Gå til innhold
Fiskersiden

Italia


espenbjorsvik
 Share

Recommended Posts

Befinner meg for tiden i Italia, nærmere bestemt Sesto Calende ved utløpet til Lago Maggiore.

Er hovedsaklig på ferie med familien, men har med fluestangen og tilbehør.

Lurer dermed på om noen har erfaringer fra dette vannet, eller elven som renner ut av den?

Er på jakt etter ørret, så hadde vært fint om noen viste om den fantes her, og hvilken fluer som kan brukes i jakten!

Har også hørt at fiskekort trengs. Noen som vet hvor jeg får tak i det, og hvor mye det koster?

Hilsen Espen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befinner meg for tiden i Italia, nærmere bestemt Sesto Calende ved utløpet til Lago Maggiore.

Er hovedsaklig på ferie med familien, men har med fluestangen og tilbehør.

Lurer dermed på om noen har erfaringer fra dette vannet, eller elven som renner ut av den?

Er på jakt etter ørret, så hadde vært fint om noen viste om den fantes her, og hvilken fluer som kan brukes i jakten!

Har også hørt at fiskekort trengs. Noen som vet hvor jeg får tak i det, og hvor mye det koster?

Hilsen Espen :)

Vel ut fra hva jeg kan lese meg til på nett så finnes følgende arter i Lago Maggiore:

abbor, gjedde, stam , lake , ål, laue, sik (Coregonus lavaretus), nebbsik (Coregonus oxyrhynchus), samt en slags stamsild (Alosa fallax lacustris).

Desverre kan jeg ikke finne ørret nevnt noe sted.

Edit:

Fant ut at det fiskes ørret i: Torrente San Barnardino

Engelsk Wikipedia mener seg å vite at det går an å fiske ørret i San Barnardino-elven

Ellers ser det ut til at mange andre vassdrag er sterkt forurenset av kvikksølv og DDT (sikkert også DDE :) ) og annet rask, så du bør vel høre med de lokale om du har tenkt å bruke fangsten som matfisk (det gjelder også Lago Maggiore og Ticino-elven som forøvrig renner ut i Po).

Det er jo mulig at Strona-elven i Strona-dalen (opp fra Omegna) også kan være noe?

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om at det blir en del problemer....

Må vist være 18 år for å fiske og ha fiskelisens utstedt av regionen (tar vist et bare dager).

Holder det ikke at jeg bare kjøper fiskekort for elven San Bernardino? Hvis ikke, kan jeg i så fall få fiskelisens for regionen på stedet?

Umulig å finne ut hva man skal, italienere snakker jo ikke engelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare en tur langs elven som renner ut av Lago Maggiore, grunnet kluss og enda mer kluss med tog tider og fergetider og alt mulig tull. Obseverte store mengder med småfisk, av ukjent art. Minnet om ørret yngel. Var en del større fisk som beitet langs land, men ingen som var interresert i fluen min. På vei tilbake fant vi en død fisk av ok størrelse. Et sted mellom 1 og 2 kg. Jeg kan fint lite om forskjellige arter, men den lignet på en karpe-fisk. Var flere av dette kaliberet som beitet langs land, så det ville vært gøyt å tatt på 4# stangen :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.