Gå til innhold
Fiskersiden

Z-Wing; Topp eller flopp?


Rikei
 Share

Recommended Posts

Hei! Har lest litt om en amerikansk nyvinning innen dyprigging, kalt Z-Wing. Denne finnes i to modeller, hhv. Z-Wing 250 og Z-Wing 500. Hydrodynamisk design og komposittmateriale gjør at desse har en ca. vekt på hhv. 1,7 kg. og 0,57 kg. Førstnevnte er beregnet for et fartsområde mellom 1 og 6 knop, mens sistnevnte kan brukes mellom 3 og 15 knop. Grunnet designet skal desse kunne gå dypere eller mer rett ned bak båten enn det tradisjonelle lodd gjør. Waieren på dypriggen vil jo også kunne reduseres og en vil da også få mindre motstand i vannet også fra denne. For meg høres dette veldig bra ut, ikke minst med tanke på de tunge og "farlige" bly- og metalloddene. Er det noen som har prøvd desse og eller har synspunkter på det? Kan det være en kjærkommen nyvinning eller er det bare en flopp?

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teori burde disse faktisk være en erstatning til tradisjonelle lodd , ja. Det må også legges vekt på at konseptet fører til mye vannmotstand og press på ryggen .At det er noe nytt , skjønner jeg ikke, da slik konsept selges i dag i mange velasorterte butikker og er en såkalt dyppparavan, dog er denne modellen større.

Hydrodynamiske blylodd er sannsynligvis fortsatt den mest praktiske alternativet. Om jeg hadde satt noe som kunne har vært bedre, er å bruke betydelig tyngre metall en bly til formålet , som feks wolfram, noe som igjen hadde gitt mulighet til å redusere overflaten på lodden.

Det nevnes at bly er farlig , men så lenge den håndteres riktig og er evt. overflatedekket , er ikke bly noe fare . Det er farligere ting om bord : Bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig sak det der

helvettetungt å dra opp. Kanke se at det gagner trolling i norge. MEN skal man bedrive high speed trolling er det gøy men husk at belastningen på utstyret blir derretter.

Skal du bare bruke riggen til vanlig så lytt til hva Explorer nevner i sitt innlegg.Jeg for min del har prøvvd mye rart men sverger fortsatt til tradisjonelle blylodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for refleksjoner rundt Z-Wing!

Det kan sikkert stemme at en mer nedadrettet "paravan" vil kunne føre til mer press på båt og utstyr. I prinsippet virker jo dette omtrent som en drake ville gjort i luften, bare i motsatt retning og i et annet element (med mer vannmotstand enn drakens luftmotstand). Er det ikke slik da at jo høyere draken går, dess mindre drar/trekker den?

En lavere vekt og tynnere waier burde jo kunne talt til dens fordel? Så er det jo dette med stabiliteten da. Vil den "vandre" i sjøen eller holde seg på linje med båten? Ser at persa skriver om ustabilitet og andre bakdeler. Siden Z-Wing'en ikke har vert på markedet så veldig lenge, og er laget av komposittmaterialer, kan jeg ikke helt se at de skal ruste så mye. Kan det være et annet produkt det er snakk om eller? Et bilde ville vel kunne redegjøre for en eventuell misforståelse/forveksling.

Er fortsatt interessert i å høre om noen med sikkerhet har hatt erfaring, enten med Z-Wing 250 eller 500. Andre eller flere synspunkter er også interessant å høre om. Har selv bare brukt Cannon sine runde lodd 8 og 12 lb. og har i tillegg ett "fiskeformet" i bly med stålhale (6,5 kg.). Synes de er tunge og uhamslige og liker ikke å ha disse "liggende løst" eller hengende å pendle i riggen i rom sjø.

De dypparavanene som selges er vel ikke så veldig egnet å feste på riggen med vekter fra 20-90 gram (sikkert større også)? Har dorget med paravan på stanga, og det funker jo greit, men jeg tenker å prøve på dyp ned mot 50-60 meter (trolle etter kveita!?).

Rikei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takker igjenn for kommentarer og innlegg. Er nok av typen som synes at det er mye som er "kjekt å ha" og lar meg derfor lett rive med (les: lure).

Ser at jeg kanskje bør stå over denne gang, eller kanskje kjøpe persa sine - siden de likevel ligger og støver ned? :thumbsup:

Har ikke lyst til å overbelaste båt og utstyr, selv om det burde tåle litt (Nova 22 og Cannon Mag 20 dt hs - elektrisk).

Slipper da i hvertfall å sveive opp selv da (inntil noe måtte ryke da; - skrekk og gru).

Må vel ta en tur i tenkeboksen nå da.

Ingen som har noen positive erfaringer altså?

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har z-wing 500, og har hatt disse i noen år. Har brukt de i flere år på Mjøsa. Og disse fungerer helt greit. Tror nok at de foregående poster gir et feil bilde av disse.

Selve utformingen minner litt om bølgebrytningsprinippet på større båter. Og oppfinneren har jo også lang fartstid fra å slepe undervanns leteutstyr. Og har nok sett hva som gir mest fremdrift, og minst motstand i vann.

Og derav har han utviklet denne type dyprigg kule.

Selve dyprigg "kula" har 3 festepunkter, hvor det bakre er det feste som gir mest fremdrift, og presser "kula" mest fremover. Min erfaring er at denne type dyprigg kule gir mye mindre belastning på festet i båten, og på selve dypriggen. Hvis man synes disse er tunge å sveive opp, så bør man ta noen timer med vektstanga. Min yngste sønn på 11 år klarer lett å sveive opp denne med 1 hånd.

Har forresten lagt ut mine til salgs hvis noen er interessert. Grunnen til at jeg selger de er at de nå er reserve "lodd" og blir ikke brukt noe særlig lenger. I tillegg så er det ikke så lett å bruke feste punkter på kula til å feste stackere. Og jeg synes at det er best å feste den nederste stackeren på kula.

Bruker modda svarte shark cannonballs lodd nå ;)

Endret av TeamBambus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.