Gå til innhold
Fiskersiden

Popperfiske


Gjest Fisker'n fra Eik
 Share

Recommended Posts

Gjest Fisker'n fra Eik

Har planer om å starte så smått med litt popperfiske.... men vet ikke hva man må ha med utstyr osv.. jeg er helt grønn, så bare fyr løs med tips :rolleyes: Jeg har en slukstang 9 for haspel med kastevekt fra 20 - 60 gram (ganske myk) Jeg lurer på om denna duger eller om jeg må kjøpe en kortere stivere stang? Tips om billige og gode poppere er også velkommen :) er det noen spesiell teknikk?

Alle svar er velkomne :)

Tenker mest på å fiske etter abbor og gjedde..

Fisker'n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke en kort og stivere stang for å bedrive popperfiske. Det er til en viss grad en fordel med tanke på kontakt med popperen med en kort stang vs en lang haspelstang, men det er ikke et must. Hadde du skulle bruke walkere så hadde jeg absolutt anbefalt en kort og stivere stang på rundt 7 fot; da det er et mer jevnt aktivt fiske.

Om du vil sette deg inn i teknikk og diverse tips så kan du ta en runde på bloggen min, som det er linket til i signaturen her. Gå inn på "Artikkel" så finner du diverse info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør ha en kortere og relativt "stiv" stang, dette for å få rette "ploppe" lyden. Du får popperen til å sprute litt vann og plaske litt med en myk og lang stang, men ikke de korte og dype ploppe lydene(du skjønner hva jeg mener hvis du prøver). Og som Jon skriver er det nødvendig med en kort stang til walkere, og jeg liker også en slik stang til jigg fiske. Shimano beastmaster jerk and jigging synes jeg er en bra stang til abbor og små gjedder. Til større gjedder ville jeg brukt en litt stivere stang, jeg bruker en udelt bass stang fra USA med MH aksjon. Av "norske" stenger finnes det noen fra dam og savagear.

De fleste poppere fungerer greit, strikepro, rapala, berkely etc. Av walkere liker jeg best Heddon spook jr og Sebile bonga. I sjøen eller hvis det er litt bølger fungere rapala skitterwalk bra, men den kan bli litt stor til abbor. I tilleg til rene overflate beter liker jeg å bruke små jerkbaits som Salmo slider, rapala twitchingrap og subwalk. Disse kan man fiske rett under og i overflaten og man ser ofte fisken ta.

Etter at jeg begynte å bruke stenger med riktig aksjon, har fiske blitt ti ganger artigere. Med typiske ørret stenger føler man ikke noe av det som skjer i enden av snøret, blir som å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Tusen takk for alle svar :rolleyes: Jeg tror jeg først får kjøpe et par poppere og teste med stanga mi :unsure: skal sjekke ut bloggen din BanJon :D

Du behøver ikke en kort og stivere stang for å bedrive popperfiske. Det er til en viss grad en fordel med tanke på kontakt med popperen med en kort stang vs en lang haspelstang, men det er ikke et must. Hadde du skulle bruke walkere så hadde jeg absolutt anbefalt en kort og stivere stang på rundt 7 fot; da det er et mer jevnt aktivt fiske.

Om du vil sette deg inn i teknikk og diverse tips så kan du ta en runde på bloggen min, som det er linket til i signaturen her. Gå inn på "Artikkel" så finner du diverse info.

Har sett på bloggen :innocent: den er veldig bra :dribble: Ser du har fått mange fine gjedder på poppere og lignende :dribble: Balnt annet ser jeg du har fått noen på en slags froske-popper, den har de på Hesby Sport like ved her jeg bor, så jeg vil nok kjøpe denne :whistle: så får vi se om jeg finner en og annen popper her og der etterhvert :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er bare å begynne å handle. :) "Frenzy" popperen som du nevner er veldig fin. Den kaster langt, har flotte "spark" med gummibena og det følger med et par ekstra ben til popperen. Det er en fordel å bytte ut treblekroken med f.eks. en Owner ST 36 i størrelse #4, men jeg har brukt de med størrelse #6 også uten at det er noe problem når gjedda tar.

Om du en gang vil investere i utstyr til denne type fiske (skjønt man kan selvsagt bruke utstyret til annet fisket også) så får du et veldig bra sett om du går for f.eks. en DAM Calyber Baitcast UL 7-28 gr og en lavprofil snelle fra Shimano, ABU, Daiwa eller annet. Ikke la deg lure av UL-betegnelse på Calyber-stengene forøvrig; de tåler svært mye og man kan pælme ganske så tungt med de så lenge man ikke tar så enormt i.

Det er forøvrig det fine ved dette fisket; de fleste kunstagn "seiler" gjennom luften uten at man må ta mye i ved kast.

Selv hører jeg endel lovord om BFT Soft-stanga, som er en annen stang innen rekkevidde for de av oss med et stramt budsjett, så den kunne det vært interessant å gitt et forsøk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jepp, det er bare å begynne å handle. :D "Frenzy" popperen som du nevner er veldig fin. Den kaster langt, har flotte "spark" med gummibena og det følger med et par ekstra ben til popperen. Det er en fordel å bytte ut treblekroken med f.eks. en Owner ST 36 i størrelse #4, men jeg har brukt de med størrelse #6 også uten at det er noe problem når gjedda tar.

Om du en gang vil investere i utstyr til denne type fiske (skjønt man kan selvsagt bruke utstyret til annet fisket også) så får du et veldig bra sett om du går for f.eks. en DAM Calyber Baitcast UL 7-28 gr og en lavprofil snelle fra Shimano, ABU, Daiwa eller annet. Ikke la deg lure av UL-betegnelse på Calyber-stengene forøvrig; de tåler svært mye og man kan pælme ganske så tungt med de så lenge man ikke tar så enormt i.

Det er forøvrig det fine ved dette fisket; de fleste kunstagn "seiler" gjennom luften uten at man må ta mye i ved kast.

Selv hører jeg endel lovord om BFT Soft-stanga, som er en annen stang innen rekkevidde for de av oss med et stramt budsjett, så den kunne det vært interessant å gitt et forsøk etterhvert.

hehe takk for tips ;) Vi får se om jeg kjøper stang/snelle til dette ettrhvert :P Fint at noen som har god peiling gidder å svare på smørsmålene mine :) Får ta en tur innom Hesby snarest å kjøpe froskepopperen :) muligen bytte ut kroken som du foreslår også :) Skitt popperfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sånt duger. Eneste jeg har opplevd er at enkelte modeller sitter veldig dypt i vannet/nesten synker. Det løser du ved å gå ned i krokstørrelse, splittringstørrelse osv. Hvis du skal ha noen små modeller så kan du skaffe deg et par av de vanlige "Frenzy" modellene; de er fine til en rekke arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Alt sånt duger. Eneste jeg har opplevd er at enkelte modeller sitter veldig dypt i vannet/nesten synker. Det løser du ved å gå ned i krokstørrelse, splittringstørrelse osv. Hvis du skal ha noen små modeller så kan du skaffe deg et par av de vanlige "Frenzy" modellene; de er fine til en rekke arter.

Ok, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.