Gå til innhold
Fiskersiden

Pelamide i Grimstad


 Share

Recommended Posts

Nei, man kan sikkert lese det som at det ikke menes tunfisk som spesifikk art, men artikkelen blir ikke mer presis eller lesverdig av den grunn :)

Artikkelforfatteren benytter termen fisken, "Fisken er utrydningstruet og lever helst i vann som er langt varmere enn rundt norskekysten".

For at artikkelforfatter skal kunne benytte bestemt form på denne måten må det peke tilbake på en spesifikk art, ellers gir det ingen mening.

Hvis det i denne sammenhengen menes tunfisk generelt, følger at makrell også er utrydningstruet og bor i vann som er langt varmere enn norskekysten?

Jaja. Jeg er enig i at artikkelen ikke var uklanderlig.

Jeg kunne bare ikke se at det var galt å kalle pelamiden for en tunfisk. Jeg kunne fort kommet til å kalle en makrellstørje for tunfisk og ikke sett at jeg hadde gjort noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle reagerer på bagateler i journalistikken og ikke på at det nevnes at fisken er tatt med hendene ....Skulle gjerne ha vist hvordan den egentlig ble fanget (eller har jeg oversett noe?)

he he, ja det var påfallende. Ikke lett å fange en tunfisk i full vigør - uansett art - med bare hendene. Tolket vel dette kanskje som at fisken allerede var dønde, og bare svømte i svime rundt i overflaten? I så fall burde vel det kanskje medført at det hadde ringt noen bjeller angående fiskens kvalitet som mat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, ja det var påfallende. Ikke lett å fange en tunfisk i full vigør - uansett art - med bare hendene. Tolket vel dette kanskje som at fisken allerede var dønde, og bare svømte i svime rundt i overflaten? I så fall burde vel det kanskje medført at det hadde ringt noen bjeller angående fiskens kvalitet som mat...?

Sikkert fanget ut av garnet med bare hendene. Alt for at det skal høres skikkelig ekstraordinært ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle reagerer på bagateler i journalistikken og ikke på at det nevnes at fisken er tatt med hendene ....Skulle gjerne ha vist hvordan den egentlig ble fanget (eller har jeg oversett noe?)

Tenkte på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle reagerer på bagateler i journalistikken og ikke på at det nevnes at fisken er tatt med hendene ....Skulle gjerne ha vist hvordan den egentlig ble fanget (eller har jeg oversett noe?)

Hva er det som er så ekstraordinært med å ta en fisk med hendene, mtp at den ble tatt PÅ Hessnesøyene, ligger den på en øy er det vel ikke så vanskelig, tror til og med Cato Zahl skulle klart det.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, ja det var påfallende. Ikke lett å fange en tunfisk i full vigør - uansett art - med bare hendene. Tolket vel dette kanskje som at fisken allerede var dønde, og bare svømte i svime rundt i overflaten? I så fall burde vel det kanskje medført at det hadde ringt noen bjeller angående fiskens kvalitet som mat...?

- svigerfaren var jo yrkesfisker, og drevet med dette i 40 år og han kan jo alt... ;) tror jeg hadde latt være å spise den ja :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men fortsatt litt formuleringsfeil, som til og med jeg som spanjol la merke til. 1. var den tunnfisk , deretter korrigert til pelamide, for så å bli lagt inni i fryseren for å bli "sushi" ( for å bli til sushi skal det være) Flisespikeri, dog. Jeg skriver med betydelig flere formulerings feil, dog er ikke jeg journalist med norsk som morsmål <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.