Gå til innhold
Fiskersiden

Popperen synker..


Gjest Fisker'n fra Eik
 Share

Recommended Posts

Gjest Fisker'n fra Eik

har bare såvidt prøvd popperfiske, men merket meg at frenzy popperen som jeg prøvde, sank sakte når jeg ikke sveivet/rykket.. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette? Jeg brukte en vanlig stålfortom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så er fortommet ditt for tungt for dette fisket (slik jeg har nevnt før he he). De minste poppere/walker synker/ligger altfor dypt i vannet ved bruk av standard gjeddefortom (som forøvrig er for korte og ganske så overkill hva dimensjon angår, men det er en annen diskusjon).

Jeg lager fortommer selv; kjøper ønsket wire, crimps osv. via eBay. Kan ikke huske å ha sett tynne gjeddefortom i vanlige butikker, men kanskje noen her har peil på om noen annonsører har noe på lur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel overhodet ingenting om popperen synker litt? Jeg har mer trua på det.

Næh, det gjør jo ingenting. Ellers hadde de ikke laget sub-walk modeller :D Men det er litt irriterende når de synker såpass kjapt at han ikke får brukt den som han vil, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Næh, det gjør jo ingenting. Ellers hadde de ikke laget sub-walk modeller :D Men det er litt irriterende når de synker såpass kjapt at han ikke får brukt den som han vil, vil jeg tro.

Hehe B) var det jeg mente.. jeg har jo ikke peiling, men vil tro at det er meninga at den skal plaske ikke bare plaske for så å synke ned igjen ;)'

Går det eventuelt ann å bruke tykk sene eller fluorcarbonfortom i stedet for stålfortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager fortommer selv; kjøper ønsket wire, crimps osv. via eBay. Kan ikke huske å ha sett tynne gjeddefortom i vanlige butikker, men kanskje noen her har peil på om noen annonsører har noe på lur?

På MX-Sport på Myren i Skien kjøpte jeg fortommer beregnet for fluefiske. Disse klipper man til ønsket lengde på, tvinner og brenner med lighter. Sitter dønn!

Koster en drøy hundrelapp, jeg har brukt masse, og har flere meter igjen.

Med denne vaieren er det veldig lett å lage fortommer tilpasset sluk/wobbler/etc, selv har jeg montert en vaier på hver wobbler jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MX-Sport på Myren i Skien kjøpte jeg fortommer beregnet for fluefiske. Disse klipper man til ønsket lengde på, tvinner og brenner med lighter. Sitter dønn!

Koster en drøy hundrelapp, jeg har brukt masse, og har flere meter igjen.

Med denne vaieren er det veldig lett å lage fortommer tilpasset sluk/wobbler/etc, selv har jeg montert en vaier på hver wobbler jeg har.

Toothy Critter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm ... Usikker på merke; kona kastet emballasjen. Men det er tynn vaier, belagt med plastikk.

Han hadde bare den ene typen, så han finner det nok hvis du spør om gjeddefortom til fluefiske.

Stemmer, da er det nok det merket. Det funker finfint, brukte det selv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MX-Sport på Myren i Skien kjøpte jeg fortommer beregnet for fluefiske. Disse klipper man til ønsket lengde på, tvinner og brenner med lighter. Sitter dønn!

Koster en drøy hundrelapp, jeg har brukt masse, og har flere meter igjen.

Med denne vaieren er det veldig lett å lage fortommer tilpasset sluk/wobbler/etc, selv har jeg montert en vaier på hver wobbler jeg har.

problemet med denne er at den fliser seg opp altfor raskt. Igjen, fluorkarbon til fluefiske er laaaangt bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken fiske har BFT Titan No-Kink wire.

Bruker den sjæl til lette poppere/walkere,funker som fy!

Relativt dyr, men så varer jo titan som regel ganske lenge.

Men kjøp isåfall IKKE de ferdige fortommene,de er det for tunge svivler/hemper på til lette overflateagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til walkere og poppere blir de stive standardfortommene for tunga ja, og særlig BFT`s i titan. Hempa og svirvelen drar med seg snuta på baitet ned. På popper trenger man heller ingen hengseleffekt, så i mange tilfeller kan man like gjerne bruke en fortom i FC. Savage Gear selger noen sånne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Til walkere og poppere blir de stive standardfortommene for tunga ja, og særlig BFT`s i titan. Hempa og svirvelen drar med seg snuta på baitet ned. På popper trenger man heller ingen hengseleffekt, så i mange tilfeller kan man like gjerne bruke en fortom i FC. Savage Gear selger noen sånne.

Takk :thumbsup: Dropper nok den vanlige stålfortommen neste gang :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til walkere og poppere blir de stive standardfortommene for tunga ja, og særlig BFT`s i titan. Hempa og svirvelen drar med seg snuta på baitet ned. På popper trenger man heller ingen hengseleffekt, så i mange tilfeller kan man like gjerne bruke en fortom i FC. Savage Gear selger noen sånne.

