Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikatorsnelle


Larse
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en multiplikatorsnelle av typen Ambassadeur 7000, som jeg har tenkt å ta i bruk igjen etter at jeg la den på hylla for noen år siden. Grunnen da var at seneguiden fusket (den stopper opp til den ene siden), og bremserullene forsvant. Nå har jeg tenkt å bestille opp disse delene, og er litt usikker på hvor jeg får tak i disse. Det ser ut til at det er flere typer innenfor 7000-serien, og jeg er ikke helt sikker på hvilken jeg har. Kanskje noen kan se det ut fra bildene?

Dersom noen har anbefalinger til stenger som går godt til denne snella, så tas dette også imot med stor takk :rolleyes:

post-24896-0-67683600-1307980554.jpg

post-24896-0-07268500-1307980561.jpg

post-24896-0-98397700-1307980575.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange modeller ja, men med serienummeret under snellefoten kan vi hjelpe deg å finne akkurat din modell, og dermed riktig del. Og da er det bare å kontakte Pure Fishing og bestille, eventuelt finne delen på nett.

Hva slags fiskestang avhenger av hva slags fike du skal bruke den til. Jeg bruker ei 7000 snelle til surf stanga mi. Andre bruker dem til laksefiske, og tilogmed på båtstanga, så den er noe av en allrounder.

Ett er sikkert. Siden den er "Made in Sweden", må du ikke finne på å bytte den med en nyere modell. De nye 7000i snellene er noe drit som de hekler sammen nedi Kina, og som ikke tåler vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. `:rolleyes:

Serienummeret er 910513 47. Jeg sjekket på nettsiden til Abu Garcia, men jeg fant ingen splittegninger med modellsekvensen dette nummeret tilhører, men en del av partnumrene går på mange av modellene. Hvor mye kan det komme til å koste å bestille opp disse delene? Usikker på om det kun er 'kniven' som er slitt, eller om det er slitasje på akslingen også.

Hva er forresten adressa til de jeg kan bestille deler hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. `:rolleyes:

Serienummeret er 910513 47. Jeg sjekket på nettsiden til Abu Garcia, men jeg fant ingen splittegninger med modellsekvensen dette nummeret tilhører, men en del av partnumrene går på mange av modellene. Hvor mye kan det komme til å koste å bestille opp disse delene? Usikker på om det kun er 'kniven' som er slitt, eller om det er slitasje på akslingen også.

Hva er forresten adressa til de jeg kan bestille deler hos?

Her er dele tegningen av snella di: Min lenke

Du skal ha dele nr. 5176

Og hvis jeg forsto deg rett mangler du bremseblokkene til sentrifugalbremsen eller hva man nå kaller dem. De er i alle fall del nr 1881. Du trenger 4 stk, men bestill gjerne noen ekstra, da de er lett å miste under vedlikehold.

Telefon til Pure Fishing er: 23 23 40 00

Håper det var til hjelp?

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du tar med en evighetsskrue (#6912) når du først skal bestille deler. Når kniven til snøreføreren er utslitt er ofte selve evighetsskruen moden for utskifting.

Smart å bytte bremseskiver også, du trenger #6950, #6951 samt 2 stk #6952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å få tak i brukbare Ambassadeur 7000 sneller lenger, dagens modell 7000i er noe Kinaskrap med mye plastdeler.

Skal jeg tippe så koster delene under 300kr.

Jeg kan underskrive på at kinasnellene er noe drit. IKKE kjøp. Og selv ei brukt 7000 snelle i brukbar stand går for rundt 1000 lappen på ebay,

så det lønner seg absolutt å fikse den du har. Bytter du de delene som trengs, og gir den litt kjærlighet og olje, og skyller den i ferskvann etter bruk i slatvann....har du ei snelle for livet.

De nye 7000i snellene varer helt til du tar dem i bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan underskrive på at kinasnellene er noe drit. IKKE kjøp. Og selv ei brukt 7000 snelle i brukbar stand går for rundt 1000 lappen på ebay,

så det lønner seg absolutt å fikse den du har. Bytter du de delene som trengs, og gir den litt kjærlighet og olje, og skyller den i ferskvann etter bruk i slatvann....har du ei snelle for livet.

De nye 7000i snellene varer helt til du tar dem i bruk....

Så tilfeldigvis denne tråden "Ambassadeur 7000/7500"

Du er ikke interessert i ei snelle til da? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilfeldigvis denne tråden "Ambassadeur 7000/7500"

Du er ikke interessert i ei snelle til da? :jig:

Nehei. Har bestilt ei allerede. Men hvis noen har ei 6500 C3 CT mag liggende som de har gitt opp å bruke, så kan jeg godt ta ei sånn. Særlig hvis den er orange og du selger billig :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei. Har bestilt ei allerede. Men hvis noen har ei 6500 C3 CT mag liggende som de har gitt opp å bruke, så kan jeg godt ta ei sånn. Særlig hvis den er orange og du selger billig :thumbsup:

Jeg skal nok ikke selge den heller. Kjekk å ha, men skulle hatt en ny stang også. Tidligere har jeg brukt snella med stangfiske fra båt, men tenker nå å bruke den mer til kasting.

Forresten; Når man ser bilder av sneller så er alltid multiplikatorsnellene avbildet med sveiva på høyresiden (snella står på oversiden av stanga), men på haspelsnellene er den alltid avbildet på venstresiden (snella på undersiden av stanga), hvorfor er det slik?

Selv er jeg venstrehendt, men bruker høyrehånden til å sveive uansett snelletype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ikke selge den heller. Kjekk å ha, men skulle hatt en ny stang også. Tidligere har jeg brukt snella med stangfiske fra båt, men tenker nå å bruke den mer til kasting.

