Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskere gjennom isen - Møsvatn


Roar
 Share

Recommended Posts

Hjemme igjen etter tidenes verste fisketur!

Ut på Møstvatn 05.45. Flott is de øverste 15 cm så 25-60 cm råtten is. Gikk bra helt til 15.30. Da hadde sol og vind tære ganske rått på det øverste laget.

Er på vei tilbake samme vei som vi ruslet utover 3 timer tidligere. Vi foretok da stadige prøveboringer og isen holdt i massevis. Med et gir det etter under bena på meg. I tilnærmet slow motion siger jeg ned i gjennom nærmere en halv meter med sørpe. Jostein kommer noen meter bak og vræler til. Jeg roper at han må holde seg unna men han iler til for å hjelpe meg opp på isen igjen. Detter fører selvfølgelig til at også han går uti. Vi har selvfølgelig piggene rundt halsen. Problemet er at kanten gir etter i det vi prøver å hale oss opp. Etter et minutt eller to tar jeg meg sammen og forsøker å holde hodet kaldt. Får på et eller annet vis vrengt av meg sekken. Jostein har også fått av seg sin. Jeg er nå så tappet for krefter at jeg stotrer til Jostein at "nå går det til Helv***** - jeg klarer ikke mer...". Akkurat i det jeg kjenner at jeg er i ferd med å skli ned i det store svarte hører jeg at Jostein med en kraftanstrengelse klarer å velte seg opp på isen. Han ligger og peser noen sekunder og bruker sine siste krefter på å ta tak i skuldrene mine akkurat i det jeg er i ferd med å forsvinne og skriker til mens han røsker og drar. På et eller annet vis havnet vi begge inne på trygg is.

Rakk og tenke ganske mye i løpet av de kanskje 3-4 minuttene det sto på. Ganske guffent når tanker som "Nå dør du, Håvard" og "Stakkers jenter som mister faren sin" farer gjennom hodet!

Ispiggene var en skuffelse! På is med sørpelag øverst funket de særdeles dårlig. Hogg tak og dro til men de bare skle i sørpa. Piggene var alt for korte! Dette var Normark og Blue Fox. Tar gjerne tips på ispigger med lengre pigg.

At politet hentet var en ren bonus for oss. Kunne ikke la utstyret ligge synlig på isen og forlede andre til å tro at her har det skjedd flere ulykker. Alt vi mistet var to mobiler, to fotoapparater og diverse fiskeutstyr. Det viktigste beholdt vi - nemlig livet!

Og røya? Ikke så mye som et napp etter ti timers fiske på to mann!

Alt i alt: Tidenes verste fisketur.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra! Må si at jeg hadde ikke trodd det var erfarne fiskere fra vårt eget forum, som hadde gått gjennom isen [:0]

Får en til å tenke lissom, sitter å planlegger tur, kanskje litt misunnelig på Håvard som skal strekke isfiske-sesongen. Må si jeg føler med dere. Og så ingen fisk heller da [ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser meg lykkelig for at det gikk bra med dere Håvard...har vært ute for lignende hendelse selv, men da i båt.velta midt på fjorden i stiv kuling....vi ble oppdaga i siste liten.Da hadde flere båter passert oss uten å se oss.en fra land hadde sett våre røde vester i kikkerten.Vi hadde begynt å gi opp fordi han hadde begynt å få krampe i føttene, og jeg hadde slått båten i ryggen. Priser meg lykkelig for at vi hadde flytevest,og i dag går aldri ferden på sjøen uten flyteplagg..

Slike hendelser gjør at man setter enda mer pris på livet.. Satt her med flashbacks og tårer i øynene da jeg leste svaret ditt Håvard....igjen takk for at det gikk så bra som det gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f.en, bra det endte godt, da.

Har vært på Møsvatn noen ganger, til og med 15. mai, uten

at det har vært problemer. Men det kan nok være forræderisk nå,

med mange kuldegrader om natta og veldig varmt om dagen.

Godt dere kom velberget fra en mildt sagt ubehagelig hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldighetene rår...

