Gå til innhold
Fiskersiden

Fant gullfisk på 5 kilo


Recommended Posts

Oppdrettsnæringen kommer aldri til å oppføre seg eksemplarisk, så ta det med ro - hvis du vil så kan du fokusere på ekte problemer til du dauer. Men du blir nok sliten, så best å la være.. slik som alle i industrien synes å gjøre. Selvsagt skal man ikke overse miljøkriminalitet, men denne aktuelle saken er ikke miljøkriminalitet mer enn ulovlig utsetting av ørret er det.

Karpe og suter utgjør ingen trussel mot faunaen i Norge, artene har vært 500-1000 år i Norge, og vil fortsatt være her uansett hvor mange lokale bygdetullinger som truer med rotenon fordi ørreten ble borte fra myrpytten. Sammenligninger med asiatisk karpe i USA er så søkt og kunnskapsløst at det nesten er latterlig, og viser at dommedagsprofetene er akkurat like kunnskapsløse som de er fordomsfulle. Det eneste fornuftige er å erkjenne at karpe og suter er endel av kulturarven vår - og innlemme de i våre stedegne arter som fortjener kultivering og omsorg. Da vil man også få kontroll over fremtidige utsettinger. Så kan man selvsagt fokusere og slå hardt ned på ulovlige garn, utsettinger av sykdomsbefengt fisk etc, etc. men stikkordet er - fokusere på de store og viktige tingene, ikke gjøre norsk fisk i små lokale bestander til syndebukk fordi man ikke orker adressere virkelige problemer, eller fordi fordommene har ødlagt gangsynet. Ingen av disse sakene som blir nevnt utgjør fare eller problemer, den eneste greia er at fisken ikke er ørret. Hvor ofte karakteriseres et overbefolket ørretvann som et miljøproblem?

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn av interesse, hvilke kilder finnes det om suterens utbredelse tilbake i tid? Hvis vi er sikkre på at suterene har vært i Aust-Agder i over 200år, hvor sikkre kan vi være på at den ikke har vært i Vest-Agder? Skjønner jo at vi kan utelukke naturlig spredning mellom fylkene, men kan vi utelukke at det har vært like gamle utsettinger i Vest-Agder?

Jeg har lest noen NINA-rapporter bl.a, som sikkert ligger på NINAs hjemmesider. Også har jeg lest noe av referansene fra disse igjen. Det som virker sikkert er at Arendal og Tvedestrand med sine gruver og jernverk var der suteren dukket opp tidlig 1800, da eierne var fintfolk som ville ha snasne arter. Jeg har vel også lest at de utenlandske arbeiderne tok det med som mat. Resultatet har uansett blitt det samme, suteren etablerte seg. Senere spredning har vært hovedsaklig i området rundt og mellom disse byene. I senere tid har det også blitt funnet suter i vann et beite opp i Tovdalsvassdraget, og dette drenerer jo til Vest-Agder, så mulig den har krysset fylkesgrensa der nå, men det er uansett langt unna Lindesnes.

Sikre på at det ikke finnes mer suter i Vest-Agder kan man jo ikke være, heller ikke om den kan ha blitt innført i gamle dager. Om det har vært noen stasfolk som har importert fisken til Vest-Agder i gamle dager kjenner jeg ikke til, men det er såvidt jeg husker ikke dokumentert. Dessuten har vel kanskje ikke interessen til å spre den fra aust til vest vært den største? Men igjen vises det til rapporter om arten, som til tross for at de ofte er mangelfulle jaffal gir et visst inntrykk - da de er basert på kombinasjoner av (enkle) undersøkelser, litteraturstudier og intervjuer/tips fra lokale.

Havtryta: bra jobbet! Er som ofte journalistene det står på, skjønt det er ikke fritt for kompetansemangel i diverse instanser.

Takk for det. Slo sporenstraks på tråden til han da jeg leste artikkelen på nrk.no, for rett skal være rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vederbuken er ikke ønskelig i alle norske vassdrag fordi om den finnes naturlig i noen...

Mulig det ropes om det, men så vidt jeg har skjønt er myndighetene svært restriktive med bruken av rotenon. Er vel ikke mange eksempel på at det er brukt bortsett fra i gyro-bekjempelse? Derimot har vi drøssevis av eksempel på negative efekter av ulovelige utsettinger...

og vi nevner i fleng:...........?

(Om du kommer dragende med ørekyte (les karpe) på hardangervidda så er det bevist at den kom med settefisk (les ørret) , for å legitimere sin dumskap/uvitenhet har selfølgelig de som satte ut "ørretene" hevdet at dette er det utenlanske sportsfiskere som står bak.

om du nevner tre eksempler på negative utsettinger som har vært ulovlige (etter 1992) så kom med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi nevner i fleng:...........?

(Om du kommer dragende med ørekyte (les karpe) på hardangervidda så er det bevist at den kom med settefisk (les ørret) , for å legitimere sin dumskap/uvitenhet har selfølgelig de som satte ut "ørretene" hevdet at dette er det utenlanske sportsfiskere som står bak.

om du nevner tre eksempler på negative utsettinger som har vært ulovlige (etter 1992) så kom med de.

Hvem som har satt ut mye av kyta som gjør skade er uintressant, den er like fullt et godt eksempel på en introdusert art som har gjort mye ugagn. Dessuten er det naivt å tro at kyta ikke også har blitt spredd av sportsfiskere (fortrinnsvis nordmenn vil jeg tro). Ellers kan jeg nevne at både gjedde, sik og signalkreps har gjort mye ugagn i vassdrag der den er introdusert. Det var vel forøvrig også svensk fisk ført til norge som hadde med seg gyroen. Pussig at du ikke har fått med deg dette. Ta foresten en titt på tråden om Romernes utsettinger. Sikkert ett og annet du kan plukke opp der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ropes om det, men så vidt jeg har skjønt er myndighetene svært restriktive med bruken av rotenon. Er vel ikke mange eksempel på at det er brukt bortsett fra i gyro-bekjempelse? Derimot har vi drøssevis av eksempel på negative efekter av ulovelige utsettinger...

Tja, det er nytta rotenon på Stord i mindre vatn for å utrydda ulovleg utsatt abbor ma, og sikkert fleire andre stader også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.