Gå til innhold
Fiskersiden

Overhaling av haspelsnelle


danenersen
 Share

Recommended Posts

I går hadde jeg planlagt en fisketur, men Bergensommeren (les: regn) satte en stopper for det. Derfor satte jeg igang med et prosjekt jeg har tenkt på lenge, nemlig oppsmøring/service av haspelsneller. Det finnes mange steg-for-steg-beskrivelser av hvordan overhale multiplikatorer ute på nettet, men mindre for haspelsneller. Det er nesten umulig å finne noen gjennomganger for bestemte modeller, bare generelle tips. Derfor satt jeg meg ned med min billigste snelle i går, og ettersom det gikk overraskende bra tenkte jeg å lage en liten tråd om det her som forhåpentligvis kan hjelpe noen andre som har lyst til å ta en titt på snellene sine selv. Det ble en veldig lang og bildetung tråd, men jeg ville heller vise alt enn å utelatenoe,så dere får bare ha tålmodighet mens bildene laster.

Så i dag tok jeg fatt på en Shimano Twin Power 2500 FB, en snelle som har blitt brukt i to år nå uten noe annet enn å gi den en dråpe olje gjennom serviceskruen på siden (den lille plastskruen) en gang i blant.

Først, finn frem det du trenger av verktøy og smøremidler. Jeg brukte Daiwa sitt blå fett, Daiwa ReelOil og Cals bremsefett til smøring, lighterbensin til rensing og papir, klut, qtips og en gammel tannbørste til rensing. Husk en sprengskisse hvis du ikke har fotografisk minne eller er et finmekanisk geni.

IMAG0015.jpg

Av med spole og sveiv.

IMAG0016.jpg

Ut med bremseskiver og opp i lighterbensin for å fjerne fett.

IMAG0017.jpg

Imens smørte jeg opp sveiva med olje på alle beveglige deler.

IMAG0018.jpg

IMAG0019.jpg

Bremseskivene legges så til tørking før de blir satt inn med bremsefett og satt tilbake i spolen. Legg merke til at en av de tre bremseskivene i

metall har et "øre", denne skiven skal ligge i midten, og det er et spor i spolen som "øret" skal ligge i.

IMAG0020.jpg

IMAG0042.jpg

IMAG0043.jpg

Da er spolen ferdig, og rotoren nestemann på lista. Ta av den hakkete skiva som lager lyd til knarren, kulelageret og de andre skivene. Disse er bare tredd ned på akselen og kan dras rett av, men det er lettest og ta av en og en skive. Pass på rekekfølgen.

IMAG0021.jpg

Skru deretter ut den lille skruen som sikrer mutteren som holder rotoren på plass. Etter at mutteren er skrudd av er rotoren løs og kan løftes av.

IMAG0022.jpg

IMAG0023.jpg

Neste steg er bøylearmen og mekanismen som gjør at denne faller tilbake når man starter og sveive. Skru først av de to dekslene på hver side. Da kommer fjærmekanismen til syne.

IMAG0025.jpg

Skru deretter av selve bøylen fra rotoren. På siden med snøreføreren er det mange smådeler, og disse har en tendens til å sprette ut på grunn av at fjæren står spent, så vær forsiktig så du ikke mister noe. Som med de andre delene legges disse i lighterbensin for å fjerne gammelt fett og eventuelt metallspon fra slitasje.

IMAG0026.jpg

Neste steg er selve snøreføreren. På denne modellen sitter det et kulelager, mens det på en av snellene jeg overhalte i går satt snøreføreren bare over en plasikkforing. Også her er det mange små deler, så pass på rekkefølgen.

IMAG0031.jpg

Alle steder hvor det er beveglige deler får et tynt lag med fett, mens kulelagerene får olje.

IMAG0032.jpg

Selv om den gjennomgående hylsen hadde en "gaffel" på ene enden som passet inn i et spor, var det litt slingring. Jeg ventet derfor med å skru denne helt fast til etter jeg hadde montert bøylen tilbake på rotoren for å hindre at bøylen ble stående i spenn.

IMAG0033.jpg

Alle bevegelige deler smøres med fett og rotoren/snøreføreren/bøylen monteres sammen igjen.

