Gå til innhold
Fiskersiden

Oljeskift etter innkjøringsperioden


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Oljelampa på den nye Suzukien begynte å blinke her om dagen - jeg har kjørt den i 20 timer og dermed står det at jeg skal skifte olje og girolje. Jaha, passer meg litt dårlig da jeg ikke har båthenger ennå, og er det ærlig talt nødvendig når oljen ser helt fin ut?? Er dette noe dere som kan båt bedre enn meg gjør eller ville dere ventet til høsten når jeg tar den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke vente til høsten før oljeskift. Dette er det viktigste oljeskiftet for motoren, metallspon og andre forurensninger er nå sannsynligvis tilstede i olja, du kan utsette servicen noen timer men ikke lenger enn til 30-40 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metallet i motoren trekker viktige smørestoffer ut av olja. spes i begynnelsen under innkjøring.

dette gjelder faktisk alle typer motorer å det annbefales derfor å bytte olje hyppigere i begynnelsen med ny motor selv om olja ser fin ut.

dette var det smøreteknisk sjef på norske skog avd skogn som forklarte meg.de har testa og forska på dette i sammarbeid med mobil.

så han gjør det alltid selv og annbefaler det også til andre.

så foreksempel på ny bil med serviseintervall på 20000 annbefaler han å bytte på 10000 uansett for da mangler så mye av stoffene i olja.

var noe om at metallet skal mettes av disse stoffene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.