Når vi kom frem til Møsvatn litt over halv seks var alt i sin skjønneste orden. Minus 5 grader og lettskyet. Spretter ut av bilen, åpner bagasjelokket og skuer hvafornoe? Hvor i helsike er overlevelsesdrakta som jeg har brukt til alt isfiske de siste sju åra? Joda - den ligger igjen i Tuddal. Har to valg: Enten en kjøretur på drøye tre timer for å hente den eller være forsiktig og prøvebore jamt utover. Valgte det siste og det holdt på å gå dritt... Dette er den første turen på isen på mange år uten annet sikkerhetsutstyr enn ispiggene rundt halsen!

En ting som sjokkerte meg var hvor fort ting gikk. Det var et iskaldt sjokk med en gang. I løpet av sekunder var bena som følelsesløse blykladder. Etter få minutter føltes det ikke kaldt i det hele tatt.

Litt sjokkert over at første journalist var på plass fem minutter før hjelpemannskapet!

Takk for hyggelige hilsener!

Blir dram i kveld, ja!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Litt sjokkert over at første journalist var på plass fem minutter før hjelpemannskapet!

daane.gifHerregud det skal ikke være mulig!!! fy.giftil beredskapen og reaksjonsevnen til hjelpemannskapet.

Fikk tårer i øynene da Hunter leste høyt for meg. Er virkelig glad for at det endte bra!!

Flowers.giftil dere begge to fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bare hvor varmt det var der andre uka i mars - fantastisk deilig da. Overvann var det masse av ved dammen, men selv på fjorden Mellomøyi-Varland hadde tendensen til overvann såvidt begynt og dette var altså 6 uker tidligere! Vet at isen uti april var ganske håpløs også ifjor.

Men gratulerer med at du hadde lykken på din side!

"Litt sjokkert over at første journalist var på plass fem minutter før hjelpemannskapet!"

Minner meg om et ran på Ljan postkontor (Oslo på 80-tallet) med alvorlig vold, VG var der før Politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven!! Utrolig ekkel historie Håvard, men allikevel så godt at det gikk bra. Fikk skikkelig "dejavu" når du fortalte hva du tenkte i vannet, jeg gikk rundt med kano en gang og kjenner igjen noen av tankene. Du har fått en erfaring som er nyttig for fremtiden for å si det slik, ikke alle som har vært i din situasjon får mulighet til å bruke den erfaringen.

Tror nok du skal være forberedt på å gjennoppleve dette mange ganger i fremtiden. Ikke særlig morsomt selvfølgelig men en helt naturlig reaksjon etter en sånn hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, husker den kanohistorien. Var nok mange som sluttet å slurve med redningsvesten etter å ha lest den!

At pressa var på plass før redningsmannskapet kan ha vært tilfeldig. Tok neppe mer enn et kvarters tid fra vi gikk i gjennom til politiet var på plass. TA`s utsendte forklarte det med at "politiradio er kjekt å ha, gitt". Både han og "tregingen" fra Varden hadde faktisk vett til å spørre om det var greit å bruke bilde og navn. Jostein har masse slekt i Telemark og var ikke spesielt interessert i det. Når saken ble førstesidestoff i begge aviser ble det jo allikevel litt oppstyr kan du si! Vi fikk heldigvis lånt oss en mobil i går kveld og ringt de nærmeste og beroliget dem med at ting faktisk ikke var så ille. Det er faktisk ikke nødvendig at mødre og koner vet hvor nær vi faktisk var å bli røyemat...

Har gått snart halvannet døgn men jeg kjenner fortsatt adrenalinet bruser bare tanken streifer episoden - og det gjør den ganske ofte!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang henter du flytedressen?

Herregud... Tankene begynner å surre her....

Uansett, utrolig flott at det gikk bra med dere.

Hvilke av normark piggene bruker du?

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1...rudfiske&gid=21 (sjekk normarka delux piggende) de har 3 cm lange pigger, men seff bare spiss på første halve cm. Hvor langt du greide å slå dem nedi isen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.