Gå til innhold
Fiskersiden

Er det lettere å fiske om natta?


noob
 Share

Recommended Posts

Enig med Remy her.

Generellt ikke, men det kommer jo ann på hva du fisker etter. De største ørretene jeg har fått har tatt når det har vært omtrent på det mørkeste. Andre arter igjen er umulig å få etter mørkets frembrudd.

Kunne vært artig å høre hvilke fiskeslag folket har fått i ferskvann når det har vært helt mørkt, uten at det nødvendigvis har vært "svarte natta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Remy her.

Generellt ikke, men det kommer jo ann på hva du fisker etter. De største ørretene jeg har fått har tatt når det har vært omtrent på det mørkeste. Andre arter igjen er umulig å få etter mørkets frembrudd.

Kunne vært artig å høre hvilke fiskeslag folket har fått i ferskvann når det har vært helt mørkt, uten at det nødvendigvis har vært "svarte natta".

Karpe, suter, karuss, mort, brasme, flire, vederbuk, gjørs, ål, sørv, gjedde, ørret, røye, stam, steinsmett, laue, hork, abbor, ørekyte, harr, lake, trepigget stingsild.

Var de jeg kom på sånn i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Nattfiske etter sjøørret bør nevnes,da de store ørretene oftest er mindre påpasselig i stummende mørke.Ellers kan man si på generell basis at sjøørretfiske i elv oftest gir best resultat i døgnets mørke timer

Spennende fiske men ikke så greit om man er nybegynner .

Skumringstimen kan være en god tid å lure laksen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel så viktig som dagtid/kveldstid er å utnytte de andre spillereglene i naturen. Det er ingen hemmelighet at vannenes innløp fisker best på morgen/formiddag og likeledes utløp fisker best på sen ettermiddag/kveld/natt.

Vind og strømninger i vannet samler også fiskens driftende føde på spesielle plasser. Spesiellt om vinden har stått på over flere dager i en bestemt vindretning. Mitt beste råd er å begynne å følge med på vindretning i værmeldinga-hver dag!

Ellers er det bortimot umulig å gi noe fasitsvar på dag kontra natt. Vannenes beliggenhet,besøkshyppighet og andre omstendigheter som eksempelvis insektsklekkinger har for stor påvirkning til at man kan gi noe entydig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tråden kun omhandler fiske i ferskvann etter ikke anadrom fisk har jeg likevel gjentatte ganger opplevd at stor ferskvannsørret er lettere å lure i skumring/mørke.

Er vel ingen som er ute etter fasitsvar når det gjelder når det gjelder fisking.Da hadde fiskingen mistet mye av sjarmen og spenningen.

Tror man må gjøre sine erfaringer og ta vurderinger på grunnlag av disse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.