Forresten; Når man ser bilder av sneller så er alltid multiplikatorsnellene avbildet med sveiva på høyresiden (snella står på oversiden av stanga), men på haspelsnellene er den alltid avbildet på venstresiden (snella på undersiden av stanga), hvorfor er det slik?

Selv er jeg venstrehendt, men bruker høyrehånden til å sveive uansett snelletype.

Fordi en eller annen fjott borti USA tror jeg det var, fant ut at det var "logisk" at man brukte den sterkeste hånda i.e den høyrehanda til de fleste av oss, til å sveive med, isteded for å holde stanga.

Selv har jeg utviklet helt "feil" teknikk, dvs jeg kaster med høyre hand, også tipper jeg rett og lsett stanga rundt slik at snella er ned når jeg sveiver inn. Da sveiver jeg selvsagt "feil" vei, men man blir vant til det. :jig:

Men ambassadeur lager senller med venstresveiv. De heter 6501, 7001, 50001 etc. Men de er ofte dyrere, fordi man nesten altid må betale veiledende pris for disse, da de sjeldene er på tilbud, om da butikken tar de inn i det hele tatt. :)

men tenker nå å bruke den mer til kasting.

Welcome to the dark side :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en eller annen fjott borti USA tror jeg det var, fant ut at det var "logisk" at man brukte den sterkeste hånda i.e den høyrehanda til de fleste av oss, til å sveive med, isteded for å holde stanga.

Selv har jeg utviklet helt "feil" teknikk, dvs jeg kaster med høyre hand, også tipper jeg rett og lsett stanga rundt slik at snella er ned når jeg sveiver inn. Da sveiver jeg selvsagt "feil" vei, men man blir vant til det. :jig:

Men ambassadeur lager senller med venstresveiv. De heter 6501, 7001, 50001 etc. Men de er ofte dyrere, fordi man nesten altid må betale veiledende pris for disse, da de sjeldene er på tilbud, om da butikken tar de inn i det hele tatt. :)

Welcome to the dark side :thumbsup:

Jøss, for en gangs skyld så skal det lønne seg å være venstrehendt. Det er bra :).

Har du noen anbefalinger til stang kanskje? Jeg har sett litt hos skittfiske.no, og de har jo en del. Lønner det seg kanskje å kjøpe et sett ettersom man da får en snelle 'på kjøpet'? Mange av settene er jo ikke så mye dyrere enn når stanga selges alene. (3-400,-).

Feilen kan også være plastdrevet som sitter bak venstre sidedeksel. Uanset bør det skiftes ved en service. Delenr.19754 i tegninga.

Det ser ikke ut til å være noe slitasje på drevet. Derimot er det en del slark i evighetsskruen og kniven, usikker på om slitasjen kun er i kniven. Evighetsskruen ser helt ok ut, men den kan skyves ca 0.5mm i begge retningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt litt slakk sideveis på evighetsskruen. Er ikke så lett å se om evighetsskruen er slitt, merkes som oftest på at kantene har blitt litt rundere, eller at det har blitt spor i bunnen av skruen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en gangs skyld så skal det lønne seg å være venstrehendt. Det er bra :thumbsup:.

Har du noen anbefalinger til stang kanskje? Jeg har sett litt hos skittfiske.no, og de har jo en del. Lønner det seg kanskje å kjøpe et sett ettersom man da får en snelle 'på kjøpet'? Mange av settene er jo ikke så mye dyrere enn når stanga selges alene. (3-400,-).

Nei ikke noe spesifikt på stang. Men kjøpte selv en combo da jeg kjøpte min 7000i snelle. Og den stanga bruker jeg til dags dato på hver eneste tur, helt knall å kaste med. Men bruker den til min ABU 6500 CS Rocket. Det er en ABU Garcia Workhorse 2. Men nå har det blitt en sprekk i metallbeslaget i festeskruen til snella. Så vet ikke helt hvordan jeg skal reparere det. Men som sagt, den stanga er en kastemaskin. Bruker den både til kystmeite hvor jeg bruker 50 grams pæresøkker + agn dryles til horisonten. Samtidig trives den godt med en sildesluk på rundt 40 gram. oppgitt Slukvekt 20-60 gram.

Bilder og en slags review da stanga var ny på engelsk her:

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Calcutta 700 med veiledende pris på 4000kr er det eneste andre alternativet jeg kjenner til når det gjelder ei kvalitetssnelle i denne størrelsen. Ambassadeuren din kostet ca 1500kr tidlig på nittitallet, og det anså jeg som billig da sammenlignet med andre sneller, så 300kr er en bagatell for å få den i topp stand.

Du skal være glad jeg ikke jobber hos Pure Fishing, delene dine hadde da vært dobbelt så dyre for å finansiere alt fiskeutstyret jeg kjøper :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å bestille delene fra mikesreelrepair. Pure fishing var bra å bestille fra før, men hvis du ringer å bestiller noen deler nå må du betale 200kr i frakt uansett kvantum. Det er veldig ulønnsomt å kjøpe deler direkte fra dem!et annet alternativ er å dra til nærmeste sportsbutikk å få dem til å bestille de, da betaler de frakten. Men delene blir en liten anelse dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisen på delene inkl frakt er 299,50 er kan jeg garantere det ikke er 200kr i frakt. Vil anslå bare evighetskruen til ca 130kr.

Tar ofte lang tid når en bestiller fra Mikes. Mikes har bare en brøkdel av delene på lager, som oftest må han få dem i fra Pure Fishing USA, noen ganger helt i fra Sverige. Min erfaring er at delene kommer raskt når en bestiller fra Pure Fishing Norway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.