Gå til innhold
Fiskersiden

annet agn til ørreten?


roysen
 Share

Recommended Posts

man har joo flere typer mark og bruke da duggmark, hvitmark, lauvmark og såå den jeg liker og kalle tigermark, tigermarken er den med gul rompe og striper som også er den man stort sett får kjøpt i butikker. strandreker er også fine til sjøørretten viss de ikke er kokte. Hel småabbor, sørv eller hva slaks byttefisk den lever på i det vannet i riktig størelse. krepsehaler har også gitt litt fisk. klart og fått ørrett og sjøørret på ferske blåskjæl som ikke er kokte. sild, brisling og makrell er bra agn uansett. gresshopper har jeg også fått nooen ørretter på. Mauregg fra stokkmaur og rogn er også nooe vært og bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig fangst permagnar. Du satset vel ikke etter multe vel? He he. Har fått sø på mark som graves på badestranna,gøy på 9m toppknytt. Ellers så er jo tipset om å knyte en taustump til en barnålkvist,for så å ha den liggende under vann en flott å lettvint tilgang på naturlig agn. bare å riste kisten på land så har du strandreker,microfisker,småkrabbber o.s.v.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig fangst permagnar. Du satset vel ikke etter multe vel?

Dette var faktisk en målrettet fangst i ferskvann :-) Jeg så ørreten i vannet tidligere på dagen, og returnerte i skumringen for å teste flytebrød etter den. Den var ofte oppe i overflaten for å snappe insekter og "lukte" på annet som datt fra trærne. 45cm/980g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mark er jo definetivt det agnet som har landet mest ørret gjenom tidene, og det er det jo gode grunner til. Tilgjengelighet er en viktig grunn vil jeg tro, og så er den jo veldig grei å få til å sitte på en krok... Ellers vil vel ørret ta de fleste innsekt presantert på krok, men det er få som sitter så godt som marken.. Husker at vi brukte de hvite små sommerfuglene (møll) som det finne myriader av, på en sommer-eng, når vi gikk tom for mark i fjellet som liten.. Men de fleste naturlige alternativ er langt underlegne mark p.g.a tilgjengelighet, eller at de rett og slett sitter dårlig på krok.. Berkley har jo "gulp". Skal man på langtur, og er redd for at marken ikke skal overleve, er det jo en tanke å ta med noe slikt. Jeg har lite trua på variantene som skal ligne på mark, eller andre innsekt, da de er stive og "livløse". Desse tror jeg er mer designet for å "fange" fiskeren, enn fisken. Jeg ville heller satse på "deigen" man får i div. farger. Denne inbiller jeg meg avgir langt mer lukt. Har liten erfaring med bruken, men har fått pen fisk på "greiene".

Men fisker du med mark, og ikke får fisk, tror jeg ikke du finner et annet agn som løser problemene dine, da må du heller se om du kan finne en bedre fiskeplass, eller finpusse teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.