Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskere gjennom isen - Møsvatn


Roar
 Share

Recommended Posts

Syns det var veldig ubehagelig å lese om dette...Veldig, veldig glad for at det gikk bra. Litt spesielt , syns jeg, at isen er så utrolig dårlig såpass tidlig som det er nå. Har vært der oppe i første helga i mai i flere år, og isen har alltid vært trygg.

Og neste gang Håvard - da henter du flytedressen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,takk og pris for at det gikk bra! Fikk medling klokka 3 av Haavard med klage over dårlig bett. Hørte aldri noe mer, og TA på lørdagsmorran forklarte det! Brukte ikke så lang tid på å skjønne hvem som hadde vært ute nei..

Godt ikke jeg blei med egentlig, ispigger har en tendens til å ligge i brystlomma på dressen min..helt til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Neste gang henter du flytedressen?

Hvilke av normark piggene bruker du?

Hvor langt du greide å slå dem nedi isen vet jeg ikke.

Ja, tror det blir både dobbel og trippelsjekking av at flytedressen er med neste gang!

Ispiggene vi brukte var identiske selv om det var forskjellige merker. Minner mistenkelig om disse her fra Leirud:

160799.jpg

Piggene er totalt 23mm lange. Når isen ikke lenger brøt når vi prøvde å heise oss opp var jeg antagelig så tappet for krefter at jeg ikke fikk slått dem noe særlig ned i isen i det hele tatt. Ikke sikkert det hadde hjulpet stort om de hadde lenger pigg...

Håper det at jeg har delt denne erfaringen med dere fører til at flere kanskje tenker på sikkerhetsutstyr før de rusler utpå. Møter stadig isfiskerer som Wire - med piggene i lomma eller i sekken! Vi var i kontakt med en hyggelig fyr fra Kongsvinger. Han skulle bare en tur ned på hytta for å spise før han skulle opp igjen til kveldsbettet. Etter hva vi kunne se hadde han ikke pigger så det var i grunn greit at han tok seg ei pause. Politiet lovet å stikke innom Hydrohyttene på Frøystul og advare ham.

Dukka forresten opp en lokal fyr når undertegnede sto og poserte i bar overkropp og søkkvåt bukse. Han var sjeleglad for at han fikk med seg hva som hadde skjedd for han hadde tenkt seg over samme plassen med snøscooter dagen etter!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette hørtes ikke noe fett ut Håvard! Fikk frysninger nedover ryggen når jeg leste dette! Råtten is er ikke til å spøke med! Har hatt en nesten ulykke selv i meget kaldt vann, og vet hvor fort man mister kreftene!

Rart med det, du som alltid har tatt forhåndsregler og sikra deg!

Uansett godt å høre at det gikk bra med deg og kompisen!

Håper vi slipper å høre/oppleve sånne ting mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Jepp, husker den kanohistorien. Var nok mange som sluttet å slurve med redningsvesten etter å ha lest den!

At pressa var på plass før redningsmannskapet kan ha vært tilfeldig. Tok neppe mer enn et kvarters tid fra vi gikk i gjennom til politiet var på plass. TA`s utsendte forklarte det med at "politiradio er kjekt å ha, gitt". Både han og "tregingen" fra Varden hadde faktisk vett til å spørre om det var greit å bruke bilde og navn. Jostein har masse slekt i Telemark og var ikke spesielt interessert i det. Når saken ble førstesidestoff i begge aviser ble det jo allikevel litt oppstyr kan du si! Vi fikk heldigvis lånt oss en mobil i går kveld og ringt de nærmeste og beroliget dem med at ting faktisk ikke var så ille. Det er faktisk ikke nødvendig at mødre og koner vet hvor nær vi faktisk var å bli røyemat...

Har gått snart halvannet døgn men jeg kjenner fortsatt adrenalinet bruser bare tanken streifer episoden - og det gjør den ganske ofte!

- Håvard

Godt det gikk bra Håvard. Det kunne blitt tragedie for mange. ikke minst koner og barn.Leste avisene hos J. En får frysninger på ryggen av dette. Prøver å sette seg selv i samme situasjon,Det gir en guffen følelse. Godt å ha dere hjemme igjen[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.