Gå til innhold
Fiskersiden

Femundsmarka


Bjarne HS
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde min aller første tur til Femundsmarka i juni i år. Skal si det svarte til forventningene tross litt variabelt vær og temperatur. Turen ble også noe kortere enn jeg hadde sett for meg, men været er det lite å gjøre ved. Det er 160 mil (tur/retur) omtrent i bil for undertegnede å ture i Femundsmarka, men det er det virkelig verdt. Jeg må tilbake dit! Mye terreng og vann er ugjort. Kanskje allerede neste sommer, men i allefall om to år!

Jeg har skrevet en utførlig turrapport på bloggen min for de som er interessert i området.

Femundsmarka 2011

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Leste begge rapportene dine i går og det begynte å klø i både fiskehånda og turbeina med en gang! :D

Jeg hadde uansett tenkt meg på tur i slutten av august, da i Jotunheimen, men i går satt jeg meg ned og planla en tur i Femundsmarka i stede! :)

Ikke meningen å "kapre" tråden din, men her er sånn roughly turen jeg har planlagt fra 20-25. august:

http://www.gpsvisualizer.com/display/1343079604-16844-188.113.80.207.html (grønn/lys blå er samme dag/rute men måte deles pga 50 meter manglende sti i kartet til Mapsource :P)

Du nevner jo en hel haug av stedsnavn i dine 2 rapporter, men så vidt jeg kan se på kartet fra 2011 så var du også i delvis samme område?

Har du noen gode tips/erfaringer langs ruten jeg har planlagt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste begge rapportene dine i går og det begynte å klø i både fiskehånda og turbeina med en gang! :D

Jeg hadde uansett tenkt meg på tur i slutten av august, da i Jotunheimen, men i går satt jeg meg ned og planla en tur i Femundsmarka i stede! :)

Ikke meningen å "kapre" tråden din, men her er sånn roughly turen jeg har planlagt fra 20-25. august:

http://www.gpsvisual...113.80.207.html (grønn/lys blå er samme dag/rute men måte deles pga 50 meter manglende sti i kartet til Mapsource :P)

Du nevner jo en hel haug av stedsnavn i dine 2 rapporter, men så vidt jeg kan se på kartet fra 2011 så var du også i delvis samme område?

Har du noen gode tips/erfaringer langs ruten jeg har planlagt? :)

Heisann og takk for hyggelige tilbakemeldinger her i tråden, folkens! :)

Sven-Ove: I fjor hadde jeg en rundtur med start og stopp på Haugen. I år ble det en slags 8-talltur med start i Storvika (båttaxi) og stopp i Røoset. Du vil få mange fine opplevelser på ruta du har lagt opp til. Skulle jeg komme med noen tips så ville jeg ha startet på Haugen og tatt første natt på Røvolfjellet f.eks. ved Røvoltjønnan eller Abbortjønna/Skogtjønna (her kan man få stor ørret og røye!) og derfra ned mot der du har satt starten din (Røvollen turisthytte?). Ellers er jeg ikke så kjent nord for Røa. Er mer hvitfisk også på nordsida mener jeg (forsåvidt ikke noe galt i det). Jeg ser du på dag 1 vil passere Langeggtjønnan? Der er det ørret, om ikke så store da, men til maten får du vil jeg tro (har ikke vært der, men hørt/lest om det). Du går glipp av Revsjøen ser jeg og Styggsjøkoia, et klenodium i marka der. Du er ikke mange kilometrene unna så hvorfor ikke kikke innom der også ;)

God tur og skitt fiske!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven-Ove: I fjor hadde jeg en rundtur med start og stopp på Haugen. I år ble det en slags 8-talltur med start i Storvika (båttaxi) og stopp i Røoset. Du vil få mange fine opplevelser på ruta du har lagt opp til. Skulle jeg komme med noen tips så ville jeg ha startet på Haugen og tatt første natt på Røvolfjellet f.eks. ved Røvoltjønnan eller Abbortjønna/Skogtjønna (her kan man få stor ørret og røye!) og derfra ned mot der du har satt starten din (Røvollen turisthytte?). Ellers er jeg ikke så kjent nord for Røa. Er mer hvitfisk også på nordsida mener jeg (forsåvidt ikke noe galt i det). Jeg ser du på dag 1 vil passere Langeggtjønnan? Der er det ørret, om ikke så store da, men til maten får du vil jeg tro (har ikke vært der, men hørt/lest om det). Du går glipp av Revsjøen ser jeg og Styggsjøkoia, et klenodium i marka der. Du er ikke mange kilometrene unna så hvorfor ikke kikke innom der også ;)

Takk for innspill! :)

Tanken var å kjøre til Langen gjestegård (siden vi kommer kjørende nordfra) og ta båten der på morgenen første dag ned mot Røvollen (fikk ikke tegnet inn båtturen på kartet).

Planen er en rundtur som tar oss tilbake til bilen, og som ikke gir så alt for lange dagsmarsjer, siden det ikke er satt av tid til noen "hviledag" og det er jo ønskelig å få tid til å fiske litt også og ikke bare gå hele dagen. :)

Starter vi på Haugen så vil jo det forlenge turen med noen kilometer og siden ingen av oss er i toppform, så ser jeg for meg at 6-8 km pr dag i snitt er mer passelig for oss sånn at vi også har krefter til å fiske litt (samme gjelder forsåvidt om vi skal stikke innom Styggsjøkoia). ;) Et alternativ er selvsagt å starte på Haugen, men droppe turen rundt Muggsjøene og heller ta stien som går sør for disse. På den måten vil vel kanskje antall km bli omtrent det samme. Får vel se litt på det. :)

Med hvitfisk, mener du da abbor, gjedde og harr? Er jo helst ørret og røye jeg helst er på jakt etter, så kanskje en liten ruteendring ikke er så dumt likevel da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så er ørret og røye hakket bedre som matfisk, men for all del, abbor og harr er herlig turmat det også. Gjedde også forsåvidt, men den må ha litt mer smakstilsetning synes jeg for å virkelig bli god. Jeg anbefaler sterkt en liten ruteendring og heller starte fra Haugen. Er fin, grei sti derfra opp til Røvollfjellet og ikke minst sjans for fin fisk. Der oppe får man også fine utsyn i alle himmelretninger, men er det surt vær er det alltid surere der oppe enn nede ved Røa f.eks. Man bruker vel en time til to opp til største Røvolltjønna fra Haugen avh. av formen og som sagt grei og tydelig sti oppover. Ingen harde stigninger. Ved å starte fra Haugen vil du også få litt større variasjon i landskapstypene som finnes i Femundsmarka vil jeg mene. Fra Røvolltjønna er det vel en bitteliten time å gå ned til Nedre Roastens utos der brua går over.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.