Gå til innhold
Fiskersiden

Snøretvinn under dorging med Strike Pro wobbler


PKG
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har problemer med snøretvinn under dorging med Strike Pro 10,5 cm wobbler. Bruker Sufix XL Strong 0,33 mm monofilament sene. Dorger med ca 15-20 sene ute, rundt 2-3 knop( anslag da jeg ikke har gps). Bruker palomarknuten rett på wobblerringen, uten splittring. Har tidligere prøvd Rapalaknuten uten at jeg synes det bedrer gangen på wobbleren, synes det er mer praktisk å knyte senen rett på wobbleren med palomarknuten. Har dette noe å si med hensyn til tvinn? Eller dorger jeg i feil fart? For sakte eller for fort?

Bruker kun èn treblekrok av typen Owner 41 størrelse 6, den er festet under buken på wobbleren. Kan fraværet av krok bak på wobbleren skape ubalanse slik at wobbleren snurrer?

På forhånd takk!

PKG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har problemer med snøretvinn under dorging med Strike Pro 10,5 cm wobbler. Bruker Sufix XL Strong 0,33 mm monofilament sene. Dorger med ca 15-20 sene ute, rundt 2-3 knop( anslag da jeg ikke har gps). Bruker palomarknuten rett på wobblerringen, uten splittring. Har tidligere prøvd Rapalaknuten uten at jeg synes det bedrer gangen på wobbleren, synes det er mer praktisk å knyte senen rett på wobbleren med palomarknuten. Har dette noe å si med hensyn til tvinn? Eller dorger jeg i feil fart? For sakte eller for fort?

Bruker kun èn treblekrok av typen Owner 41 størrelse 6, den er festet under buken på wobbleren. Kan fraværet av krok bak på wobbleren skape ubalanse slik at wobbleren snurrer?

På forhånd takk!

PKG :)

Hei!

Har dorget en del med Strike Pro'en du nvner, men aldri opplevd noe tvinn...

Jeg bruker somregel en svivel 1,5-3 meter forran wobblern,så dette tar nok unna en del tvinn ;)

Jeg pleier å bruke 0.40 mm. Sufix XL strong ned til svivelen og Vangen 0.35 mm. Fluorocarbon ned til wobblern alt ettersom hva jeg dorger etter.

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder på at wobbleren ikke går riktig, dem spinner. Du må justere den så den går rett. Bøy trådfestet foran forsiktig til siden med en tang til den går rett. Det er lite som skal til for at den forandrer gangen. Sjekk også at tråden til krokfestene er rette i forhold til kroppen.

Bruk rapalaknuten eller bruk en hurtig-lås beregnet på wobbler. En fast knute kan medvirke til at wobbleren går skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblere skal ikke tvinne snøret, så du bør sjekke gangen på wobbleren ved siden av båten i den farten du kjører i. Legger den seg på siden, eller går den rundt? Gjør den det så gjør som svenna skriver. Bøy øyet mot siden som vender opp (tror jeg det var)

Får du gress eller andre ting på kroken er det også vanlig at den spinner, og det kan være at den tvinner lett med bare en krok, men det er lett å teste ut :)

Jeg anbefaler ikke knuter rett i splittring, da kantene kan skade sena, kjør med en liten sluklås i steden. Skal du bruke rapalaknyten knyt rett i øyet, uten splittring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblere skal ikke tvinne snøret

Nåja, det är väl litt for enkelt påstand? Er väl enig i at en kjøpewobblere av plastikk ikke skall gjøre det. Men jag har noen knallgode håndlagde wobblere som driver og tar en loop i ny og ne. Har fått både laks og sjøørret på dem under dorging. Mener jag har fått/mistet laks på en loopende wobbler i elva og.

Jag bruker en metallplate med kullagersvivel forran den ene loope-fanten min når jag dorger. Kjøpte den på Campelen, men den er ganske enkel at lage själv hvis du har tillgang på litt verktyg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel å enkel fru blom.. Bør ikke være noe mer komplisert siden det var snakk om strike pro.

Vet om flere som bruker slike styreskjeer/finne, og en kan bruke slik fra markdrag, eller kjøpe. Men jeg mener det ikke er noe vits å bruke det på den type wobblere. Foran en tasmaner/apex eller agnfisken kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.