Gå til innhold
Fiskersiden

Backing?..


j-man
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er "helt grønn" når det gjelder fluefisking så jeg har noen spørsmål angående sneller og baking. Hva er poenget med backing? - Trenger man det? og hvor mye skal en sveive på?

Lurer også på hvilken fortom jeg trenger og hvor lang den skal være?

Hilsen en forvirra n00b ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Du sier ikke noe om hva slag fluefiske du tenker på. Men siden du lurer på om det er nødvendig så er det som regel det. Både for å fylle ut snella, både for å hindre minne på fluelina, og ha kjappere innsveiving, og for å kunne la en evnt stor fisk dra ut slik at du ikke ryker av. På laksefiske så kan man fort oppleve at 100meter backing går av i ett utras... Så backingen har to formål, primært å sikre at en stor fisk kan få gå litt ut på backingen, og for å fylle opp snella slik at fluelina fyller ut spolen. På lett ørret utstyr hodler det normalt med 50-100 meter. Laks så vil jeg ha ca 200meter med backing. Så ei fluesnelle skal være tilpasset klassifiseringen, eks Wf5 så skal du ha plass til en flueline i klasse 5 og eks 50-75 meter backing. På tygnre fiske med flue skal du ha plass til eks en skyteklump i flyt og skyteline og 200 meter backing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er når du får på drømmeørreten og den får tidenes utras, det ligger mye i navnet "backing". Du trenger backup snøre på snella di, da sena ikke er så lang. Ja, du trenger det av flere grunner men en av hovedgrunnene er den jeg har skrevet her. Du bør ha minimum 50 meter, men så mye som mulig er en god ting. Bare pass på at det ikke blir for trangt når du sveiver inn fluesnøret, så ikke det skraper bort i snella så det skader coatingen (det ytterste glatte laget på snøret).

Når det gjelder fortommer, så er dette en vitenskap i seg selv. Men kjøp ferdigtaperte fortommer, som du evt. skjøter på en ekstra spiss på, som er en meter eller så. Lengden for en nybegynner bør ikke være lengre en 1 1/2 til 2 ganger stangas lengde.

Her har du en oversikt på spisser:

dia. inch mm

0 X 0.011 0.2794

1 X 0.010 0.2540

2 X 0.009 0.2286

3 X 0.008 0.2032

4 X 0.007 0.1778

5 X 0.006 0.1524

6 X 0.005 0.1270

7 X 0.004 0.1016

8 X 0.003 0.0762

9 X 0.002 0.0508

10 X 0.001 0.0254

Når det gjelder spisstykkelse så bestemmer fluevalg mye av dette, samt fiskeforhold (vind, stille vann/elver, størrelse på fisk osv)

5X (0,15) er en grei standard og begynne med.

Hva skal du fiske, hvor og i hvilken klasse er stanga di?

Edit:

Så det hadde kommet et innlegg mens jeg skrev mitt. Men de utfyller hverandre ;)

Endret av thalvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.