Mener ikke de stive titanfortommene,men den tynne,knytbare typen. Wiren i seg selv er veldig tynn og ultralett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir visst ikke ferdig den diskusjonen her :thumbsup:

Hvis det er wire du ønsker å bruke, så kan jeg anbefale Fox Carboflex også. Du får de i 15 meters mini-ruller i ønsket .lb fra eBay for svært lite penger. Denne kan knytes, akkurat som f.eks. Toothy Critter, Tyger Leader og andre wire. Det følger også med en liten boks med crimps, som lett kan klemmes på plass med en helt vanlig tang som har litt flat "munn". Jeg har gått over til å crimpe, i rekkefølgen crimp-løkke-svivel-crosslock hempe. Det funker helt supert, og om man lager et langt fortom så tar det 2 minutter å klippe, og montere på nytt om en gjedde har gått berserk under landing og har laget krøll og flising på fortommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Blir visst ikke ferdig den diskusjonen her :thumbsup:

Hvis det er wire du ønsker å bruke, så kan jeg anbefale Fox Carboflex også. Du får de i 15 meters mini-ruller i ønsket .lb fra eBay for svært lite penger. Denne kan knytes, akkurat som f.eks. Toothy Critter, Tyger Leader og andre wire. Det følger også med en liten boks med crimps, som lett kan klemmes på plass med en helt vanlig tang som har litt flat "munn". Jeg har gått over til å crimpe, i rekkefølgen crimp-løkke-svivel-crosslock hempe. Det funker helt supert, og om man lager et langt fortom så tar det 2 minutter å klippe, og montere på nytt om en gjedde har gått berserk under landing og har laget krøll og flising på fortommet.

hehe :rofl: takk fro tips... sjekker først hva de har på butikkene i nærheten jeg.. Bare et spørsmål.. hvis jeg går for fluorcarbon, hvor tykt må det være for å tåle en skikkelig gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :thumbsup: takk fro tips... sjekker først hva de har på butikkene i nærheten jeg.. Bare et spørsmål.. hvis jeg går for fluorcarbon, hvor tykt må det være for å tåle en skikkelig gjedde?

Fluorcarbon blir aldrig "gjeddesikkert".Slik er det bare.Stort sett går det riktignok bra(tar mye gjedde som bifangst når vi fisker abbor),men ikke noe å satse på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt fluorkarbon lenge, og har ganske mange gjedder over 10kg som er landet trygt og godt på fluorkarbon. Å si at det ikke er safe stiller jeg meg meget kritisk til. Nå snakker vi ikke om .15 - 0.20mm tykkelse. Men min 0.40 og opp... Kjører alle mine fortommer på .60 - .90 tykkelse. Faktisk er det sjelden en gjedde tar knekken på fortomen. Som regel ryker den hvis krokene ikke gir etter når gummien eller baitet sitter godt i bånn. Videre har jeg bruk 0.35FC til abborfiske, ikke merket noe dårligere abborfiske (på aktivt fiske) og fortomen har sikret baitet om en (som regel) små gjedde biter på. Vaier, popperfiske og borre tror jeg er dårlig kombo. FC koster lite, kan knytes og er kjapt å bytte OM man skal fiske feks borre med popper og unngå å miste popperen til gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt fluorkarbon lenge, og har ganske mange gjedder over 10kg som er landet trygt og godt på fluorkarbon. Å si at det ikke er safe stiller jeg meg meget kritisk til. Nå snakker vi ikke om .15 - 0.20mm tykkelse. Men min 0.40 og opp... Kjører alle mine fortommer på .60 - .90 tykkelse. Faktisk er det sjelden en gjedde tar knekken på fortomen. Som regel ryker den hvis krokene ikke gir etter når gummien eller baitet sitter godt i bånn. Videre har jeg bruk 0.35FC til abborfiske, ikke merket noe dårligere abborfiske (på aktivt fiske) og fortomen har sikret baitet om en (som regel) små gjedde biter på. Vaier, popperfiske og borre tror jeg er dårlig kombo. FC koster lite, kan knytes og er kjapt å bytte OM man skal fiske feks borre med popper og unngå å miste popperen til gjedde.

Mange fordeler med fluorcarbon Remy,jeg er enig i det.Men å satse på dette de gangene man målrettet fisker etter stor gjedde tør jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fordeler med fluorcarbon Remy,jeg er enig i det.Men å satse på dette de gangene man målrettet fisker etter stor gjedde tør jeg rett og slett ikke.

Fordi? Er jo mange som sverger til FC som fisker aktiv utelukkende etter stor gjedde? Har aldri vært i tvil om å tørre å bruke det, har rett og slett aldri sett nevneverdig slitasje på fortomen etter en stor gjedde. En annen ting er at en 3 - 5kg gjedde som går bananas når det er varmere i vannet filer værre på fortomen enn en stor gjedde som tar det litt roligere, med tyngre og dypere drag. Prøv og bli overbevist :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.