Gå til innhold
Fiskersiden

4-takter og dorgefart - hvor stor kan jeg ha?


ko-stens
 Share

Recommended Posts

Er i litt byttemodus om dagen. Har en gammel 15-foter med en gammel 50 hk 2-takter + 4 hk 4-takter som dorgemotor.

Har lyst på 4-takter på denne båten. Grubler da på en 40 eller 50 hk. Kan jeg klare å kjøre ned i dorgefart, altså fra ca 2 - 3 knop med en så stor motor, eller må jeg ha en liten en ved siden av?

Et annet alternativ er å bytte båt. Ser litt på Nor-Dan 18 og Rana 18 Cabin. Ser noen selges med 4-taktere inntil 70 - 80 hk. Får en de ned i dorgefart og?

Er jo ganske store motorer etter hvert. Sjanseløst med 2-takt i hvert fall! Men lite vits for meg å ha større 4-takter om jeg likevel må ha en liten en i tillegg. Håpet er å bare ha èn motor, men uten å miste farta på full gass og! Pose og smekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 4-taktere går forbausende jevnt selv på svært lave turtall, men det bør selvsagt være et visst samsvar mellom størrelsen/vekta på båten og størrelsen/antall HK/vekta på motoren også da. Et tips dersom man ikke får motoren til å gå sakte nok er bruk av drivanker, et eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall ingen problemer med 60 hk Mercury 4takt på Askeladden 475, på laveste turtall varierer farta rundt 2,2 til 2,6 knop (alt etter strøm og vind forhold)

Skal du dorge etter sjøørret, trenger du neppe noe saktere fart ihvertfall, når jeg dorger etter storsei og SØ med dyprigg bruker jeg å kjøre endel fortere (4-4,5 knop)og da må jeg øke turtallet opp til rundt 1150-1250 omdreininger.

Jeg tar selvsagt hensyn til hva jeg har i enden av snøret og til passer farta etter det, med apex og flasher kjører jeg aldri over 3 knop, hvis det ikke er mye medstraum.

Går du over fra 50hk to takt bør du nok vurdere 60hk firetakt, ettersom firetakterne generelt sett ikke greier å få samme løft og akselerasjon på båten som en totakt, toppfarten (når båten er kommet opp i plan) vil nok muligens bli noe høyere med 60 hk firetakt i forhold til den gamle 50hk.

Bedre løft og akselerasjon med en eventuell ny firetakt kan nok justeres med valg av propell (stålpropell), men generelt sett koster sånt mer enn det smaker på såpass små motorer.

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.