Gå til innhold
Fiskersiden

Veien fra "vet ingenting, kan ingenting" til "vet noe, kan noe"


ensinkm
 Share

Recommended Posts

En sensommer i 2009 var vel egentlig hovedgrunnen til at jeg gikk fra "at folk gidder å fiske!!!" til å bli over snittet interessert. den skyldige var min søster som var på en hytte på kysten som vi besøkte, hun hadde fattet interessen og ville vise. vant til ferskvannsfiske som jeg var, var jeg ikke vant til å få noe... feil vær, feil utstyr, feil tid på dagen osv osv, jeg hadde aldri vert borti sjøfisk og da heller ikke stimer med makrell. Og det er makrellen som er arten som har skylden for mitt nåværende interessenivå. en fight som varer helt til fisken er tømt for blod og litt til, det er makrellen sin!

så da var det begynnelsen, og her har jeg lyst til å gi en del tips til de som har stått i samme båt som jeg har stått: "Hvordan får man fisk?"

så jeg tenkte å fra et nybegynenrsperspektiv å forklare hvordan jeg nå vet hva en Rapala knute er for noe, hvor fisken står og hvorfor makrell fungerer bedre som agn enn ørret....

det første man trenger er å låne/kjøpe utstyr, og her er det å velge og vrake, det finnest kapittel opp og kapittel ned om hva slags utstyr man trenger, må ha, og ikke må ha, hva som er best ifølge den ene og hva som er best ifølge den andre. Her har jeg funnet ut at forumsdiskusjoner forsåvidt er kjekt, men er man på et forum så har man mest sannsynlig allerede fisket litt. så for å få det helt basic er faktisk bøker det jeg har best erfaring med. Boken jeg fikk mest igjen for pr. time lest var Arne Henning Grønlien sin bok "Fiskelykke". så etter å ha lest denne kapittel for kapittel skjønte jeg at det var mer å gjøre ved fiske enn bare å feste på en svivel med dobbel slukknute og deretter en sildesluk.

Jeg endte opp med den stanga som jeg fortsatt bruker mye idag idet jeg skal stå å kaste fra land, den er en god allround og ikke minst var den billig, noe som jeg har satt stor pris på, de dyrere tingen kjøpte jeg senere i forbindelse med at jeg fisket så mye at jeg faktisk kunne kjenne forskjell på stenger. Jeg anbefaler å begynne med en pakkeløsning. Dersom du ønsker å stå å kaste fra land kan det være greit å begynne med en stang fra 20-80 grams kastevekt siden det å stå ved kysten er noe mange begynner med. er det elv finnest det helt ok pakkeløsninger her og. Jeg begynte med en combistang pakke kjøpt på g-sport fra Shimano med slukvekt opp i 30g. senere en pakkeløsning på xxl for kystfiske med slukvekt opp i 80g. jeg bruker fortsatt begge pakkeløsningene, men har oppdaget ønsket etter bedre....

så da var utstyret på plass, om billig og kanskje ikke av beste kvalitet fungerte det allikevel bra nok til at det ikke var utstyret som skulle hindre fiskegleden.

så var det å finne fisken.... jeg bodde tidligere i Valdres, og da var det ørreten i Begna som var hovedmålet, fisk ble det endelig etter at jeg skjønte at agnfiske på natt var en ganske OK løsning, mange andre teknikker og taktikker, alt fra fluefiske til dorging eller duppfiske ble prøvd, men treblekrok (krok med tre kroker på) med død ørekyte/gørrkim og et 10grams søkke og paternoster var det som ga mest resultat. og dette er ikke grunnet teknikken/metoden men grunnet fiskeren.....

så flyttet jeg på vestlandet, og da var det endelig åpent for å se etter torsk, lyr, sei og alle de fiskene som var større enn ørreten. her kom bøker og godt med. det var så enkelt som å oppsøke noe så fint som et bibliotek og lete eter fiskebøker. noen bøker og lesetimer senere visste jeg sånn ca hva slags fasonger under og over vann jeg skulle se etter, hva slags farge på sluker og hva slags agn som gav meg større sjans på fisk...... men ei om det gav noe fisk av stort kaliber, eller mengder for den slags skyld. heller er ikke fiskens oppførsel rett etter boka, men heller der og da.

Jeg oppdaget så min vei ut av hele pineperiodeen med tur på tur på tur og liten eller ingen nevneverdig fangst. Tro meg, all fisk på krok er en sann glede, men i forhold til timer brukt og liter bensin forbrent ble jeg nok til tider litt lei.

