Gå til innhold
Fiskersiden

Mexico


cb
 Share

Recommended Posts

Det ble en rar tur til Cancun. Vi skulle spille på Wild Metal Fest, men passet selvsagt på å drøye hjemturen så vi fikk anledning til å fiske også. Selve festivaldagen lørdag ble ganske spesiell da Dead Trooper etter halvannen låt ble tvunget til å gå av scenen. Grunnen var et sinnsykt plaskregn med sterk vind som fylte opp alt av elektronikk med vann. En dårlig kombinasjon, som da også sørget for at strømmen gikk. Mixer, forsterkere og annet konka på rekordtid og lot seg ikke fikse, så festivalen ble like godt avlyst før vi fikk spilt så mye som en tone!

Søndagen hadde jeg og Grutle booket en båt for fiske inne i lagunen i mangrovene. Håpet var tarpon, permit, snook etc. Det blåste sterkt, drøyt 10m/sek, noe som gjorde vannet temmelig grumsete. Inne i mangrovene lå det mer i le, og ganske raskt var en 30-punds tarpon oppe og plasket. Tross gjentatte presisjonskast lot den seg ikke lokke til hogg. Flere tarponer lurte langt inne i skauen, og med ett hogg det der en tarpon hadde vært oppe. Jeg ble ganske lang i maska da jeg dro opp en dverg av en barracuda. Mer skjedde ikke der, men ute i lagunen var en bra permit oppe og dunka i walkeren min. Ikke lenge etter hadde Grutle på en liten tarpon som ristet seg løs i første hoppet. Været gjorde det vanskelig, driften ble for rask og vannet for grumsete. Grutle fikk omsider en Mangrove grouper på walker, og guiden Kim en mindreen. Plasskifte ga noen små barracuda. Turen ble avsluttet med at en fregattfugl fløy rett inn i sena mi i et kast, fikk snøret inn i vingefjøra og dro avgårde i vinden med det resultatet at den forsvant med popperen og endel meter snøre. Guiden var grei nok, men motoren harket og hostet, og batteriet til elmotoren funket ikke. Snellene pep og skreik etter olje, snøret virket slitt og gammelt, samt at mye av krokene var rustne.

Grutle dro hjem, men jeg og noen av gutta i Dead Trooper booket en båt for utaskjærsfiske. Vinden hadde løyet noe, men det blåste fortsatt bra. Etter over en times kjøring utover mot åpent hav dro skipperen ned på gassen mens vår mate for dagen rigget ballyhoos. Vi var fem mann totalt, så han rigget fem stenger. To flatlines, to på outriggere og en på downrigger. Trommis Jon Eirik hadde pådratt seg senebetennelse under en jam med gutta i Sepultura kvelden før, så han kastet inn håndkleet. Martin tok første hogget; en liten skipjack tuna. Neste fisk tok jeg, en litt større skipjack på kanskje 5-6 kilo. Å fiske standup var bare å glemme! Båten rullet så kraftig i sjøen at alt som ikke var skrudd fast ble kastet rundt, oss inkludert. Neste fisk fikk Sveinung ta. Det tok tid, men vel inne kunne vi lempe opp en blackfin tuna på snaue ti kilo. Det var kroket i siden! Det ruskete været gjorde at agnfisken hoppet og spratt hit og dit i stedet for å skippe perfekt i kjølvannsbølgene, noe som gjorde det vanskelig for fisken å treffe i hogget. Flere bomhogg fulgte før Birger fikk en miniskipjack. Denne ble rigget som livebait med tanke på marlin. Etter en død time ble det hyling fra skipperen oppe på flybridgen. Det var en sailfish oppe og tittet på en ballyhoo, men den trakk seg tilbake til dypet etter etpar bom. Så sa det pang i en diger bølge, og styrbords outrigger løsnet fra festet! Det ble Texas til tusen, og skipperen lurte på om vi ikke heller skulle teste litt driftfiske. Via riggen ble biter av skipjack kjørt ned på 30-40 meters dyp før maten løste ut slik at det driftet fritt. Før Martin rakk å reagere fikk han overlevert ei stang med ferdig kroket fisk! Opp kom en red snapper på 4-5 kilo. Mens jeg hjalp Martin med å lande fisken kom maten med ei ny stang med fisk på. Her gikk det jaggu unna! Lett forvirret vinsjet jeg opp en grouper på 2-3 kilo. Neste stang fikk Sveinung kastet i nevene. Ny snapper på 4-5 kilo. Noen bomhogg fulgte, og så gikk vi tom for skipjack som agn. Snapper og grouper ville visst ikke ha ballyhoo fikk vi vite. Ergo ble det en noe amputert dorging igjen. Martin var temmelig grønn i trynet og lite motivert for oppgaven da det dro til igjen, men fikk akkurat lirket en tokilos barracuda over ripa før han spøy. Bølgene var nå ganske digre, og vi hadde mer enn nok med å holde oss fast. Ergo brukte gutta de siste ballyhooene på meite over dypt vann. Det ga kjapt 6 queen triggerfish, der pasient Jon Eirik fikk dra siste hogget som ga en duble. Gutta fikk med to bæreposer med filet av snapper, grouper og blackfin, mens skipjacken, barracudaen og triggerfiskene ble igjen.

Båten var fet nok, en fullrigget 31-foter med diger innenbords dieselmotor og full pakke. Skipper og mate var også bra, maten virket nesten hyperaktiv der han virret rundt. Stengene var for det meste strippet for opptil flere trinser, og snellene var gode gamle Penn Senator! Utover det en TLD 25. Belter var bare noe småtteri, og stolene hadde ikke footrest for større fisk. Tross dette funket det selvsagt helt greit til det småtteriet vi fikk. Om vinden hadde vært roligere kunne nok resultatet ha vært annerledes, men vi fikk da slått i hjel noen timer, og de andre gutta som ikke har vært med på dette før synes det var konge. Sjøl stålsatte jeg meg for 15 timer på fly. Kom hjem i stad, godt sigen og døgnvill.

Sportsfiske.nu ser ut til å være nede for øyeblikket, dessuten skal det spilles mer i det store utland, så eventuelle bilder får komme senere. Skal se om jeg får lagt ut noe på FB i mellomtida.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.