Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor biter ikke fisken?


Cmi
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Jeg, brodern og noen kompiser har nå "kastet" bort uttallige timer på vannet i båt, på jakt etter fisk, hovedsaklig gjedde, men også ellers det som

bite vil... Vi bruker en 16 fots rib, med 40hk totakter. Vi har opp til tre strenger ute omgangen, med diverse kroker, vi bruker mest wobblere. Hittil har

det gått mest i Rapala wobblere, i fargene rød/hvit, orange/hvit, gjedde imitasjon, diverse storm har vi også prøvd, vi har vært ute nesten hver dag i et par uker

nå og vi sitter igjen med 3 gjedder, 3 abborer, 2 torsk (som ikke ga utslag på vekta engang, det er jeg sikker på), 3 makrell... Er det bare vi som ikke er skapt til og

fiske eller hva skjer?

Steder vi fisker er, Sandebukta, Fiskumvannet (Øvre Eiker, Buskerud) og Bergsjø (Modum, Buskerud).

Mvh

Christoffer

(PS: Ny her, hallo alle sammen :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan jeg ikke skjønne hvorfor dere ikke har fått fisk!! :huh: dere får bare prøve dere fram med forskjellige woblere da. Jeg har fått en del på conrad jointet 13 cm og conrad 17 cm i forskjellige farger men hvilke farger som er best varierer mye fra dag til dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan jeg ikke skjønne hvorfor dere ikke har fått fisk!! :huh: dere får bare prøve dere fram med forskjellige woblere da. Jeg har fått en del på conrad jointet 13 cm og conrad 17 cm i forskjellige farger men hvilke farger som er best varierer mye fra dag til dag

Det er akkurat det vi ikke skjønner heller, derfor jeg lurer i grunn, om det er noe vi gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dorge gjedde når sommeren er som varmest. Noen dager får jeg ingen gjedder, mens andre dager får jeg opp mot 20 stykk. Huggperiodene er ofte korte, så det gjelder å treffe dem på rett tid. Selv hadde jeg en teori om at morgenen var bra pga. litt kaldere temperatur, men alle de største gjeddene mine har jeg tatt mellom 12 og 17. Mine favoritt wobblere er Swim Wizz/beliver, Zalt og Rapala Super shad rap. Jeg fester ofte et 20 grams cigar søkke 70cm foran wobbleren(bruker 70cm fortom, så fester bare søkke mellom den og snøret). Dette får de fleste wobblere til å gå dypere, 4-6m synes jeg er en bra fiskedybde om sommeren.

Tenk deg ikke blind på hvilke wobblere du bruker og farger, tenk heller mer på hviken fart og dyp du presanterer wobbleren på. Det hjelper ikke om mora de i Bodø lager kjøttkaker til middag, hvis du er i Oslo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt på dette med fart... Opp mot 20stk ja, jeg har fått en eneste gjedde jeg, tilsammen har vi tre som har vært ute dratt opp 6 gjedder, på rundt 30-40 timer.. Jeg sitter igjen med en følelse av at motoren på båten skremmer all fisk jeg, men andre fisker jo med større motorer og får faktisk fisk, så det er vel bare en desperat tanke i desperate tider :P

Hittil har jeg fisket på mellom 1,8-2,4m dypt (tror jeg), det står det på boksen til de rapala`ene jeg har brukt at de går på det dypet hvertfall.. Jeg sliter med at jeg treffer bunn så inni gampen masse, begynner egentlig bli dritt lei og bare dra opp gress (og nei, vi fisker ikke veldig nærme land).

Hvor får man tak i Swim Wizz?

Endret av Cmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er wobbleren det står på her, treffer du i nærheten av fisken og den er i humør så tar den.

Har du sett denne? (http://www.eikern.no/Dybdekart_files/Dybder_Fiskumvannet.pdf)

Nå midt på varmeste sommern står fisken mye i ro på dype (kalde) plasser, prøv og oppsøke de. Dyptgående bombere (5-6 meter) fisket på 5+ meter vann bruker å kunne trigge sommersløve gjedder.

Eller bare vent til september og utover, da blir det mye mer liv i fisken.

Når det gjelder Sandebukta kan jeg bare anbefale rask dorging (3-4 knop) med wobblere som tåler høy fart. Et eksempel på en slik wobbler er Rapala X-rap. Både sjøørret, havabbor og horngjel bør være innenfor rekkevidde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut som et enkelt vann å dorge i da det er store områder som er veldig grunne. Etter min erfaring er gjedda veldig lunefull når det gjelder når den vil hugge, og det varierer fra dag til dag. Og hvilke wobblere som fanger mest varierer fra vann til vann. Der den spiser sik og mort vil den ha store wobblere og der den spiser krøkle etc vil den ha mindre, men er gjedda sulten tar den allt uansett størrelse. Gjedda har tatt både dypriggkula på 6kg og sideparavanene mine så det virker ikke som noe kan bli for stort. Store agn. med skrikende farger (spes. grønn/gul/orange) trigger gjedda til hugg.

