Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport: Røyefiske på Island


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har nettopp vært på Island og satt pers på flue :)

7.Juli skulle jeg og min kompis med kallenavn Inko fiske røye for første gang. Vi skulle fiske i to elver med en guide med navn Eiki. Og det ble en fisketur jeg aldri glemmer..

Vi la oss klokken 23.00 etter alt fiskeutstyret var pakket. Stilte vekkerklokken til 06.30 og la oss ned får å sove. Men smart som jeg er hadde jeg glemt og stille klokken to timer og vi våknet da kl 04.30. Begynte å kle på oss utstyret før Inko så på klokken: Sigve, klokken er jo bare halv 5! Jeg tenkte: Nei, jeg tok på vekkerklokken halv 7 og svarte han: Morsom du! ``Bare se her`` svarte han.. Klokken var halv 5 så vi la oss på nytt. Det var ikke akuratt lett og sove når du begynte å tenke på hva som skulle skje senere. Halv 7 var vi våken på nytt, spiste frokost og stilte oss klar ute på gaten. Guide Eiki skulle hente oss klokken 07.00. Noen minutter forsinket ankom han i en stor 4hjulstrekker. Dette lovet bra!

5937095280_03825f1ddc.jpg

Bilen by SigveNA, on Flickr

Bilen til guide Eiki.

Vi hoppet inn i bilen og kjørte i rettning elvene. På veien stoppet vi og handlet litt sandwich og brus, så vi var klare for sterke tak! Våres største håp (som vi tenkte var umulig) var og bryte kilosgrensen. Når vi sa det rundt på fiskebutikker osv. var de litt i stuss og sa at vi måtte fiske lenge da ja.. hehe. Framme ved vannet kjapte vi oss ut av bilen, hoppet i vaderene og rigget stengene i en fei. Vi gikk bort til elv nr 1 og så tidlig en røye på ca. 400g var oppe med jevne mellomrom på andre siden! Fortom, fortomspiss og flue ble rigget fort med hjelp av Eiki, hehe. Han hjalp til med alt :P Jeg skulle prøve den fisken på andre siden og Inko gå i naboelven og prøve å spotte noen fisker. I denne elven var det klart vann så vi prøvde hele tiden å spotte fisken før vi begynte å kaste på den. Det gjorde det enda morsommere! Jeg prøvde et kast med black gnat fra motsatt side av fisken min innså at strømmen i midten var for hard til å få et fint flyt. Jeg byttet til en bitteliten kulehodenymfe og gikk på andre siden og kastet oppstrøms. Etter ca. 10min var det noe i andre enden som tok forsiktig i flua og tilslag ble gjort fykendefort! Første røya på flue! :P Røyene var veeeldig sterke og det ble en artig liten kamp.

5936539173_28965ce76f.jpg

første røya by SigveNA, on Flickr

Legg merke til den store halefinnen. 350g!

Et kast senere litt lenger ut i strømmen tok denne som var litt større:

5936541337_fd40133d3f.jpg

Røye 500g by SigveNA, on Flickr

Andre islandsfisken! ca 500g.

En kanonstart! Var egentlig fornøyd nå jeg, hehe. Inko sto litt lengere ned i elven og kastet ca. 2m ut for føtterene sine. Jeg ble med Eiki og han viste meg en av de hotteste spottene i denne elven. Og når vi kom ned dit sto 3 fisker og vaket konstant. Alle over halvkiloet :) Jeg krypte forsiktig oppstrøms, la meg bak en liten skråning med hodet over kantet og kastet med nymfe. en bitteliten larve. Etter mange flyt ble fiskene skremt litt lenger opp og kastene ble vanskeligere, men etter ca. 7min sugde noe forsiktig seg fast i enden og en morsom fight senere kunne jeg lande min 3 islandsfisk! En fin røye på ca. 600g. Da kom også Eiki og Inko ned til meg og Inko hadde mistet en som var mest sansynelig over 1kg. Herregud, vi har fisket harr på 600g før og nå fisker vi røye på 1kg. Dette var feeeettt!! :dribble: Vi forsatte nedover og Eiki fant et fint sted til Inko og viste han litt tips der. Så ble jeg med videre nedover og fant en vakende fisk på andre siden av elva, helt inntil land. De forsiktige vakene lurte meg og jeg trodde at det var en 300g. Jeg ploppet flua ca. 2m over fisken og plutselig var indikatoren under vann. Jadda! Eiki sa: ``Oh, it's nice! I like you guys! Han tok litt bilder imens jeg kjørte den.

