Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske i tropevarme


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok, jada er klar over det. Er antageligvis bare gammel fiskervrøvl jeg har hørt at hode er ca 10% da=)

Dette stemmer ganske nøyaktig - i de fleste tilfeller utjør hodet 10% av rund vekt. Men kveita varierer jo veldig mye i fasong og kondisjon og denne fisken hadde ekstremt stort hode.

Stort hau og lite vett - er det ikke det det heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et poeng av å veie kroppsdeler på en fisk jeg fikk. Et hellebarn i denne sammenhengen... Fisken var rund 50 kg blank, hodet 5 kg og innvoller 10 kg. Nettovekt 35 kg. Som Frank sier så gir kroppsfasong, ulik hodestørrelse og mulig vekt av innvoller variasjoner av forholdene 1:5 på involler 1:10 på hodet. En 154 kgs fisk tatt ifjor hadde 21 kg innvoller dvs 1:7. Fisken jeg fikk i helga oppfylte eller ikke tabellen idet den var 190 cm og innveid 95 kg etter bløgging og noe tørking iløpet av dagen. Tabellene blir retningsgivende men har altså feilmarginer inntil mulig 10%. Skal det være en fisk for historiebøker er det tryggest å veie. Anslaget om vekttillegg for bløgging og tørking er vanskelig, promille til prosent? Har hørt hva laksefiskere legger til men har glemt dette.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et poeng av å veie kroppsdeler på en fisk jeg fikk. Et hellebarn i denne sammenhengen... Fisken var rund 50 kg blank, hodet 5 kg og innvoller 10 kg. Nettovekt 35 kg. Som Frank sier så gir kroppsfasong, ulik hodestørrelse og mulig vekt av innvoller variasjoner av forholdene 1:5 på involler 1:10 på hodet. En 154 kgs fisk tatt ifjor hadde 21 kg innvoller dvs 1:7. Fisken jeg fikk i helga oppfylte eller ikke tabellen idet den var 190 cm og innveid 95 kg etter bløgging og noe tørking iløpet av dagen. Tabellene blir retningsgivende men har altså feilmarginer inntil mulig 10%. Skal det være en fisk for historiebøker er det tryggest å veie. Anslaget om vekttillegg for bløgging og tørking er vanskelig, promille til prosent? Har hørt hva laksefiskere legger til men har glemt dette.

Når vi er inne på vekt osv, er det noen som har en formening om hvor mye vekt en fisk kan tape iløpet av en dag? Ta feks. den fisken jeg fikk som lå hele dagen pluss at den var bløgget. Er det realistisk å tru at den kan tape 3-4kg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på vekt osv, er det noen som har en formening om hvor mye vekt en fisk kan tape iløpet av en dag? Ta feks. den fisken jeg fikk som lå hele dagen pluss at den var bløgget. Er det realistisk å tru at den kan tape 3-4kg ?

En fisk i den størrelsen har en viss blodmengde og det er vel ikke usannsynlig at den blør ut en 3-4 liter blod. Kanskje mer. Tror ikke fisken letner så mye pga tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står skrevet at torskens blodmengde tilsvarer 3-5% av kropssvekta, overført hit inntil 4 kg blod som minste estimat. Tror i motseting til Frank at det foregår en viss fordamping og vesketap fra en fisk som ligger på dekk hele dagen, hvor mye er usikkert, 1-2 kg kanskje? Fisken kan altså idet den den gikk på kroken vært nærmere 140 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så nøye for min del, 134,5 kg er jo en fantastisk vekt. Men, spørs om jeg ikke er ferdigfiska på kveite i år. Får teste etter ulke mens gutta fisker kveite :)

he he, så du begynner å bli blasert? ;)

men husk på at neste gang har du like stor sannsynlighet som de andre å få den store, ja etter statistikken å dømme har du jo tydeligvis større sjanse! :dribble: Men du synes kanskje du er i ferd med å bli i overkant "ufin" overfor de andre i og med at du tar alle de store? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, så du begynner å bli blasert? :)

men husk på at neste gang har du like stor sannsynlighet som de andre å få den store, ja etter statistikken å dømme har du jo tydeligvis større sjanse! ;) Men du synes kanskje du er i ferd med å bli i overkant "ufin" overfor de andre i og med at du tar alle de store? :dribble:

Tenkte mest på mine stakkars medfiskere. Jeg har fått 3 fine kveiter i år og kan leve lenge med de. Det som er halve spenninga med kveitefiske er at man aldri vet hvor stor de er når det først napper. Kan være alt fra 1kg til 200kg. Denne kveite her tok som om det var en liten fisk og det gikk 30 sekunder før jeg kjente tyngde i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis sånn at det er fortsatt like moro å få ei på 30kg selv om har pers på 135. Men det er jo veldig sporty av deg å satse på andre arter av hensyn til dine medfiskere :)

Og selv en pers på 135kg er fullt mulig å forbedre når man bor- og fisker i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.