Gå til innhold
Fiskersiden

soft 4play


Recommended Posts

hei har kjøpt meg noen mjuke 4play "jigger" fra savage gear. 19 cm abborfarge og 13 cm firetiger. kjøpte løse kropper så jeg kan velge vekt på jigghode selv eller rigge de uten jigghode. lurer på om noen har noe erfaring med disse? prøvde de i helga og fikk ikke noe på dem... verken gjedda eller abboren var særlig bitevillig når sant skal sies..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de selv, men kjøper nok noen snart. Fikk du noe fisk på andre jigger? Husk at farge og størrelse kan ha mye å si også, jeg får ikke så mye abbor på 13cm jigger i firetiger farge. Kansje er det litt kaldt i vannet fortsatt, prøv mindre jigger på 5-10cm til abboren. Jigghoder på 15-20gr med 10cm shadjigg hoppet over bunn gir ofte mye abbor når vannet er kaldt. Når det blir varmere fisker jeg oftere med 7-10gr jigghode og jigger opp til 12cm. Da kan man godt fiske de inn raskere med mindre bunnhopping.

Til gjedda kan det å bokstavelig talt dra jiggen langs bunn og løfte jiggen opp noen ganger fungere bra, så ville prøvd dette. Hvis det ikke gir fisk, så kan man bruke letter hoder eller bare en krok og spinne jiggen hjem i div. hastigheter med spinnstopp. Gjedda tar ofte når jiggen stopper eller nærmer seg land. Husk derfor å vente med å løfte jiggen ut av vannet, har fått mange jedder som har tatt bete mitt rett foran føttene mine(en gang på tørt land :rolleyes:).

Stikkorde med jigg er å variere, det finnes ingen fasit og mulighetene er uendelige. I USA kroker de jigger på tvers på midten kaster ut å lar den synke. Fisken tar ofte jiggen på vei ned, mens den ikke har noen særlig bevegelse. Jeg skal prøve det i år, det kommer helt sikker til å gi abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har testa den ferdig rigga versjone i 19cm(skitmort-fargen) etter gjedda noen ganger. har ikke blitt noe resultater enda, men gangen er meget overbevisende så har fortsatt trua på den. må si jeg er spent på hvordan den holder etter et par gjeddeangrep. kan jo bli et dyrt bete...

ja den svømmer fint ja, men du har nok rett i at det kan bli dyrt.. man får gå til verks med superlim eller lighter og kniv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt soft 4 play med lip scull etter gjedda og fått flere kilosfisker på den,,tips: legg en fiskebit i den ene ``lommen`` på magen eller inni lip scullen. viser noe av det på video

n

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

har vært en tur på lyseren og prøvd jiggene ;) hadde på fem abbor men de glapp alle sammen :rolleyes:! den største var nok over kiloen.

kompisen min fikk en på 800g. og en mindre på 500g :thumbsup: på den minste jiggen med 7g jigghode. det å sprette de over bunnen var virkelig effektivt :) takk for rådet, får håpe de ikke glipper neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du hadde bra med liv rundt jiggen. :) Prøv å rigg en assist-krok lenger bak på jiggen, så kan det hende at fisken som kun nafser i jigghalen sitter neste gang. Det kan være litt "skummelt" om du fisker abbor og har tanke om å sette de tilbake, siden abboren har en tendens til å sluke ganske bra. Jeg har rigget noen jigger med en liten treble bak, mest for å gi et ekstra feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kutter jeg av enkeltkroken og bruker bare en stinger/assist krok litt bak der enkeltkroken satt. Bruk litt superlim bak jigghode så sklir ikke jiggen av, da varer en jigg veldig mye lenger. Jeg lager ferdige stingerkroker hjemme med crimps og stålfortom, lager en liten løkke i en ende som tres over øye på jigghode og låses mellom den og sluklåsen. Lager litt forskjellige lengder, så kan de brukes på mange måter(også til deler av meiterigger etc.). Man kan knyte stingere i mono, men da ryker de hvis gjedda biter på :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip,men jeg vil ikke anbefale å bruke assistkroker under abborfiske.Den dagen du river en treblekrok ut av magen på en 1.5kgs abbor forstår du hvorfor.

Det er jo ikke kjipt å opplyse om den slags, var derfor jeg og nevnte i mitt innlegg at det kan være risky å bruke det om man fisker etter abbor man har planer om å sette tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis noen katastrofe å bruke assistkrok til abbor, men man må føle seg litt frem. Enkelte dager er abboren finspist, og etter to, tre avtygde jigghaler er det som regel nokså trygt å bruke assistkrok. Intrykket mitt er i alle fall at når noen abbor er finspiste er "alle" det, og om noen tar som om de ikke har spist på åtte uker gjør "alle" det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke kjipt å opplyse om den slags, var derfor jeg og nevnte i mitt innlegg at det kan være risky å bruke det om man fisker etter abbor man har planer om å sette tilbake.

Neida,men jeg har ikke lyst til å bli oppfattet som noen CogR moralens vokter her på forumet,folk får gjøre som de vil :closed:

Det er ikke nødvendigvis noen katastrofe å bruke assistkrok til abbor, men man må føle seg litt frem. Enkelte dager er abboren finspist, og etter to, tre avtygde jigghaler er det som regel nokså trygt å bruke assistkrok. Intrykket mitt er i alle fall at når noen abbor er finspiste er "alle" det, og om noen tar som om de ikke har spist på åtte uker gjør "alle" det...

Med en langskafta Gamakatsu 5/0 kommer du langt her i livet :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.