Gå til innhold
Fiskersiden

Dybde - Kveite


tah
 Share

Recommended Posts

Jeg har søkt og lest litt rundt på forumet, og det høres ut som flere prøver seg på sandbunn på 10-50m dyp.

Holder kveita seg så grunt?

Er det når den beiter den holder seg så grunt, eller når som helst?

Evt. Spesielle årstider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt og lest litt rundt på forumet, og det høres ut som flere prøver seg på sandbunn på 10-50m dyp.

Holder kveita seg så grunt?

Er det når den beiter den holder seg så grunt, eller når som helst?

Evt. Spesielle årstider?

Skal du fiske med stang eller line? Uansett er det enklest og mest effektivt å fiske kveite på den dybden du sier. Utover høsten går gytekveita ned til større dybder og der bør den ikke fiskes på hvis bestanden skal bevares.

Hvor i landet er det du skal fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med stang eller line? Uansett er det enklest og mest effektivt å fiske kveite på den dybden du sier. Utover høsten går gytekveita ned til større dybder og der bør den ikke fiskes på hvis bestanden skal bevares.

Hvor i landet er det du skal fiske?

Det blir stang

På den siden tåkeferd linket til sto det at stor kveite var på 300m og dypere

Jeg har alltid tenkt dyper = større fisk, men bør kanskje prøve meg mer inne på grunt vann

Leste også en som hadde sett en 10kg kveite på bunn av der han fisket (ikke på ekkolodd), så det må jo være maks 10meter?

Jeg holder til i stavanger, lite kveite her, men får ikke om du ikke prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her i Nord-Norge fisker vi til tider svært grunt. Vi finner ofte kveita fra 5-10 meters dyp og kan da kikkefiske etter den, noe som er svært spennende. På sommer og høst (helt fram til jul) fisker vi som regel fra 10-30 meter. Jeg tror kveita ligger grunt både pga av næringstilgang - småsei, sil, mm - men også for å utnytte solvarme og bedre temperatur ettersom metabolismen går raskere.

Rundt juletider går gytefisken ut på djupta for å gyte og kommer opp igjen i mars/april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en plass det er 30meter.

Men det ser ut til å være fryktelig mye undervannsstrømmer.

Er det en aktuell plass for kveite? eller kan det bli "for mye"?

Tingen er det at jeg kommer aldri i "bunn".

Bruker 400g søkke, og så fort jeg kommer i bunn fyker lodded avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste måte å prøve seg etter kveita er på jevn bunn (sand) det bør heller ikke være for stort dyp rundt grunnene, etter det jeg har hørt liker ikke kveita krappe hyller

jevn sand bunn er ett problem her i stavanger, jevne plasser pleier å bli fullt av mud :P

var ute tidlig idag, har fisket på plasser jeg regner med er sandbunn (ut ifra kartdata).

ikke så mye som ett napp, bortsett fra en liten hvitting

Føler det blir litt feil når jeg sitter å fisker på sandbunn på 30meters dyp med en svær havstang :(

Men, er det der den skal holde seg, så prøver jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveiteplasser er = Plasser med mye strøm, renner, kupert bunn med grunntopper. Det at det er et stort dyp i nærheten ser jeg kun på som et pluss. Og når det kommer til bunnforhold så er det som regel ren sandbunn eller leopard bunn. Men , ingen regel uten unntak. Dypder alt fra 5 meter ned til 900 meter :D Men, som regel så finner vi kveitene på 10-45 meter. Dette er da kun mine vurderinger og det er dette jeg ser etter på en kveiteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en plass det er 30meter.

Men det ser ut til å være fryktelig mye undervannsstrømmer.

Er det en aktuell plass for kveite? eller kan det bli "for mye"?

Tingen er det at jeg kommer aldri i "bunn".

Bruker 400g søkke, og så fort jeg kommer i bunn fyker lodded avgårde.

Har du vurdert at det kan hende det er båten som fyker av gårde , og ikke loddet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig ikke da de gjerne legger seg på bunn og evt går opp og angriper ting som kommer over. Imidlertid har vi vel konstatert at 1,5+ knop er det vi fisker best på - dvs vi fisker bedre når agnet har litt fart. Ned mot 40 meter må vi nok opp i de store 650g baitheadene f.eks når farten blir 2 knop... Men det gir fisk da - men er mer slitsomt å fiske på da man må gi etter en del og så ta inn alt og slippe på nytt om ting blir hengende lengre og lengre bak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tah...

Her er et tips som jeg har fått om hvor det kan finnes kveite i Stavanger området.

"Det finnes bra med muligheter for Kveitefiske rundt Stavanger. I Byfjorden tas det store kveiter. Området mellom Kvitsøy, Mekjarvik og Fjøløy Fort er bra for kveite. Det er tatt kveite på over 200 kilo for ikke mange år siden, med det var på line"

Dette er kanskje litt lenger ute enn du normalt prøver deg, men det kan fort være verdt det. Norsk rekord for stangfisket kveite har en gang vært fra nord for Kvitsøy...

Sett deg ned med sjøkartet og se på bunnforhold. Hvis du sammenligner med det som Onkel Kim sier ovenfor - tror du vil finne dette spennende...

Ellers tas det endel kveite i Gandsfjorden, i området fra Vaulen til Lura. Du vil se at - igjen se på kartet - det her er en "sandhylle" som strekker seg hele veien mellom disse stedene. Dybde 20 - 50 meter.

Forsand / Lysefjorden er også kjent for endel kveite, men her har jeg lite å bidra med...

Ser frem til høre om du får kontakt med noe stort og flatt...

Lykke til!

Har selv prøvd litt på begge stedene uten kontakt, men det betyr ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 15fots åpen båt, så Kvitsøy er ganske uaktuelt ;P

Jeg har testet:

* i og rundt revingsgrunnen.

* Nær hidle (30meter sandbunn, 80meter sandbunn og 80meter sand/stein bunn)

* Diverse plasser i åmøyfjorden (20meter sand, 30meter sand, 50meter sand og 70meter sand)

* Nær guleskjær (20m sandbunn)

* øst for Vassøy (70m sandbunn)

* en hel hau med andre plasser som er bratt (lange/brosme plasser)

Eneste jeg har fått er 5langer på 1kg 1lange på 2kg, torsk på 2,6kg, mye uer... hvordan dem klarer å bite på 5/0 treble kroker vet jeg ikke :P

I dag tok jeg faktisk å satt en line for å se om jeg fant "kveita", 100krok ble satt på 30m dyp, skulle være sandbunn i området, men jeg tror ikke det var rare flekken.

Eneste jeg fikk var torsk og rødspett.

Mens jeg "ventet" på lina testa jeg gigant baithead på 50m sandbunn, så ut til å funka bra, men ble ikke noe annet enn en lange.

Det er status så langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.