Min vei ut var "campelen på bryggen" i Bergen.... og jeg tror ikke det bare er i Bergen, men i flere steder og byer at det sitter en eller tre karer i en liten butikk overfylt med utstyr og manglende prislapper. vorfor er dette en god plass å gå til disse butikkene, joda, gutta boys som driver en slik butikk, og bare selger fiskeutstyr har bare en ting på hodet, og det er så klart fisk! De sitter inne med timesvis på timesvis med erfaring, lange samtaler med andre fiskere, oppdateringer på utstyr og metoder og ikke minst lokal kunnskap. Måten jeg fisker på nå når jeg kommer til en ny plass er først å stikke innom en lokal fiskeutstyrsbutikk. Der spør jeg hvor jeg bør fiske, og vips så har jeg økt sjansene mine betraktelig. Internett foteller noen ganger også hvor man kan fiske... men ikke alltid med nok informasjon til at man kan føle seg trygg på at fisken er i nærheten. Fisken har tross alt finner og svømmer og flytter på seg, så at det var fisk en plass i 2009... vel... du skjønner bildet.

så da er utstyr og fiskeplass på plass! så var det tålmodigheten og oppbygging av erfaring, dette skjer bare ved time etter time, ved kast etter kast, ved fangst etter fangst....

Det høres ganske simpelt ut, men veien til å komme til å ha en ide om hvordan det skal gjøres har vert mye bruk av internett, og i den tid har jeg opparbeidet meg en del favoritter mtp sider og informasjon. noe jeg kunne tenke meg å dele med andre:

inndelingen ser slik ut:

Fiske:

Nyttig info

fiskeknuter

Fishing knots

fiskersiden sin knuteoversikt

Fra fiskeridirektoratet

Artsportalen for rødlistede arter

Youfish for god underholdning og noen teknikker

the rig wallet for diverse rigger/takler

Flere knuter

flere takler

Bergens jeger og fiskeforening for fisketurer

Butikk og utstyr:

Campelen i Bergen

fisketid

Skitt fiske

komplett fritid

Gjedda.no for fluer

Baardsen

J.Mikalsen

fiskeplasser:

Fiskekart for bergensområde

fiskekart Karmøy

Arealis for gode bunnforholdskart

fiskeridirektoratet kartverktøy

Kystverket sitt kartprogram

Så da kan man bla litt.

De store gjennombruddene som jeg ønsket at jeg hadde opplevd før enn det jeg gjorde, og som jeg vil anbefale andre å ta tak i med en gang er

1. gjør turen til en generell kosetur, primus og kokekaffe er saker!!! en brødskive med noe godt på gir større glede og bedre opplevelser. Nyt selve turen i tillegg til å nyte fisket.

2. spør folk, ikke alltid internett, mas deg innpå mennesker som skal på tur, det er mye lærdom i learning by doing som ikke kommer av svart hvitt på skjerm og i bøker

3. lag gode middager av fangsten om ikke catch and release utøves på fangsten. "sjømat" utgitt av "spektrum" har gitt mange fortreffelige måltider!

4. kaste seg med på takkel-kurs, fiske-kurs eller annet der mange interesserte samles, så får du noen fishing-buddies.

5. halvveis bosett deg i en fiskebutikk, det kommer alltid noen innom som skal ut på tur, og så kan man snakke om fiske og lignende temaer i timesvis....

6. lær deg å kunne bruke nærområdet, det er ofte muligheter i nærheten med lokale kjenstfolk som kan gi mye glede, og da slipper man all reisingen.

7. bli medlem av en forening som organiserer turer, her får man god hjelp og fiskeplasser lett tilgjengelig.

8. ikke lås deg på en metode og et sted. du øker kunnskap og erfaring ved å prøve forskjellige teknikker, taktikker, årstider og steder. sildesluk er kjekt, men jeg synest den er svært monoton over tiden. Det er mye glede i å være smartere enn fisken og få den til å hugge til på det du presenterer.

så da håper jeg de som i vår eller i sommer tok tak i fiskestang for første gang har fått litt inf om hvordan man kan, men ikke må begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fin lesning :)

Den erfaringen du hadde med Campelen på bryggen er det nok mange som deler med deg, de gutta kan virkelig fiske! Hyggelige er de også, til og med Hunter som er fra Bergen er hyggelig :cigar:

Når det gjelder rådene dine, går jeg personlig sterkt i mot punkt 1.

