Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt nye kveitevåpen


jegern84
 Share

Recommended Posts

har prøvd en jig stik og for å være helt ærlig så blei det mye som å fiske med en pinne.....liker myk tupp og handtakene på antaresen (30-50lb)er helt ideelle etter min smak. Men etter hvert hvis jeg finner meg ei jiggestang jeg liker så blir det nok kjøpt. Men jeg vin ha ei fiskestang og ikke en pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa snella litt på en tur i går, og som forventa ma den helt fantastisk å sveive på :closedeyes: Fikk på en hel spole 70lb sufix braid, og den skulle vel være på 250m så da har jeg snøre så det holder :rolleyes:

@Hafnor Har du noe mer spesifisert tips angående stang. Er veldig sær når det kommer til stanga og gidder ikke kjøpe noe jeg blir halvfornøyd med. Må som jeg skrev være litt myk tupp, og en kraftig rygg. Den må også føles som ei fiskestang og ikke en pinne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ga du for den om jeg kan spørre? evt. hvor du kjøpte den? Likte den snella, Andros er man skremt bort fra, liker ikke helt at accurate skal trenge mye service samt at den skal være litt vanskelig og få tatt service på. Så denne virket jo ikke så ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa snella litt på en tur i går, og som forventa ma den helt fantastisk å sveive på :rolleyes: Fikk på en hel spole 70lb sufix braid, og den skulle vel være på 250m så da har jeg snøre så det holder :thumbsup:

@Hafnor Har du noe mer spesifisert tips angående stang. Er veldig sær når det kommer til stanga og gidder ikke kjøpe noe jeg blir halvfornøyd med. Må som jeg skrev være litt myk tupp, og en kraftig rygg. Den må også føles som ei fiskestang og ikke en pinne.....

Nå har ikke jeg massevis av custom jiggstenger så det er kanskje bedre å sende geir en pm(mener han har prøvd endel jiggstenger) Sånn jeg har forstått det har jiggstenger med fast taper en mykere tupp (slakt meg om dette er omvendt!) Ellers er en gylden regel at desto kortere stanga er desto stivere er den. Min BH er 5.2fot og pinnestiv. Men til gjengjeld får jeg en hel usannsynlig helaksjon i stanga. Henger jeg fem kilo på denne stanga kjenner jeg bøyen ned i snellefestet. MEN tuppen er ikke sœrlig myk. Geir har noen spinal jiggstenger på vei, en av dem var med fast taper. Tror denne har en myk tupp. men er ikke sikker... Ellers hadde hans seeker hercules stang en veldig myk og fin tupp. Min calstar som også Vilhelm har en Nydelig myk tupp som gir ca. 45 graders bøy ved hard pilking med 400 grams pilker. aller først må du finne en blank som passer deg godt. Liker du myk tupp så bør du absolutt forhøre deg på www.360tuna.com. Her kommer folk med gode anbefalninger og de har prøvd det meste så du kan sikkert sammenligne med stenger du har ang. aksjon.

Vil tro at i forhold til de to custom stengene jeg har prøvd ville calstaren fungere PERFEKT for deg. Her har du en stang på 6 fot som har en myk tupp (litt stivere enn antares 30-50 grunnet lengden) bestiller du deg en slik jeg har får du det aller beste av komponenter hva angår ringer, snellefeste og grep. Hør med Vilhelm, kanskje han er snill og lar deg bestille en lik... HAHA. vil tro en slik custom calstar kostet meg 2700 kroner eller noe sånt noe. Ikke så aller vœrst i forhold til at du sikkert betalte gode gryn for den antaresen.