Det jeg har hatt best fangst med er Rapala Husky SD farge, og Rapala Magnum FT farge Og da kan det ende slik.

Mitt tips er å bruke en gps til å holde riktig fart, 2.1-2.3knop mener jeg er perfekt fart.

Når det gjelder vannteperaturen så virker det som det ikke har all verden å si men den søker ned mot dypere deler av vannet, men det er for det meste i overflaten og grunnene den søker mat. Ekkolodd er en fin ting når en skal finne grunnområdene og marbakkene.

Fikk tre gjedder i overflata med 20 grader for et par dager siden. Jeg fisker kun i de lyse timene. Lengde bak båten kun 30-40meter.

En annen ting som er viktig er tålmodighet. Kjør med et par sikre wobblere og kjør.

Skitt fiske.

Endret av Femmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideparavaner vil nok øke fangstene dine siden vannet er grunt, disse er bra: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46594 Kjøp en til høyere side av båten og en til venstere, da får du wobblerene ca 20m til siden for båten og du dekker et område som er 40-50m bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert sideparavaner ja.

Nå blir båten solgt og mindre båt skal bli kjøpt inn, tror dette har vært et problem, at båten ikke greier gå sakte nok på laveste fart, dere snakker om alt fra 1-ca4knop, det kan jeg bare hoppe og drite i med denne båten, vil tro for stor hastighet får wobblerne til og gå unaturlig. Så det blir mindre båt og et brukbart ekkolodd, det er vel en fordel og ha ekkolodd, treffer vel fisken mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut et par drivanker eller 10litersbøtter med tau, så bremser det farten? Har du en gps kan du kjøre rundt 4kmt. Ikke sikkert du er så langt unna :)

Hva slags båt har du? Hva tenker du å kjøpe?

Når det gjelder fart er det fra 2-2,5knop som er mest vanllig. Spesiellt gjedda ville jeg ikke hatt for stor fart til. Ørret noe høyere, men 4 knop da er det ved høye temperaturer etter laks i sjøen kanskje.Og om en kjører for sakte har jeg erfart at fisken ikke biter også. Kjørte nesten to år på mjøsa uten å få fisk. Vi kjørte sikkert under 1,5kn. Jeg fikk være med en som fikk fisk, og kopierte det, og vips så satt fisken der :)

Jeg bruker ekkoloddet nesten kun til å få oversikt over bunnforhold, og lese av dybden så jeg ikke kjører dypriggloddet i bunnen.

Kan være kjekt å finne hvor stimene med byttefisken står også, men å fiske etter enkeltfiskene som man ser på loddet kan man bli frustrert av for de biter aldri :)

En annen ting med ekkoloddet er at du kan lese av temperaturen i vannoverflaten, og kan finne steder med temperaturforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut et par drivanker eller 10litersbøtter med tau, så bremser det farten? Har du en gps kan du kjøre rundt 4kmt. Ikke sikkert du er så langt unna :)

Hva slags båt har du? Hva tenker du å kjøpe?

Når det gjelder fart er det fra 2-2,5knop som er mest vanllig. Spesiellt gjedda ville jeg ikke hatt for stor fart til. Ørret noe høyere, men 4 knop da er det ved høye temperaturer etter laks i sjøen kanskje.Og om en kjører for sakte har jeg erfart at fisken ikke biter også. Kjørte nesten to år på mjøsa uten å få fisk. Vi kjørte sikkert under 1,5kn. Jeg fikk være med en som fikk fisk, og kopierte det, og vips så satt fisken der :)

Jeg bruker ekkoloddet nesten kun til å få oversikt over bunnforhold, og lese av dybden så jeg ikke kjører dypriggloddet i bunnen.

Kan være kjekt å finne hvor stimene med byttefisken står også, men å fiske etter enkeltfiskene som man ser på loddet kan man bli frustrert av for de biter aldri :)

En annen ting med ekkoloddet er at du kan lese av temperaturen i vannoverflaten, og kan finne steder med temperaturforskjeller.

Det er akkurat det med og ha kontroll over hvor fisken står, temperatur og dybde jeg skal ga ekkolodd til, ikke for og fiske etter enkelt fisk...

Båten er en 16 fots rib, med 40hk, toppfart på 40-50 knop, og denne har svært store problemer med og gå så sakte som 4-5 knop, siden det bare er totakter...

Det og være med noen som kan fiske ut hadde vært helt knall, vi prøver og få med oss noen, men ikke altid like lett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.