Gå til innhold
Fiskersiden

Spinnstang på 8 fot


Salaren
 Share

Recommended Posts

Hei

Når jeg fisker med sluk i fjellvann og innsjøer så bruker jeg Ambassadeursneller og gjerne de i 4000 serien eller LP. Bruker da 025 eller 030 sene og fisker med sluker og spinnere fra 7 til 18 gram. Stanga jeg nå bruker er en slik Jerbaitstang på 6,6 fot men den er veldig stiv synes jeg og dessuten litt for kort for mitt fiske. Jeg har og brukt 9 fots stenger av den litt myke sorten men disse synes jeg blir akkurat litt for lange og så irriterer det meg med den lange korkhåndtaket.

Stanga som jeg aller helst ønsker å finne bør være 8 fot og ha håndtakslengde lik eller ørlite lengre enn den man finner på 6,6 fots jerkbaitstenger.

Jeg har kikket rundt i diverse butikker og bladd i et utall kataloger i flere år men uten å finne noe som jeg liker. Jeg har funnet 8 fots stenger men disse har samme håntakslengde som 9 eller 10 fots stenger og det passer bare ikke meg da jeg vil ha håntaket endel kortere slik som beskrevet over. Dessuten må min ønskestang ha aksjonsområde for slukvekter innenfor 7 til 15 gram da det er slike vekter jeg fisker mest med. Stanga vil fungere best todelt og passer da fint å ha i bil når man skal ha seg en kjapp ettermiddagstur.

Finnes det noe på markedet man kan kjøpe som ikke koster skjorta eller må jeg rett og slett lage ei stang sjøl..? Hvor finner jeg da et passende blanks og snellefester, ringer osv.

Salaren

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe på markedet man kan kjøpe som ikke koster skjorta eller må jeg rett og slett lage ei stang sjøl..? Hvor finner jeg da et passende blanks og snellefester, ringer osv.

Salaren

Bare å finne ei stang du liker, og hvis handtaket er for langt for din smak, ja så sager du bare av litt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å finne ei stang du liker, og hvis handtaket er for langt for din smak, ja så sager du bare av litt. :rolleyes:

Har tenkt tanken men jeg vil ha stanga som ekte vare og begge delene like lange så det blir ikke aktuelt.

Men takk for tipset alikevel

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve "norske" stenger og kappe håndtaket i bakkant. Blir stanga fortung kan du vekte den litt der du kappet den. Ellers kan du titte på stenger fra utlandet, prøv Basspro.com, Cabelas.com og Plat.co.jp. For stenger på 8fot og 2 deler er det ikke mange bass-stenger som finnes, så se i kategoriene for andre arter(steelhead, kokani, seabass osv).

Noen forslag(ikke prøvd de): se modell på 8,6fot Kanskje litt dyr?

Du får lete litt å se hva du finner, hvis ikke kan du få noen til å lage en stang til deg. Det finnes mange stangbyggere i utlandet, han her er flink: http://www.dlst.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve "norske" stenger og kappe håndtaket i bakkant. Blir stanga fortung kan du vekte den litt der du kappet den. Ellers kan du titte på stenger fra utlandet, prøv Basspro.com, Cabelas.com og Plat.co.jp. For stenger på 8fot og 2 deler er det ikke mange bass-stenger som finnes, så se i kategoriene for andre arter(steelhead, kokani, seabass osv).

Noen forslag(ikke prøvd de): se modell på 8,6fot Kanskje litt dyr?

Du får lete litt å se hva du finner, hvis ikke kan du få noen til å lage en stang til deg. Det finnes mange stangbyggere i utlandet, han her er flink: http://www.dlst.co.uk/

Jeg ser Cabela har en på 7,5 fot men denne virker noe stiv med tanke på slukvekter.

Sånt sett er ikke 8 fot noe must, tar gjerne en stang på 7,5 fot men den må samtidig ha det håndtaket som man finner på typiske 6,6 fots jerbaitstenger. Smekre håndtak det der. Ser på Ebay man kan finne dette komplett der men finner foreløig ikke noe blank som kunne passe.

Lurer derfor på om det beste derfor hadde vært å kjøpe f.eks en 8 fots fluestangblank eller alternativt 9 fots fluestangblank og bare kappe bunn og topp slik at man havner på 8 fot. Spørsmålet er da, hvilken AFTM klasse vil fungere best til de kastevektene som jeg bruker dvs.7-18 gram..?

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8' fot er en vanskelig lengde også i USA, faller mellom bass/ørretstengene og steelheadstengene i lengde.

Gloomis CBR903 på 7,6' kan være et bra alternativ. Stanga er ei spesialstang for å kaste wobblere fra 7 til 21g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8' fot er en vanskelig lengde også i USA, faller mellom bass/ørretstengene og steelheadstengene i lengde.

Gloomis CBR903 på 7,6' kan være et bra alternativ. Stanga er ei spesialstang for å kaste wobblere fra 7 til 21g.

Der var stanga som jeg ønsker gitt. Akkurat sånn skal den se ut. Bare det at den leveres i "one piece". Bruker å besøke sportsfiskebutikker når jeg er over dammen og ser stadig mer av one piece stenger men disse er som regel 6 eller 6,6 fotere.

Takker alikevel for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp

Joda, men jeg kan ikke fordra de unødvendig lange snellefestene der. Jeg liker best de man gjerne finner på typiske Jerkbaitstenger slik som den nederste stangen på denne linken http://boatingsavings.sportsmansguide.com/net/cb/Shakespeare-Ugly-Stik-Spinning-Rod-SP-1160-1MH.aspx?a=624818&pm2d=CSE-BSV-2-BIZRATE

Da blir hele håntaket og snellefestet relativt kort og smekkert og dessuten komfortabelt. Her skrur man jo den fremre korken bakover til snella sitter i festet. På slike stenger som man gjerne finner i 8-9-10 fots utgaver så brukes slike lange snellefester lik den gamle fujitypen og det passer seg bare ikke når man bruker typiske små Ambassadeur LP sneller. Det finnes jo slike stenger med de håntakene/snellefestene som jeg liker i bøtter og spann men bare opp til 6,6 fot. Jeg vil ha 7,5 eller 8 fot. Ser rimelig håpløst ut det greiene her.

Denne her er heller ikke helt dum men den fremre korken kunne helst være 2-3 cm lenger http://www.matagi.co.jp/proud/mochi/mochi3.jpg

Ser virkelig ut som jeg må lage stangen selv skal jeg få den slik jeg vil ha den men mottar gjerne flere tips skulle den la seg fremskaffe.

Salaren

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som at jeg går for løsningen om å surre stangen selv siden det viser seg å være totalt umulig å kjøpe stangen som jeg ønsker. Burde vel ikke være noe problem da jeg riktignok for 20 år siden surret og limte ettpar fluestenger som ennå den dag i dag er i bruk.

Men jeg trenger en klinge eller en blank som det heter på utenlansk.

Bare såvidt tittet på nettet men de blanksene på 7,5 til 8 fot som jeg finner beregnet for sluk er altfor stive. Så jeg antar at jeg vil kunne finne aksjon og ønsket stivhet ved å bruke en 7,5 til 8 fots fluestangblank.

Spørsmålet er da, hvilken AFTMA klasse tilsvarer et kastevektområde på 7 til 15(18) gram..?

Først når jeg vet dette kan jeg med sikkerhet bestille det jeg er ute etter å sette i gang med å lage stanga over alle stenger.

Har noen en spesifik link til noe de vet så spytt ut.

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.