Gå til innhold
Fiskersiden

Vadesko som ikke gir vond rygg?


geiri
 Share

Recommended Posts

Hei, har nå ett par vadesko fra Vision som jeg ikke husker hva heter. Men de er som brune skinnsko.

Med disse får jeg vondt i ryggen etter 15min langs elva på kuppelsteiner.

Har jeg på feks, tursko eller armyboots står jeg halve dagen før jeg merker det i ryggen.

Så jeg trenger noen vadesko som er gode for ryggen, da spesielt nedre del hvor belastningen er som størst.

Siste tur var en 15timers økt i Orkla, jeg fisket kanskje 10min hver time før jeg måtte gi meg og hvile ut.

På morrakvisten så profilen min ut som en C, ryggen var helt rassert og ble liggende på sofan resten av dagen da jeg kom hjem.

Så trenger gods sko sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på klagekoret! :)

Kjøpte meg et par Guideline Crosswater V2 nå i vår, og var kjempefornøyd med dem, helt til jeg hadde brukt dem et par timer. Fikk vanvittig vondt i korsryggen, og måtte bare gi meg. Nå skal det sies at jeg sliter litt med ryggen, men får ikke vondt av av å gå med vanlige sko.

Jeg vet desverre ikke hvor problemet ligger, om skoen er for hard, eller om det er den helt flate sålen som skaper trøbbel.

Er det noen med dårlig rygg som kan anbefale noen gode vadesko?

Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Må skrive en liten update.

Jeg kjøpte meg Simms Guide filt sko.

Disse er meget gode. Suveren støtte og kjennes ut som en fjellsko/støvel på.

Eneste jeg kan sette fingeren på er at de er store, og om man skal vandre litt så blir de fort tunge å gå i.

Men har du ett vald forholde deg til er de suverene til å stå i, jeg mangedoblet fisketiden min i disse.

Ett annet tips jeg har til de med "vond og kranglete" rygg er å droppe de vanlige vaderene og kjøpe midjevadere, å stå med skulderstroppene på en hel dag er en belastning for ryggen også, iallefall opplevde jeg det slik. Og å stå med skulderstroppene av og buksa hengende å slenge var klumsette.

Kjøpte meg midjevadere og sammen med de nye skoa samt byttet sekk / chestpack med en rumpetaske så er all ryggbelastning borte og fisketiden mangedoblet.

Det var mine 5 cent av tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det høres litt fjallete ut, men det er kanskje verdt å investere i en korsryggstøtte også? Jeg har vært gjennom ganske mange varianter av sko, men finner ingen som helt klarer å kompensere for slitasjen det gir å krøkle seg rundt på elvesteiner en hel dag...

Har ikke selv, men dette blir kjøpt inn til 2012-sesongen!

Noen som har konkrete tips og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette:

http://www.gero.no/produkter/vade-tilbehor/simms-backmagic-vadebelte.aspx

Det funker, men er ubehagelig. Å bøye seg blir helt rart, og bruker lengre tid på å justere beltet en jeg har lyst til. (Ser ut som om jeg har på meg en irriterende mannestringtruse for andre vil jeg tro :) )

Jeg har ikke brukt det under fluefiske, kun når det var marken som skulle på kroken. Da blir det jo litt mere sitting og bøying.

Uansett endte det med at beltet ble liggende igjen hjemme etter hvert, og de 2 siste sesongene har jeg ikke brukt det. Ble rett og slett for ukomfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, har nå ett par vadesko fra Vision som jeg ikke husker hva heter. Men de er som brune skinnsko.

Med disse får jeg vondt i ryggen etter 15min langs elva på kuppelsteiner.

Har jeg på feks, tursko eller armyboots står jeg halve dagen før jeg merker det i ryggen.

Så jeg trenger noen vadesko som er gode for ryggen, da spesielt nedre del hvor belastningen er som størst.

Siste tur var en 15timers økt i Orkla, jeg fisket kanskje 10min hver time før jeg måtte gi meg og hvile ut.

På morrakvisten så profilen min ut som en C, ryggen var helt rassert og ble liggende på sofan resten av dagen da jeg kom hjem.

Så trenger gods sko sårt.

Hei.

Vanskelig tema dette med vadesko.

Har prøvd det meste av Vision og Guideline sine sko uten å være spesielt fornøyd.

Konverterte til Simms for noen år siden og det var en ny vadeverden som åpnet seg både ift støtte,comfort og ikke minst sikkerhet .

Har brukt aquasthelt såle samt filt med pigg .

Filt med pigg på Guide støvelen er fantastisk på alle typer underlag og gir god støtte og avlastning for både ankel og rygg.

Sliter du med ryggproblemer kan du jo prøve Simms magic backsaver.

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.