På Grevlingen kjører folk 10-kiloser etter tur - og de aller fleste mister de pga den sterke strømmen, men en som pressa fisken syyyyykt hardt fikk opp en 11-kilos den korte tiden jeg var innom.

På Rød er det nå både Landskjæret-fiske (120-grams-føre), Midtskjæret-fiske (ble tatt laks der i dag) og Kule-fiske.

Fortsatt er nok Kulefiske det mest aktuelle der, og største i dag derfra er 14 kilo!!! På spinner

Og folk prater om sværinger de har mistet - og da mener de ikke 10-kiloser

Kort sagt: Ikke stusselig å ha kort der nå eller i dagene framover :)

Til dere som skal fiske: La det bli igjen en stor en til meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det fort være at de "STORE" også er krøket fisk?! Er jo ingen hemmelighet at mye blir krøket, det prater jo de fleste fiskere og i foreningen gladlig om :D Men liten tvil på at det går mye fisk der, og det er nok ikke dumt å hete Bjarne Mel heller :D

Var røklaksen god eller Svein?

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den ene svære som ble kjørt av var på mark og da hadde fiskeren kjent det nappet før han gjorde tilslag. Jeg tror faktisk at det er store fisker på gang - og at kombinasjonen stor fisk/sterk strøm gjør at mange fighter ender i laksens favør

Røkelaksene var gode, og den lille var best - merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den ene svære som ble kjørt av var på mark og da hadde fiskeren kjent det nappet før han gjorde tilslag. Jeg tror faktisk at det er store fisker på gang - og at kombinasjonen stor fisk/sterk strøm gjør at mange fighter ender i laksens favør

Røkelaksene var gode, og den lille var best - merkelig nok.

De minste er alltid best :D Som jeg alltid har prøvd å si, sett ut de store og spis de mindre :D

Joda, sier ikke at det IKKE blir landet fisk som har biti på. Har jo sett det mange ganger og stoler jo på folk. Uansett, 3 av 6 fisk jeg har sett blitt landet der jeg står har hatt klare, tydelige, krøkemerker ;) Og det er 50% det! :o Nå må det informeres at de med merkene ikke var krøket da de ble tatt, men antagelivis tidligere. Klare revner og slitemerker etter krok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det du opplevde helt ekstremt og absolutt ikke representativt. Sannsynligvis har mindre enn 10 fisker, kanskje mindre enn 5, av de som er tatt i Hellefossen i år hukemerker - seriøst!

Har ikke tid til en lang diskusjon nå, men du og dine venner fra fluesonen altså :D

Uansett mye stor fisk på elva - men det roet seg visst ned oppe i kulpen etter den forrykende formiddagen. Men kanskje blir det tilsvarende i morgen formiddag...

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall bør du - om du har tid til det - kjøre innom både Rød-sonen og øverst på Blå Vest før du avgjør hvor du skal prøve å få kort. Men uansett hva du velger (av de to) så er det et godt valg :rolleyes:

Den avgjørelsen blir da kun basert på hvor mye fisk som er tatt, tar det heller på feelingen iom at elva er nesten klin umulig å lese og min erfaring dere oppe i drapsonen er limited :) Men du er den første som får tlf når beistet sitter, kanskje blir det litt pepperøkt laks på deg og en dag i elva når vi ses igjen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så godt kjent med alle fiskeplassene, men kanskje noen har en liten, kort oversikt ? Kjenner noen av navnene på plassene, men er usikker på hvor de faktisk ligger nedover på sonen.

Nå er det jo fortsatt litt mye vann til at alle plassene er tilgjengelige, men på foreningens hjemmeside omtaler de jo de forskjellige fiskeplassene.

http://hellefossen.no/?side=sFiskeplasser

Og kombinert med dette kartet - http://hellefossen.no/?side=sKart – kommer man langt.

Likevel. Det er normalt lettere å få laks oppe i selve kulpen enn på plasser lenger ned som Storsteinen, Hårnigen, fluesonen og sånt. Men jeg ser jo fordelen med å få fisket litt for seg selv. Jeg pleier også å ta en tur nedover (da gjerne flueøra) i løpet av døgnet når jeg fisker blå Vest – og det hender jo at jeg bærer på en laks når jeg går opp igjen

Elles er det ikke alltid det står folk i evja øverst på Blå Vest – der er det likevel veldig bra – og som hovedregel bedre jo lenger ut på sesongen du kommer

Men du er den første som får tlf når beistet sitter, kanskje blir det litt pepperøkt laks på deg og en dag i elva når vi ses igjen :D

Høres bra ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo fortsatt litt mye vann til at alle plassene er tilgjengelige, men på foreningens hjemmeside omtaler de jo de forskjellige fiskeplassene.

http://hellefossen.no/?side=sFiskeplasser

Og kombinert med dette kartet - http://hellefossen.no/?side=sKart – kommer man langt.

