Gå til innhold
Fiskersiden

Tunge tak.


Davidsen
 Share

Recommended Posts

De siste par årene har vi sett en del tunge under snorkling i en koselig bukt her ved Egersund. Følgelig har jeg selvsagt kastet bort noen netter her etter denne nattaktive markspiseren. Da jeg for noen dager siden igjen observerte to stykker på like mange kvadratrmeter, måtte jeg jo prøve igjen - noe jeg gjorde i natt.

Taktikken er forsåvidt grei - glidetackler, krok 4, GULP! børstemarkbit over kroken og et par gode meitemark på kroken. Kaste 2-3 meter over tangen til der sanden begynner. Og vente...

Sommernettene var byttet ut med relativt kraftig vind. Utover natten ble en del av denne erstattet med plaskregn. Agnsjekkene avslørte at krabbe og reker var ivrigere på agnet enn tungene...

Klokka nærmet seg 1 da jeg ser det er bevegelse på tuppen. Jeg lar fisken ta litt snøre, før jeg sveiver inn og gir tilslag. Noe spreller tungt imot. Jeg har jo fått en del ål mens jeg har fisket her, så jeg tenkte at det er et pent eksemplar av den arten. Men det er det ICKE!

img8879pr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jaggu er det rette sorten - det går faktisk an!

772 gram og 45 cm. YES!

Fisken var godt kroket, så den blir middag i dag. Noe som sikkert ikke blir dumt.

img8868c.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Art nr. 83 forøvrig.

GØY!

Endret av Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først denne tråden handlet om noe oralt, men flatfisk var det gitt :thumbsup:

Grattz, tøff den der.

Kansje en ny utfordring for meg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Eksklusiv fisk på alle måter, sjekket kiloprisen på en norsk nettside - den var 570,- pr. kg filét.

Dyrere enn Piggvar med andre ord, denne fikk jeg lyst på gitt :)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgelig har jeg selvsagt kastet bort noen netter her etter denne nattaktive markspiseren. Da jeg for noen dager siden igjen observerte to stykker på like mange kvadratrmeter, måtte jeg jo prøve igjen - noe jeg gjorde i natt.

Taktikken er forsåvidt grei - glidetackler, krok 4, GULP! børstemarkbit over kroken og et par gode meitemark på kroken.

Hvorfor er meitemark særlig godt egnet til tungefiske?

Hvilke andre agn egner seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er meitemark særlig godt egnet til tungefiske?

Hvilke andre agn egner seg? :)

Sandmark eller børstemark vil nok være nr.1 - men det er jo litt omstendelig å få tak i. Meitemark i kombinasjon med GULP! fungerer til andre markspisere, f.eks. rødspette og lomre - og tydligvis også tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en art som henger svært, svært høyt! Research med snorkel og svært presist fiske er nok veien å gå, og det er nettopp dette jeg selv har forsøkt på tidligere, uten å lykkes.

Det er slike rapporter som dette som gjør at jeg fortsatt leser FS-forumet. Dette var både lærerikt og inspirerende, rett og slett megacred herfra!

:goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.