5936544959_1e6814d40a.jpg

Meg og røye på 1kg by SigveNA, on Flickr

Eiki og Inko:5936549255_2f35dedd88.jpg

Elven by SigveNA, on Flickr

Vi var nå meget fornøyd med turer(hvertfall meg) og vi fisket oss tilbake til basecamp og fikk noen på ca. 300-500g på veien. Vi spiste lunsj og pakket sammen, får nå skulle vi til en elv med ikke så mye fisk, men større! :dribble: 15min senere var vi framme på parkeringsplassen ved vannet. ``Here is a nice spot guys`` sa Eiki og pekte under brua. Vi rigget raskt utstyret og Eiki og jeg gikk opp på brua for å prøve å spotte noen røyer. Og jeg får en liten overaskelse. På 1m dybde står to røyer på 1,5kg! Vi bestemte at Inko skulle prøve de og han gjorde seg klar. Men får han fikk kastet ble de skremt. Selv om han sto 15m fra de. De var veldig sky. ``We take them later`` sa Eiki. ``Yes, we do`` svarte vi. Jeg skulle få fiske i en liten renne på ca 2m og Inko skulle starte lenger ned. Eiki sa til meg hvor jeg skulle kaste og etter mange kast kjente jeg et lite napp i nymfen. Strammet opp og fighten startet. Etter en syk kamp(for meg og være) kunne jeg lande min fineste fisk noen sinne. En perfekt røye på 1,3kg :dribble: JADA!!

5937164830_0838b749cb.jpg

Char, 1,3kg by SigveNA, on Flickr

Hoho!

Vi gikk tilbake til bruen og jeg sneik meg opp på brua. Og der står en fisk på 1,5kg igjen! I vanskelig vind og på sky fisk fikk Inko en veldig vanskelig sjanse. Men på 3kastet så jeg at fisken gikk til siden og ropte``ja,ja,ja`` og Inko strammet opp og hans morsomste fight startet! Etter jeg hadde gjort håvejobben kunne han bryte jubelen lås. En nydelig røye på 1,5kg!

5937109032_2e8a5d9117.jpg

Inko, røye 1,5kg by SigveNA, on Flickr

http://www.flickr.com/photos/62167231@N05/5937109032/in/photostream/

5937111040_2072838e97.jpg

C&R røye 1,5kg by SigveNA, on Flickr

Oioioi, for en tur!

Vi pakket inn i bilen og kjørte hjem med et stort smil rundt munnen! I bilen fortalte Eiki at vi var litt uheldige med vinden på siste fiskeplass, vi kunne ha fått flere!

Eiki jobbet i et firma som heter Icelandflyfishing, de har hjemmeside. Annbefaler de på det sterkeste! Eiki var en utrolig guide som kjente plassene såå godt! Vi brukte for det meste nymfer og av og til to samtidig. De gikk mest i små kulehoder og Hareøre.

Dette kommer jeg ikke til å glemme! Aldri blitt så glad for en fisk :D

Jeg har følt det sånn at alle tror at det er veldig lett å få fisk på over 1kg overalt på Island, men sånn er det ikke. Du må ha en god guide eller lokalkunnskap. Vi fisket også i noen andre vann og fikk noen på opp til 750g!

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Takk folkens! Morsomt å lage rapport når det kommer noen tilbakemeldinger :thumbsup:

Må jo kommentere en bra rapport :( Synes forresten du er bedre til å posere med fisken foran kamera enn kompisen din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at eg ikkje har fått med meg denne flotte rapportasjen tidlegare, Sigve, men grattis med eventyropplevelser på vår nabo i vest. Det neste vert nok isrøye frå Grønland, kva er vell ein laks, eller fleire, mot dette fisket etter den vakraste skapningen blandt laksefisker! :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at eg ikkje har fått med meg denne flotte rapportasjen tidlegare, Sigve, men grattis med eventyropplevelser på vår nabo i vest. Det neste vert nok isrøye frå Grønland, kva er vell ein laks, eller fleire, mot dette fisket etter den vakraste skapningen blandt laksefisker! :hailfs:

Hehe, tenker meg at det blir det ja! Røya er utrooolig fin ja, det kan vell alle være enige om :)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens ;)

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.