Gå til innhold
Fiskersiden

En Nana etter nye arter - Regnlaue eller fjolleart?


Recommended Posts

Nana er på tur og har fått et knippe fisk han sendte bilde av. Er de minste her regnlaue, eller er det snakk om en mindre ettertraktet fisk i ung utgave?

erdetrettart2.jpg

Jeg syns de minste på matta der ligner veldig, men jeg er ikke geek nok til å avgjøre det ut ifra det bildet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana er på tur og har fått et knippe fisk han sendte bilde av. Er de minste her regnlaue, eller er det snakk om en mindre ettertraktet fisk i ung utgave?

erdetrettart2.jpg

Jeg syns de minste på matta der ligner veldig, men jeg er ikke geek nok til å avgjøre det ut ifra det bildet. :D

Er det sørv du tenkte på som en mindre ettertraktet fisk ? Synes det ligner sørv...

Finnes det forøvrig noe sted man kan slå opp på nett når man er usikker på hvilken art man har foran seg ?

Finnes det noe nettsted med bilder av yngel fra ulike arter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørv som er første hovedmistenkt, ja. Samtidig syns jeg de minste er litt lange i kroppen, men det kan jo være en variasjon fra vann til vann osv. Fiskipedia.no er forøvrig veldig detaljert og ålreit hva info, bilder osv pr. art angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørv som er første hovedmistenkt, ja. Samtidig syns jeg de minste er litt lange i kroppen, men det kan jo være en variasjon fra vann til vann osv. Fiskipedia.no er forøvrig veldig detaljert og ålreit hva info, bilder osv pr. art angår.

Har ikke både regnlaue og sørv splittet halefinne ? Arten på bildet ser ut som om den ikke har splittet finne,men hel halefinne.

Litt vansklig å si utfra et litt utydelig bilde.Kan det være en annen art ? Hverken regnlaue eller sørv ?

Hvilke andre arter finnes i dette vannet ?

Endret av Hvithaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana, første ting på lista til jul/bursdag eller noe sånt: Nytt kamera, og ta deg mer tid til å ta (macro)bilder av fisken fra forskjellige vinkler. :P

Tok meg friheten til å snu bildet av den som ligger "opp-ned" i hånda di:

erdetnyart.jpg

Jeg mener at dette er regnlaue, sammenlign den f.eks. med dette bildet (som forøvrig er fra Storfiskers Picasa-album - Fisker: Ståle Gismarvik) som dukker opp når man googler regnlaue:

Regnlaue.jpg

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvis bildene ble så dårlige, bortsett fra det første som ble tatt med mobilen.

Prøvde virkelig å få det greit.

Nana, første ting på lista til jul/bursdag eller noe sånt: Nytt kamera, og ta deg mer tid til å ta (macro)bilder av fisken fra forskjellige vinkler. :D

Tror ikke jeg orker å kjøpe mitt fjerde kamera på under 2 år.

Takk for hjelpen med bildene :P

Sitter med en mac akkurat nå og sliter "litt" med endel helt grunnleggende operasjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner det gode gamle kameraet mitt med film....

Det tok bedre bilder enn alle 3 digitale jeg har hatt.

Alt var mye bedre under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er at jeg må ha med meg bærbar PC på fisking neste gang, slik at jeg får sett på bildene før jeg drar hjem.

har du ikke visningskjerm på det digitale kameraet? Eller er oppløsningen på denne så dårlig at du ikke får noe reelt inntykk av hvordan bildet er blitt? For øvrig er det ikke helt enkelt å ta skarpe bilder av en fisk liggende i hånda. det krever en stø hånd og god dybdeskarphet, og det er jo ikke alltid så lett, enten fordi man selv har litt fiskeskjelve, men også fordi man gjerne tar bilder under dårlige lysforhold. Og blitz gjør ikke alltid saken noe bedre fordi man risikerer skarpe reflekser i blanke fiskeskjell. Selv med dyre kameraer må man gjerne prøve og feile litt før det blir tilfredsstillende kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visningsskjerm på det, men det holder i grunn bare til å avfeie de aller dårligste bildene, selv med den oppløsningen bildene vises i på FS ser de helt greie ut, jeg må klikke på dem for å se fullversjon for å se at det ikke er bra.

