Gå til innhold
Fiskersiden

Lyst til å utrydde en art ? Legg inn anbud nå !


Recommended Posts

Myndighetene har som bekjent satt seg som mål å utrydde 6 - 7 forskjellige fiskearter i ferskvann.

Først ut er solabbor som skal registreres og utryddes.

Hvilke arter som blir de neste som blir lagt ut på anbud for å utryddes, kan jo bli interessant å se.

Prioriteringen kan det jo også stilles spørsmålstegn ved.Er det riktig å bruke millioner av kroner for å utrydde arter som karpe,solabbor,regnbueørret osv ? Kanskje disse midlene heller kunne vært brukt til bekjempelse av gyro,lakselus,kongekrabbe,mordersnegler og andre arter som volder mye større problemer enn disse ferskvannsfiskene

det her er snakk om ?

Anbud kan legges inn her; http://www.doffin.no/search/show/search_view.aspx?ID=JUN162747&catID=259

NB ! Husk fristen for anbud 22.06.2011

Endret av Hvithaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å utrydde ørret. Hvor melder jeg meg?

Hvordan du kan komme med en slik kommentar vedrørende utryddelse av en parasitt som solabbor er meg totalt uforståelig. Det burde være i alle sportsfiskeres interesseområde å fjerne en art som dette. Er arten videre tilført vann og vassdrag som inneholder mer interessant fiske, burde fiskeren (mest sannsynelig) som har spredd arten videre ta konsekvensen for dette. Om det er suter fra en utsetning på 90 tallet feks i det vannet tror jeg det blir tatt lite hensyn til det da det og er en "ulovlig" utsetting. I mine øyne burde dette vært gjort for lenge siden, solabboren burde ikke ha eksistert i Norske vann i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg. Jeg tar gjerne en mill for å gå rundt med matchstangen i Asker et års tid :-)

Tror ikke det er behov for det.Såvidt jeg har forstått på de som bor i området, så har den globale NEDKJØLINGEN

tatt knekken på de fleste bestandene av solabbor i Asker.

Men det er jo flere som står på lista over arter som skal utryddes.Som for.eks Karpe,gullfisk,suter,regnlaue,regnbueørret,kanadarøye osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg info om at myndighetene vil utrydde 6-7 arter?

Det fremgår av handlingsplanen mot fremmede arter i Oslo og Akershus,hvilke arter

myndighetene ønsker å bekjempe/utrydde hvis mulig.

http://osloogakershus.miljostatus.no/dm_documents/Handlingsplan_mot_fremmede_skadelige_arter_i_Oslo_og_Akershus_mAjdG.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår av handlingsplanen mot fremmede arter i Oslo og Akershus,hvilke arter

myndighetene ønsker å bekjempe/utrydde hvis mulig.

http://osloogakershus.miljostatus.no/dm_documents/Handlingsplan_mot_fremmede_skadelige_arter_i_Oslo_og_Akershus_mAjdG.pdf

Begrense spredning er ikke det samme som å ville utrydde... Solabboren vil de utrydde, ikke overraskende. Det gjenstår vel å se om de klarer det uten rotenon. Med mindre den stryker med av seg selv. Enkelte ting kan jo tyde på det. At de vil overvåke bestander, og begrense at fisk sprer seg til nye vann er jo ikke noe grensesprengende nytt, og det gjenstår vel et lite stykke frem derfra til utryddelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å utrydde ørret. Hvor melder jeg meg?

Passe på karpe-gutter, for nå kommer ørret-ekstremist-mafiaen(som hater karper intenst) til å slippe ut solabbor i alle vanna med karpe, for deretter å tyste til myndighetene! Vær spessielt oppmerksomme på nye folk som virrer rundt og vil lære å fiske karpe. Dette er mest sansynelig infiltratører, som prøver å snuse opp de siste karpe-utsettigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på karpe-gutter, for nå kommer ørret-ekstremist-mafiaen(som hater karper intenst) til å slippe ut solabbor i alle vanna med karpe, for deretter å tyste til myndighetene! Vær spessielt oppmerksomme på nye folk som virrer rundt og vil lære å fiske karpe. Dette er mest sansynelig infiltratører, som prøver å snuse opp de siste karpe-utsettigene.

De aller aller fleste karpeutsettinger er av eldre dato. Er bare fanatikere som fortsatt tror det er karpefiskere som flyr rundt med "bøtta" overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste karpeutsettinger er av eldre dato. Er bare fanatikere som fortsatt tror det er karpefiskere som flyr rundt med "bøtta" overalt :)

Nå var dette ment som fleip fra min side, men karpeutsettinger skjer fortsatt. Det var helt sikkert større aktivitet på denne fronten på 90- tallet, men helt slutt er det ikke, med mindre folk skryter på seg å ha gjort det,(seinest i år) og det har jeg ingen grunn til å tro...

Og bare så det er sagt, jeg er ikke bekymra for at karper skal ødelegge norsk natur p.g.a ulovelige utsettinger. Når jeg diskuterer tema, er det på prinsipiellt grunnlag. F.eks. synes jeg det blir feil å kritisere myndighetene for å reagere på ulovelig utsatt suter og karpe, all den tid det er ulovelig. Så kan man selvfølgelig diskutere om det burde vere lov, i en eller annen form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er egentlig solabboren så upopulær her?

Er det fordi det er den nyeste arten som er innført, eller gjør den faktisk mere skade enn karpefisker o.l. som har vært her en stund?

Godt spørsmål.Skremselspropaganda fra en forsker om "livsfarlig" solabbor er nok hovedårsaken.Denne forskeren har i ettertid innrømmet at han blåste saken opp,sannsynligvis for å få forskningsmidler og en studietur til USA.I Nord-Europeiske land som Tyskland og England hvor solabboren har vært i mange år,er ikke solabboren noe problem.