Ellers troor jeg synit venom blankene har myk tupp... :closedeyes:http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.beachtimerods.com/uploads/2/8/0/6/2806778/2187217.jpg%3F360&imgrefurl=http://www.beachtimerods.com/synit-rods.html&usg=__UtBYUPweyfiMnqpfotH6IvjSVh8=&h=253&w=360&sz=20&hl=no&start=18&zoom=1&tbnid=_LTnXoFCz4pUIM:&tbnh=154&tbnw=205&ei=E2HzTfHIH4Gc-waCuNXvBg&prev=/search%3Fq%3Dsynit%2Bvenom%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1280%26bih%3D658%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=354&vpy=217&dur=763&hovh=188&hovw=268&tx=129&ty=88&page=2&ndsp=17&ved=1t:429,r:1,s:18&biw=1280&bih=658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa er ikke mye å skryte av hva service angår pr i dag iallefall

Jaha.. kjipt at det skal være slik..

Var innstilt på androsen, men etter og ha studert den litt er jeg blitt usikker, får ikke den samme kvalitets følelsen som med makairaen. Geir skreiv at snella sleit med den siste storkveita hans på rundt 70kg og det er jo ikke helt bra.. Har jo løst på en bx400/500, etter hva jeg har prøvd så virker de meget bra, men det jeg har hørt er at de ofte trenger service og at den ikke er bare bare og få tatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ga du for den om jeg kan spørre? evt. hvor du kjøpte den? Likte den snella, Andros er man skremt bort fra, liker ikke helt at accurate skal trenge mye service samt at den skal være litt vanskelig og få tatt service på. Så denne virket jo ikke så ille!

Vakke så gal pris kommer på stort sett det samme som en Accurate og siden jeg syns Accurate er dritkjedelig siden så mange har den så va valget enkelt for min del. Kom på ca 3500 med moms på ebay hos e-fishingtown. Bremsen kjennes jamn og fin ut men kor god snella er kan vi snakkes om til neste år. Alt virker jo når det er nytt men kun tiden viser hva som virkelig er bra!

Skal undersøke litt mer om jiggestenger etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa pleier som regel aldri å slå feil når de lager sin high end jiggingsnelle. Vet at en på 360tuna er storfornøyd med sin og han bruker nå sin jm 6 som reservesnelle... Sier litt :D

@ sjarkarn. Accurate snellene er ikke optimale i stock versjon. Som så og si alle andre sneller ute på markedet (så langt er det okuma sine nye sneller som er beste rustet mot korrosjon og best out the box) Det mangler litt fett her og der men vil påpeke at disse snellene aldri har hatt mye problemer. Jeg har personlig aldri hørt om det til fisket vi bedriver her i Norge. Geir har vel brukt disse rimelig tøft rett ut av boksen i 2 år nå og mener han fortsatt går god for disse snellene. Disse ryktene som går på accurate kommer nok av forumene utenlands. Der brukes snellene til hard jigging og AR lagerene (som er antireversen) ryker fordi folk bruker for mye brems. Her snakker vi selekjøring med 13 kilo brems som er langt fra det vi bedriver... felles feil som går igjen fra alle snelle leverandører er relativt lite fett inni husene, rundt drev og aller viktigst inni kulelagrene.

Andros er i teorien en kjempesnelle alt er gjort riktig i følge ALANs LOV (alantani) snella har dogs (anti reversen er drevet av tannhjul og ikke kulelager) godt oppsmurt, carbontex bremseskiver mm. Problemet med at muligens snella lugget litt under utras kan ha med størrelsen på snella å gjøre (mindre snelle = mindre bremseflate) eller så kan Geir ha vœrt uheldig å fått en snelle med bittelitt skeive flater som presses mot carbontexen... . En annen ting kan vœre at kulelagrene på høyre side kan ha fått for mye press under rotasjonen grunnet for mye brems, men er mer tvilende til denne teorien- Det er hverfall min gjetting

beklager hvis dette ble veldig off topic...