Dette med at det var vanskelig i hånda var grunnen til at jeg også tok mattebilde, men det ble jo bare verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snudde bildet er da regnlaue, kan ikke skjønne annet. Samtidig påberoper jeg meg ikke ekspertstatus, men jeg har da landet noe eksemplarer etter langdryge fighter på lett utstyr.

Lukter dog meget sørv av den andre.

Men klarer du å skille artene på samlebildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene "Påskenøtter" det her, Nana! Hvis jeg skal være førstemann til å hoppe uti det: De to fiskene lengst til høyre på matta = sørv? og de tre bakerste = regnlaue?

Det er egentlig kun basert på antagelser, pluss/minus det lille jeg syns kroppsfasongen på de skiller seg fra hverandre - ut ifra det jeg kan se fra det bildet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene "Påskenøtter" det her, Nana! Hvis jeg skal være førstemann til å hoppe uti det: De to fiskene lengst til høyre på matta = sørv? og de tre bakerste = regnlaue?

Det er egentlig kun basert på antagelser, pluss/minus det lille jeg syns kroppsfasongen på de skiller seg fra hverandre - ut ifra det jeg kan se fra det bildet. :thumbsup:

Det er sånn ca hva jeg selv heller mot..... jeg mener at det er minst to regnlauer og minst to sørv, den femte fisken er det største problembarnet..... (Altså fisken øverst til venstre på det sist publiserte samlebildet)

Irvin sendte sms og spurte hvor jeg ahdde fisket regnlaue, det kan muligens tas til inntekt for at han hade studert bildet og konkludert med regnlaue....

siden de ikke har fettfinne går de vel under "ufesk". Ingen grunn til å spekulere på art da...

Det finnes bare none få arter arter: krøkle, lagesild, sik, harr, edelfisk og ufesk.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn ca hva jeg selv heller mot..... jeg mener at det er minst to regnlauer og minst to sørv, den femte fisken er det største problembarnet..... (Altså fisken øverst til venstre på det sist publiserte samlebildet)

Støtter egentlig denne jeg, men bildene er ikke gode. (At du omtalte mitt 5 år gamle billigkamera som luksus sier vel sitt)

Det finnes bare none få arter arter: krøkle, lagesild, sik, harr, edelfisk og ufesk.

Nei, nei. To arter: Gildfisk og møkkafisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15072011144654edbea74bf9437c93e1835b26b3.JPG

Er dette bildet bedre?

Støtter egentlig denne jeg, men bildene er ikke gode. (At du omtalte mitt 5 år gamle billigkamera som luksus sier vel sitt)

Vel... jeg omtalte det som luksus, men så plutselig hva det sto på det og snakket deretter ikke mer om kameraet. Du har faktisk en eldre versjon av kameraet jeg byttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bildet bedre?

Bildet er bedre og viser definitivt en regnlaue. Merk f.eks sidelinja.

Vel... jeg omtalte det som luksus, men så plutselig hva det sto på det og snakket deretter ikke mer om kameraet. Du har faktisk en eldre versjon av kameraet jeg byttet ut.

Jada, men man må jo dra på litt for kjentfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går gjennom bildene av enkeltfisk, men sliter med å finne ut om det er 2 eller 3 ulike regnlauer jeg har fotografert.

Nå kan man kanskje si at om persen er 1.74 eller 2.31 ikke spiller store rollen, men det er nå moro å finne ut av det :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau... Det ble ihvertfall minst to regnlauer:

150720111459bd990c90552747a9aa71404d28cd.JPG

150720111458716316801a874c35affc377a9283.JPG

Jeg er litt usikker på om det nederste av disse to viser samme fisk som det forrige bildet jeg postet.. hvis det ikke er den samme fikk jeg 3 stk :thumbsup: jaja... dette har nå bare betydning for persen og siden jeg ikke tok bilder av fiskene på vekta spiller det vel liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.