IMAG0034.jpg

Fjærmekanismen som holder bøylen åpen og stengt kan være litt kinkig å få på plass. Jeg løste dette på følgende måte:

1: legg staget som slår over bøylen på plass.

2: Fest det lille staget som går ned i fjæren på plass i delen med snøreføreren.

3: Skru denne løst til rotoren (ikke fast, men bare så den henger fast).

4: Sett bøylen i lukket stilling, slik at det blir størst mulig rom for fjæren.

5: Komprimer fjæren og lirk den inn på plass før du strammer skruen som holder snøreføreren og bøylen fast til rotoren. Sjekk at det virker ved å åpne/lukke bøylen, men pass på at fjæren ikke spretter ut igjen.

IMAG0036.jpg

IMAG0038.jpg

Husk å stramme skruen til snøreføreren til slutt, ettersom jeg lot være å gjøre dette tidligere på grunn av slingring.

IMAG0040.jpg

Da skulle både spolen og rotoren være ferdig, og det er på tide å gå løs på selve drivverket.

IMAG0041.jpg

Rullelageret, det som fungerer som baksperre, sitter festet i tre skruer. De to siste skruene er for å åpne selve rullelageret, men det lot jeg være ettersom det så helt og rent ut og jeg ikke har hatt noen problemer med det.

IMAG0044.jpg

Husk at rullelageret IKKE skal smøres!

IMAG0062.jpg

Av med drev, foring, skive og kulelager. Deretter av med bakdeksel.

IMAG0045.jpg

IMAG0046.jpg

Det neste er å skru opp sidedekslet til selve huset på snella. Legg merke til at en av skruene er lenge enn de andre. Denne satt i det nederste hullet.

IMAG0048.jpg

Innmaten ser slik ut.

IMAG0049.jpg

Etter å ha løftet ut hovedrevet ser jeg at det er lite fett, spesielt på drevet som noen steder er helt tørt.

IMAG0050.jpg

IMAG0051.jpg

Det fettet som er i snella så rent ut, noe som tyder på lite slitasje, så istedet for å demontere videre renset jeg bare bort det jeg kunne av gammelt fett og satt det inn med nytt. Kulelagrene ble renset i lighterbensin og smørt opp med olje. Jeg monterte drevet som sitter rundt akselen før jeg skrudde sammen snellehuset for å sikre meg at det satt rett.

IMAG0053.jpg

IMAG0055.jpg

IMAG0056.jpg

Også innsiden av snellehuset fikk et tynt lag med fett for beskyttelse mot saltvann.

IMAG0058.jpg

Etter at snellehuset ble satt sammen ble kulelagret, en skive og foringen som rullelageret sitter på montert.

IMAG0060.jpg

Deretter var det rullelageret som skulle på plass igjen. Legg merke til den lille knotten på snella og sporet på undersiden av rullelageret som skal passe sammen. Det er denne som veksler mellom baksperre/fri. Det er viktig at disse passer sammen før du skrur til rullelageret til snellehuset.

IMAG0061.jpg

Dermed er selve snellehuset ferdig og det er bare å montere den sammen med rotoren og spolen. Ved siden av å smøre selve akselen, legger jeg på en god klatt med fett der akselen møter enden på drevet/mutteren som holdet rotoren på plass. Skulle det komme inn saltvann her går det nemlig rett inn i selve drivverket.

IMAG0067.jpg

På med knarrskiven, kulelager og foringsskiver før du setter på spolen.

IMAG0068.jpg

Og dermed er snella ferdig overhalt.

IMAG0069.jpg

Hele operasjonen tok rundt en time. Det kan virke skremmende og gjøre dette selv, men det er ikke så hokus pokus. Ta deg god til, bruk spengskisse, legg delene i den rekkefølgen du tar de av, og gjør deg ferdig med en og en ting.

Jeg tar gjerne imot tips om hva jeg eventuelt kunne gjort annerledes eller om jeg har gjort noe feil da dette bare er andre gang jeg prøver meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et project :)

All ære til deg som gidder dette, jeg har null tolmodighet til sånt, dessuten har jeg ikke fingre som er bygt for å putle med småting.