I Einedammen hvor solabboren sannsynligvis har vært lengst,har den problemer med å konkurrere med sørven.Og solabboren i Einedammen er nesten utryddet.

Forskning fra England viser også at solabboren har problemer med å etablere seg der.

Hvorvidt solabbor er en berikelse av vårt fargerike fellesskap i ferskvann eller ikke,kan nok diskuteres.

Men noen stort problem blir den neppe.

Vi har jo blitt foret med en del skrekkvisjoner i det siste.

Fugleinfluensaen skulle i følge disse skrekkvisjonene nærmest slå ut menneskeheten.

Den ble etterfulgt av svineinfluensaen som skulle bli den nye svartedauen.

I følge de samme skrekkvisjonene skulle solabboren rasere norske fiskevann.

Felles for alle disse skrekkvisjonene er at INGEN av dem har slått til.

Såvidt meg bekjent er INGEN norske vann rasert så langt pga solabbor.

I de dammene hvor det er blitt utsatt solabbor,lever fortsatt de norske artene i beste velgående.

Mitt poeng er bare at man skal være forsiktig med å rope "ulv" i tide og utide.

Spiller ikke noen stor rolle for meg om vi har solabbor eller ikke,men jeg ville foretrukket at man brukte disse midlene

til for.eks å bevare villaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.Skremselspropaganda fra en forsker om "livsfarlig" solabbor er nok hovedårsaken.Denne forskeren har i ettertid innrømmet at han blåste saken opp,sannsynligvis for å få forskningsmidler og en studietur til USA.I Nord-Europeiske land som Tyskland og England hvor solabboren har vært i mange år,er ikke solabboren noe problem.

I Einedammen hvor solabboren sannsynligvis har vært lengst,har den problemer med å konkurrere med sørven.Og solabboren i Einedammen er nesten utryddet.

Forskning fra England viser også at solabboren har problemer med å etablere seg der.

Hvorvidt solabbor er en berikelse av vårt fargerike fellesskap i ferskvann eller ikke,kan nok diskuteres.

Men noen stort problem blir den neppe.

Vi har jo blitt foret med en del skrekkvisjoner i det siste.

Fugleinfluensaen skulle i følge disse skrekkvisjonene nærmest slå ut menneskeheten.

Den ble etterfulgt av svineinfluensaen som skulle bli den nye svartedauen.

I følge de samme skrekkvisjonene skulle solabboren rasere norske fiskevann.

Felles for alle disse skrekkvisjonene er at INGEN av dem har slått til.

Såvidt meg bekjent er INGEN norske vann rasert så langt pga solabbor.

I de dammene hvor det er blitt utsatt solabbor,lever fortsatt de norske artene i beste velgående.

Mitt poeng er bare at man skal være forsiktig med å rope "ulv" i tide og utide.

Spiller ikke noen stor rolle for meg om vi har solabbor eller ikke,men jeg ville foretrukket at man brukte disse midlene

til for.eks å bevare villaksen.

Så du mener altså at forskere tilknytten verdens helseorganisasjon er en jeng med inkompetente hengehuer som ikke aner hva de driver med, ja deres største ønske er egentlig å skremme vettet av folk uten grunn. Risikoanalysen i forhold til faren for en pandemi kunne du ha fiksa mye bedre helt på egenhånd, for du hadde bare sagt: "slapp av det skjer sikkert ingen ting" og fått rett(inn til videre). Og så kunne du jo tatt deg av fiskeforvaltninga i Norge sånn på kveldstid. Hur lett som helst; "Tut og kjør, jo flere arter, jo mere morro". Likte spessielt advarselen din om at man må være forsiktig med å rope ulv.. :o Du kunne like gjerne sagt: "Man skal være forsiktig med å advare mot å være uforsiktig" Fine greier...

Det har ikke slått deg at det kansje er bedre å være forsiktig et par ganger for mye, og unngå katastrofen, enn å kjøre på med fynd og klem, til det smeller....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.Skremselspropaganda fra en forsker om "livsfarlig" solabbor er nok hovedårsaken.Denne forskeren har i ettertid innrømmet at han blåste saken opp,sannsynligvis for å få forskningsmidler og en studietur til USA.I Nord-Europeiske land som Tyskland og England hvor solabboren har vært i mange år,er ikke solabboren noe problem.

I Einedammen hvor solabboren sannsynligvis har vært lengst,har den problemer med å konkurrere med sørven.Og solabboren i Einedammen er nesten utryddet.

Forskning fra England viser også at solabboren har problemer med å etablere seg der.

Hvorvidt solabbor er en berikelse av vårt fargerike fellesskap i ferskvann eller ikke,kan nok diskuteres.

Men noen stort problem blir den neppe.

Vi har jo blitt foret med en del skrekkvisjoner i det siste.

Fugleinfluensaen skulle i følge disse skrekkvisjonene nærmest slå ut menneskeheten.

Den ble etterfulgt av svineinfluensaen som skulle bli den nye svartedauen.

I følge de samme skrekkvisjonene skulle solabboren rasere norske fiskevann.

Felles for alle disse skrekkvisjonene er at INGEN av dem har slått til.

Såvidt meg bekjent er INGEN norske vann rasert så langt pga solabbor.

I de dammene hvor det er blitt utsatt solabbor,lever fortsatt de norske artene i beste velgående.

Mitt poeng er bare at man skal være forsiktig med å rope "ulv" i tide og utide.

Spiller ikke noen stor rolle for meg om vi har solabbor eller ikke,men jeg ville foretrukket at man brukte disse midlene

til for.eks å bevare villaksen.

Kven var dette, korleis blåste han opp saka og kor er innrømminga?

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.