Gå til innhold
Fiskersiden

Snellestørrelse


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Skal debutere som laksefisker i slutten av august i Drammenselva. Vi har en plass med ganske stri strøm og vi fisker med reke som kastes ut med 100g søkker. Stanga jeg har er med kastevekt opp til 80g, mener den bør holde... Men snelle må jeg utvilsomt ha. Har ingen over størrelse 4000.

Holder det med 6000 eller må jeg opp i 8000? Er baitrunnersneller noe poeng, eller er det greit nok med vanlig haspel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er kultiveringen dere skal fiske på. Husk å ta med nok søkker. Det er vrien bunn der, og det kan være lurt å ha med noen litt tyngre og noen litt lettere også om strømmen skulle ha endret seg. Uansett kan du glede deg. Spennende plass!

Det er to ting du bør tenke på når det gjelder valg av snelle. Det ene er at du får plass til en del sene. 200 meter 0.45 er passe, og det kan nok gå bra om du har plass til litt mindre på snella. (Men ikke noe særlig tynnere sene)

Det andre er at når du fisker drivende med søkke+reke kan det være aktuelt å gi et par meter ut kjapt innimellom for å holde bunnkontakten. Det er lett med en ambassadeur, og kanskje også med en baitrunnersnelle, men ikke så greit med en vanlig haspel - men det går.

Skal du fiske med folk som er kjente der går det nok bra. Hvis ikke bør du ta en tur dit før dere skal fiske for å se hvordan de andre fisker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe på meter for meter med baitrunnerfunksjonen er ikke å anbefaløe da det er en fin måte å lage tvinn på sena med...

Dobbel kvalitetssvivel kan hjelpa godt med det problemet, Espen, det er iallefall dei erfaringane eg har med haspel/multi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det Gabrielsen, det er plassen.

Har også med kjentmann som er erfaren fra plassen og vet at de vannligvis bruker multisneller. Problemet er som sagt at jeg syntes det ville være en dårlig ide å lære å kaste med multisnelle den helgen :hailfs:

200 meter med minimum 0,45 betyr vel 8000 snelle, om jeg ikke klinker til med 10000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vente til det nærmer seg for å se an vannstanden. Kan nok uansett være greit å bruke 0.45mm, men om det har blitt lavere vannføring kan du greie deg med mindre enn 200 meter snøre. Du kan jo høre med han kjentmannen hva han anbefaler.

De fleste laksene man får har jo ikke mer enn maks 100 meter ute uansett, men det hender man får bruk for alt snøre man har på snella og vel så det….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.