Gå til innhold
Fiskersiden

Feste til assistkrok på jigg/shad o.l.


BanJon
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke så glad i assistkroker som enten henger og slenger, eller om den må festes i selve jigg-kroppen ved å tré en av krokene på treblen inn i jiggen - siden jeg syns det ødelegger den naturlige aksjonen til jiggen. Så jeg testet litt ymse, blant annet mini-hårstrikk og den slags, men problemet er at stoffene i jigger løser opp strikk etter en liten stund. Dermed ble det å teste litt annet, og nå har jeg i det minste to løsninger som jeg syns er ok.

Folka i Savage Gear er jo glad i tilbakemeldinger, så jeg lagde en liten kollasj til de i dag :rolleyes:

Sandeel-modsmaller.jpg

Samt hvordan shads med assistkrok kan festes:

jigg1.jpg

jigg2.jpg

Fordelen med både bait elastic og loddetinn er at de begge løsner/ryker lett når fisken tar, og det er en rimelig måte å sikre assistkroken uten at jiggens naturlige aksjon blir påvirket.

Sånn, da har ikke jeg noe mer fornuftig å komme med på en stund :D

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint personlig ville jeg festa assist kroken på sand eelen enda lenger bak.. Sånn ca halvveis mellom hovedkrok og haletupp, kanskje til og med 3/4 i retning haletupp. Har dog aldri testet i praksis så mulig det dreper gangen i jiggen.

Blir alltid med tanken å modifisere jiggene for de få gangene jeg fisker med sånn redskap her i Drammensdistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker vanlig gummistrikk. løsner lett, men det viktigste i mine øyne er at strikket er så passe tykk at den ikke skjærer seg ned i jiggen. Har prøvd angstrikk i nøden. Under hogg så skar da agnstrikket seg ned over en cm i jiggen. Men alle har vel sin metode=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gummistrikken passer slik at den ikke må legges gang på gang over jiggen og blir så stram at det påvirker aksjonen på jiggen så funker det sikkert fint for mange. Jeg ble ikke fornøyd med det, men det er smak og behag. ;) Angstrikken skal forøvrig ikke legges stramt, kun noen runder som holder krok og fortom på plass, og så legger man et par "halvstikk" over til slutt.

Holmen: Dette er et av flere fortommer til Sandeelen, bytter etter behov/områder det skal fiskes over og hva slags arter som kan være der.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.