Ladden på forumet derimot har skrudd opp å fikset sneller for meg som har blitt fulle av sand osv.

Når jeg nå ser hvor mye arbeid som ligger bak en "rens" må jeg bare si TUSEN TAKK KJETIL :bow:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker, det er tråder som dette jeg har sporet opp via amerikanske forum for å finne steg-for-steg oversikt til diverse sneller. Hadde en runde på noen sneller litt tidligere i år, og tok for meg baitcaster-snella for et par uker siden.

204579_10150575027680263_541235262_18421367_2145759_o-1.jpg

Føles godt når man er ferdig, og man kan puste ut over at ingen deler mangler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall da veit jeg hvor jeg skal sende haspel snellene mine så jeg slipper ;)

Multi går tålig kjapt men haspel er seeegt.

Btw: knall bidrag!

Send de til Kjetil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger. Kjekt å bruke tid på sånt når folk setter pris på det!

:) Glimrende, mye tar du for timen på service??

For to dager siden hadde jeg aldri skrudd av noe mer på en snelle enn spolen og sveiva. Så å begynne å ta betalt for å ta service på andre sine sneller tror jeg ikke er noen god ide... Hvis jeg kjenner meg selv rett kommer jeg helt sikker til å ødelegge noe en gang, og da er det kjedelig hvis det er noen andres snelle. Har du Shimanosneller så anbefaler jeg å ta kontakt med Kenneth Herland, iallefall hvis du vet at noe er galt med snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bidrag :-)

Selv har jeg litt for mange og store tommeltotter til noen annet en daglig rengjøring og vedlikehold av snellene.

Ønsker også at ta vare på Elbe`s flotte tilbud i snelledoktor`n så mine sneller går fortsatt den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig ingen fare å smøre IAR (baksperre-) lageret med tyntflytende olje. Spesielt hvis man fisker i saltvann er dette lurt pga korrosjon.

Takk for tipset!

Hvor mye bremsefett skal man bruke på bremseskivene?

Hvis jeg har forstått det riktig skal bremseskivene på multiplikatorsneller være helt tørre (altså 0 fett), hvorfor er det ikke slik på haspelsneller også?

Bremseskivene i denne snella var satt inn med fett fra før av, så jeg bare renset de og satte inn med nytt fett. Har lest på flere forum (bl.a. alantani) at man skal smøre på bremsefett, for så å tørke det av igjen. Men da har det vært snakk om multiplikatorer med karbonskiver. Bremselamellene her var av filt, og det var ganske mye fett på de fra før av, så jeg satt de inn med samme mengde pluss litt til.

Hvorvidt man skal ha tørr eller smurt brems tror jeg kommer litt an på preferanser, men også på hvilken type bremseskiver det er. Kanskje ekspertene kan utdype dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men på multiplikator med stjernebrems kan du bruke rikelig med teflonfett (hvis karbonskiver/HT-100), uten å tørke av. Bremseskivene blir klemt så hardt sammen når du skrur til stjerna at det overflødige tyter ut. Og om det blir litt 'sticky' gjør det ingenting, du vil ikke merke det på en stjernebrems snelle, for skivene beveger seg ikke innbyrdes annet enn når trykket er høyt og fisken ruser. Skivene kan være tørre på en slik snelle, men det er best med fett pga fare for vanninntrengning og hakkete brems/korrosjon.

På en leverdrag snelle er det litt annerledes, spesielt hvis den skal kastes med. På en slik snelle sitter karbonskiva fast på spolen, og du vil ikke ha en karbonskive full av overflødig fett når spolen akseleres opp til høye hastigheter. Dessuten kan man vel risikere at masse overflødig fett kan binde spolen litt ved nedslipp når man fisker vertikalt. Tror dog dette problemet er lite hvis man fisker med tunge jigger og pilker B) Bremsen kan være tørr her også, men majoriteten av produsentene anbefaler smøring pga fare for korrosjon/vanninntrenging. Et unntak her som jeg kommer på i farta er Shimanos TLD 1-speed serie, som har en kanvas-skive som ikke skal smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.