Mat på fisketur er noe prakk! Det er turdreper nummer 1. Har man med mat føler man seg før eller senere forpliktet til å spise den og har man ett hugg i løpet av en fisketur kan man banne på at det skjer mens man er litt for konsentrert om noe mattull.

Punkt 6 støtter jeg meg sterkt til, nærområdet er kjekt! Lav tidsforbruk og dermed store muligheter for å fordype seg i en plass, eller en art. Fiskeglede måles ikke i kg og selv har jeg blitt såpass glad i nærområdene at jeg kan sette en middels fisk herfra høyere enn en større fisk fått på langtur. Er man kjent et sted vet man gjerne etterhvert mye om hva som er bra for plassen og følelsen av å vite litt om hva som foregår er meget god, den følelsen får man (ihvertfall ikke jeg) ikke hvis man fisker en plass en gang eller to.

Lykke til videre i utviklingen som fisker :thumbsu:

Vi har alle masse å lære og mye er gjort hvis man har funnet ut noe om hvordan man lærer og hva man lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rådene dine, går jeg personlig sterkt i mot punkt 1.

Mat på fisketur er noe prakk! Det er turdreper nummer 1. Har man med mat føler man seg før eller senere forpliktet til å spise den og har man ett hugg i løpet av en fisketur kan man banne på at det skjer mens man er litt for konsentrert om noe mattull.

haha, ser for meg når man hugger tenna i brødskiva og at bjella på fisketuppen eller baitrunneren gir fra seg lyd. Idet man har fått tak i stangen er det dødt! det jeg derimot har oppdaget er at å ha mat tilgjengelig og alt inenfor håndsrekkevidde skal det mye til for at å lege fra seg brødskiven og ta på stanga er mer tid tapt enn det å strekke seg fra sittende/stående bort til stanga. jeg har derimot erfart at å tisse gir tap av fisk. har sprunget med snabelen ute og klemmende magemuskler bort til stanga som ørreten dro i og mistet fisk på den grunn. så da må kanskje og dobesøk ikke anbefales:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, ser for meg når man hugger tenna i brødskiva og at bjella på fisketuppen eller baitrunneren gir fra seg lyd. Idet man har fått tak i stangen er det dødt! det jeg derimot har oppdaget er at å ha mat tilgjengelig og alt inenfor håndsrekkevidde skal det mye til for at å lege fra seg brødskiven og ta på stanga er mer tid tapt enn det å strekke seg fra sittende/stående bort til stanga. jeg har derimot erfart at å tisse gir tap av fisk. har sprunget med snabelen ute og klemmende magemuskler bort til stanga som ørreten dro i og mistet fisk på den grunn. så da må kanskje og dobesøk ikke anbefales:)

Maten er nok, i likhet med tissing, mer opphav til kaos enn den direkte årsaken til at fisken mistes.

Kjøring av fisk med en bolle eller ei pølse i kjeften kan også bli noe plagsomt dersom det er fisk som krever litt tid, hvis man får tatt det ut av kjeften eventuelt bare har tatt fram maten og gjort den klar til spising er det, spesielt i båt, umulig å si noe om hvor den tar veien mens man tar inn fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at fisken biter når du sitter å fikler med termosen,spiser,snur deg for å pisse osv. har skjedd meg så mange ganger at jeg er overbevist om at det ikke er tilfeldig.Jeg mener dette her seriøst. Og noen ganger "vet" du at det kommer til å bite,mens det andre ganger føles helt håpløst og det blir blanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Dette her likte jeg :thumbsu: Her fant jeg mange artige og nyttige tips :cigar: Har jo fiska noen år, men regner meg fortsatt som nybegynner .. ;) Jeg har merka at å prate med folk i fiskeutstyrsbutikker er veldig lurt, i tilegg til folk som kjenner området. :) Takk for flott og interessant innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Selv følte jeg at jeg gikk den andre veien da jeg flyttet til Bergen. Fra å være en habil fisker som som regel fikk fisk der andre ikke fikk, og klokketro på min egen dyktighet, til å oppdage at jeg faktisk visste svært lite om fisking, og fremdeles gjør det...

Personlig synes jeg Campelen er oppskrytt. Noen forsofne tullinger med manipulerte bilder og ideer om ferskvannsfisk, og hvis du spør om noe kan du være sikker på at de ikke har det, og i tillegg må man hente kaffen selv av og til.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.