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at du står ansvarlig for service på androsen min hvis jeg kjøper en?:D forresten kommer du oppover i sommer? Makairaen kunne trengt seg en hafnor runde

Ja er så usikker på hva jeg skal velge..er jo irriterende når man ikke klarer og bestemme seg. Vet at Truls har ei saltiga, får høre hva han sier om mekanikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Skummel denne bølgen her... Kan selvfølgelig ta en titt på makairaen men det er rimelig enkelt å gjøre det selv. Alantani har jo gjort denne snellen. Skal man ha en snelle man virkelig kan gi f i hva gjelder vedlikehold så har du jo senatoren din! Ellers tror jeg makairaen er rimelig sikker i flere år. Kjøp deg en makaira 10! Uansett så bytter hvertfall jeg sneller før den er død. Kjøp deg en Jigging master kan garantere deg at du ALDRI har kjent en så silkemyk snelle i hele ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg noen sneller i snellebagen, bl.a andros, talica, oceanus, tiburon, accurate +++. Er nok fare for at Talicaen er den snella som blir mest brukt. Er mange hakk tightere enn androsen iallefall. I tillegg har du den beste servicen OM noe skulle skjære seg. Uansett greit og ha noe og velge i når man skal 10 dager på Ringvassøy i juli :D

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg noen sneller i snellebagen, bl.a andros, talica, oceanus, tiburon, accurate +++. Er nok fare for at Talicaen er den snella som blir mest brukt. Er mange hakk tightere enn androsen iallefall. I tillegg har du den beste servicen OM noe skulle skjære seg. Uansett greit og ha noe og velge i når man skal 10 dager på Ringvassøy i juli :rolleyes:

Å du kommer oppover? høres jo bra ut. Du har sikkert noen thighte småsneller du er ute etter og selge?=) Skal etter lenger en nok innrømme at jeg er lei av å fiske med en stein av ei snelle..

Joda makaira 10 frister..men har jo allerede en, så jeg vil prøve noe annet...Siden jeg ble fast sponsor av statens innkrevningssentral gikk jo snelle kontoen gaiken...men må ha meg noe nytt uansett så jeg prøver å leite litt på brukt markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av hva som skjer med sneller i praktisk fiskesituasjon. Androsen hang IKKE med på denne siste 60 kgs fisken. Mulig er Andros ikke designet for denne typen brems. Ikke målt bremsekraften jeg kjørte med men var i praksis slik at man såvidt ikke klarer å sveive når man blokkere spolen på denne bremsesettingen, men tror ikke det var særlig mer enn 6-7 kg. Det var forsåvidt ingen fare men det er uestetisk og lite elegant med brems som hakker og gir ujevn stangføring/slag. Det er heller ikke særlig tillitsvekkende når den oppfører seg som en av mine gamle Abu Big Game 10000...Hva dette teknisk skyldes vet jeg ikke men er ikke så opptatt av dette, vil heller ha ei snelle som er sikker, robust, jevn og til å stole på uansett hva fisken kommer til å veie. Accurate er eneste snellene jeg har hatt som aldri har sviktet. Min BX500 har flere hundre timer og mange kveiter på samvittigheten, den er aldri åpnet og smurt men går som ei klokke og føles som silke enda. Jeg har to Talica 10 på innkomst. Disse har jeg store forhåpninger til og skaffes da jeg mer og mer blir opptatt av vekt vs ytelse, her kan man få en 18 oz snelle med forhåentlig kraftig og jevn bremsepakke.Til sammenligning veier Bx500 26 oz og forskjellen merkes på en 8 timers økt...Har aldri opplevd ujevn hakkete brems på Accurate og dette skyldes nok twindiskene og nokså moderat bremseoppsett, inntil 30 lb. Hadde JM moderert bremsepakken til samme str orden ville jeg kjøpt flere av også disse. Mener fortsatt at det er for ambisiøst med 55 lb bremsekraft fordelt på så små disker som JM i små str har. Androsen min er bare brukt noen få turer og selges nå til halv pris om noen vil bruke den til noe mindre krevende enn de største kveitene...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.