Likevel. Det er normalt lettere å få laks oppe i selve kulpen enn på plasser lenger ned som Storsteinen, Hårnigen, fluesonen og sånt. Men jeg ser jo fordelen med å få fisket litt for seg selv. Jeg pleier også å ta en tur nedover (da gjerne flueøra) i løpet av døgnet når jeg fisker blå Vest – og det hender jo at jeg bærer på en laks når jeg går opp igjen

Elles er det ikke alltid det står folk i evja øverst på Blå Vest – der er det likevel veldig bra – og som hovedregel bedre jo lenger ut på sesongen du kommer

Takker så mye for tips, kommer godt med :thumbsup:

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full fart i elva nå om dagene.Fikk 1 laks på 5,5kilo på mandag og en på 9,6kilo på tirsdag,etter det har jeg kun mistet de jeg har fått på :D

Begge 2 fikk jeg på grevlingen.Var på Landskjæret i går og fisket hele dagen,fikk på en stor laks på som gikk ut brekket,måtte ut i båt.Fikk den inn til båten 2 ganger og da den var klar for håving så gjorde den et siste forsøk på å komme løs,den valgte å svømme under bten som resulterte i at fortommen satt seg fast i noe under båten som gjorde at fortommen røk tvers av så fisken for sin vei med tubeflua godt festet i fiskekjeften.Etter dette ble jeg helt satt ut etter 20 min kamp med stor laksen :D ,vi tippet mellom 11-12 kilo.Men sånn er laksefiske man vet aldri hva som skjer når man har på storlaks.Skal prøve igjen i kveld på Grevlingen og fisker litt utover natta,floa er kl 2 i natt,så muligheten er der for å få seg en laks i løpe av uka.Blir kun kvelds og natt fiske på meg til uka da fri uka på jobben er over,kan bli bra det :D Er nå oppe i 4 laks og en sjøørret på 1,6 kilo,kan ikke klage på det :)

Endret av salamon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fisket på grevlingen i natt,mistet 2 dem ville ikke bli med opp gitt ;) .Vanskelig å få dem til å sitte godt når laksen biter på hengende tube.Får prøve igjen i natt.Jobber kvelds skift sånn at det blir kun natt fiske før mnd kortet går ut på Torsdag kl 2400 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, da er jeg tilbake etter både Sørlands- og Nord-Norge-ferie (og det var flere laks involvert begge steder, noe jeg kommer tilbake til en annen gang) og kunne torsdags kveld sette kursen mot Drammenselva igjen. Da hadde jeg ikke fisket der siden starten av juni da jeg og Remy fisket på Rød, med andre ord godt over en mnd siden.

Det var 7 stk på trekningen på RØD, og jeg var blant de heldige - og dermed skulle jeg ha mitt 3dje døgnkort der i år. Og det ble et veldig bra døgn. Jeg kjørte på 3 laks fra Landskjæret i løpet av natta/morgenen, og fikk 3 laks ute på Midtskjæret i løpet av dagen. Tydeligvis lettere å lande fisk fra Midtskjæret i dagslys enn i strømmen ved landskjæret i mørket. De andre dro også greit med fisk.

Her er noen bilder:

16072011212651abrGar2S7Xqw.jpg?7

Skumring på Landskjæret. Her var jeg intetanende om at jeg kom til å miste de neste 3 laksene jeg fikk på kroken.

16072011212651L4Ml5WY4l5UM.jpg?69

Midtskjæret leverer. Denne fikk jeg umiddelbart da jeg begynte å fiske ute på Skjæret. På mark

16072011212651N4uCH1TWK5ug.jpg?89

Og det ble raskt 2. Den neste på Sluk. Pilgrim for de som husker den sluken

De 2 første laksene var 7,5 og 5 kilo, og min 3dje var også på mark og veide 6 kilo. Den gav jeg bort til en annen fisker. Han ble glad for det :D

16072011212651OQ51x1CY2Wt2.jpg?56

De to andre som fisket dagen ute på Midtskjæret fikk 2 hver, 4,5-7,5 kilos, på mark og søkke+flue. På landskjæret hang det etterhvert noen lakser, og det blinket i sølv på grevlingen også. I det hele tatt et bra døgn.

Tror det gode fisket fortsatte i dag, men har ikke rukket å få skikkelig oppdatering enda. Uansett er dette en god tid å besøke elva for de som kan. Nå kommer det mye laks!

Og til ford perfect, det beste er å titte litt på hjemmesiden til foreningen og titte litt ved elva før du bestemmer deg for hvor du vil sette inn støtet. Er greie muligheter for fluefiske nå vistnok, og både fluesonen og Blå Øst pleier det ikke å være så mye rift om kortene. Men Blå Vest eller rødt er nå stort sett best da :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.