Gå til innhold
Fiskersiden

Vaderbukse, Zip eller ikke....?


Timmy
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe nye vadere og har lyst på vadere med glidelås, men..... Hvordan er dette etter flere års bruk?

Glidelåsen er uten tvil ett potensielt svaketspunkt.

Tenker spesielt på Vision Ikon Zip buksa.

Håper det er noen som kan gi tilbakemeldinger på om det er greit med zip eller ikke.

Ser at "Vesterålen" har spurt om ca det samme men jeg tillater meg og åpne en nesten lik tråd.

Så, spørsmålet er zip eller ikke, hva er deres erfaringer, og hvor mye/lenge har dere brukt buksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke er utstyrt så de kan pisse over kanten på vadebuksene er det sikkert et godt alternativ.... ;-)

Alternativt er da f.eks PAtagonia no å kikke på. De har et "snedig"" festesystem til selene. Selene er festet nede i livet i buksene og du kan kneppe fast buksene i oppdratt stilling på selene når du skal vade dypt eller det er kjølig og du ønsker buksene helt oppdratt. Til varme dager kan du løsne de fra selene og trekke toppen ned til livet slik at du i praksis har midjevadere. Suverent til de litt varmere dagene er det også så en får mer lufting. Jeg har hatt Patagonia som vadebukse de siste 9 årene og selv om jeg har testet noen andre modeller er det ikke aktuelt å bytte foreløpig. Et annet pluss er at de har alpakkaull (?) i vaffelmønster nede i neoprensokken, noe som isolerer bedre og gjør deg mindre klam på føttene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par år med glidelås vil jeg aldri ha noe annet. Utrolig praktisk og god lufting. Men kvaliteten på Vision buksene, i likhet med nesten alle andre vadebukser virker det som, er helt rævva. Kjøpte en før sesongen i fjor og den måtte byttes i år. Kjøpte en ny vision bukse i sommer og regner ikke med at den holder mer enn til utpå sesongen neste år. Grei pris, men jeg kan bare ikke fatte hvorfor det skal være så j... vanskelig å lage noe som holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Vision med glidelås har hold i 3 sesonger uten lekkasje, men siste 2 sesonger lite brukt i forhold til normalt. Hadde en liten lekkasje nå ist i Gaula nederst i glidelåsen, men mulig det blir tett bar ved litt bruk og smøring av glidelåsen. men merkbart tynnere enn eks mine Simms. Jeg ville ikke brukt å gå i de eks lang en elv med mye kratt eller over lenger strekker som man ofte gjør i Finnmark til eks. Bedre å rulle de sammen og ta de på topplokket i sekken. jeg har med påsveide sko, nettop pga enkelt heten. Så det tar et minutt å sette de på ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.