Gå til innhold
Fiskersiden

Oppfordring til fiskere på tunevannet


censuca
 Share

Recommended Posts

Hei jeg vill bare komme med en oppfordring til fiskere på Tunevannet

- Rydd opp søpla etter dere! Ingen liker og finne masse gamle rester etter engangsgrill og plastik til fiskerutstyr overalt.

- Sett tilbake den minste fisken.

Kom til tunevannet her om dagen. Da fant jeg rester etter det meste. Men det verste var at jeg fant 3-4 bittesmå abborer som bare lå der livløse. Hva er vitsen med og fiske så små abborer og bare la de ligge igjen på denne måten? <_<

Endret av censuca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk skal rydde opp søpla si er jeg enig i.

Men at folk skal sette tilbake den minste fisken? Sett tilbake den STØRSTE fisken!

Ja kan både være enig og uenig. Vis man drar en svær gjedde feks så er det ofte at man vill ta med seg den hjem :P

SMS @ Ja det var det første jeg tenkte når jeg fant dem. Men da kan man i hvertfall kaste de ut til fisken. Ikke la de ligge her på denne måten når man drar fra stedet

Endret av censuca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan både være enig og uenig. Vis man drar en svær gjedde feks så er det ofte at man vill ta med seg den hjem :P

SMS @ Ja det var det første jeg tenkte når jeg fant dem. Men da kan man i hvertfall kaste de ut til fisken. Ikke la de ligge her på denne måten når man drar fra stedet

blir for dumt, totalt unødvendig og ta liv av store gjedder, ta heller et bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir for dumt, totalt unødvendig og ta liv av store gjedder, ta heller et bilde!

Jeg sa aldri at jeg gjorde det. Jeg slipper som regel ut all fisk utenom abbor vis jeg er sulten :P

Men når det skal være sakt så er faktisk gjedde rimelig godt.

Uansett. Hold tunevannet ryddig

Endret av censuca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Skjønner at folk kan få lyst til å ta med en svær gjedde hjem.... jeg kunne likt å ha en diger gjedde på veggen hjemme f. eks...

PS: med dette mener jeg ikke at jeg dreper alle gjedder jeg får, snarere tvert i mot.. men jeg skjønner folk som kanskje får en rekordfisk, og vil ha den utstoppet eller lignende ;)

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk kan få lyst til å ta med en svær gjedde hjem.... jeg kunne likt å ha en diger gjedde på veggen hjemme f. eks...

PS: med dette mener jeg ikke at jeg dreper alle gjedder jeg får, snarere tvert i mot.. men jeg skjønner folk som kanskje får en rekordfisk, og vil ha den utstoppet eller lignende ;)

jeg synes man kan få mer glede av å fiske den opp igjen når den er enda større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

jeg synes man kan få mer glede av å fiske den opp igjen når den er enda større

Det er jeg enig i! :) Men jeg vet ikke om jeg hadde sluppet ut en gjedde på 15 kg f. eks.... fristende å ha en diger gjedde som trofè, synes jeg i hvertfall.

PS: fått noe mere stort på Akers i det siste?

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i! :) Men jeg vet ikke om jeg hadde sluppet ut en gjedde på 15 kg f. eks.... fristende å ha en diger gjedde som trofè, synes jeg i hvertfall.

PS: fått noe mere stort på Akers i det siste?

Hadde lett sluppet ut en gjedde på 15kg, til og med om det hadde vært norgesrekord, anyday! men folk er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver desverre noe som har blitt mer regelen enn untaket hva gjelder lett tilgjengelige fiskeplasser på østlandet(sikkert resten av landet også). Jeg finner nesten alltid østeuropeiske ølbokser, engangsgrill med rester av småabbor og masse annet skrot. Klart jeg kommer over søppel fra nordmenn også, men det er mest fra fyllefester og ikke fiskere. Beste løsning på problemet er nok å dokumentere forsøppling, fjerne det selv og informere naturforvalterne i fylke, SNO og om du finner noen i kommunen som jobber med slikt. Får du liten respons, bruk lokalavisa og krev svar og handling(slik man får gjort ting i praksis).

Når jeg får litt mere fritid skal jeg gjøre disse tingene i min kommune, så får vi se hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite hint...

En sånn oppfordring er det liten vits i å poste her, her treffer du ikke målgruppen din.

Dessuten burde den vært skrevet på polsk, estisk, litauisk for at det skulle i det minste vært håp om forståelse... :P

Ja det er egentlig helt feil sted og skrive dette. Her inne er det jo folk som faktisk er opptatt av og ta vare på fisken/marka.

Du beskriver desverre noe som har blitt mer regelen enn untaket hva gjelder lett tilgjengelige fiskeplasser på østlandet(sikkert resten av landet også). Jeg finner nesten alltid østeuropeiske ølbokser, engangsgrill med rester av småabbor og masse annet skrot. Klart jeg kommer over søppel fra nordmenn også, men det er mest fra fyllefester og ikke fiskere. Beste løsning på problemet er nok å dokumentere forsøppling, fjerne det selv og informere naturforvalterne i fylke, SNO og om du finner noen i kommunen som jobber med slikt. Får du liten respons, bruk lokalavisa og krev svar og handling(slik man får gjort ting i praksis).

Når jeg får litt mere fritid skal jeg gjøre disse tingene i min kommune, så får vi se hva resultatet blir.

Ja er for det meste fyllefester virker det som. Engangsgriller, ølbokser og rester etter små fisk er det som går igjen visse steder.

Kan ikke forstå at det skall være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Bare et lite hint...

En sånn oppfordring er det liten vits i å poste her, her treffer du ikke målgruppen din.

Dessuten burde den vært skrevet på polsk, estisk, litauisk for at det skulle i det minste vært håp om forståelse... :P

Ja ha! Oss nordmenn er så flinke til å rydde opp etter oss. Vi er best i alt! Vi spiser ikke gjedde, slik skal det være. Helle verden spiser gjedde men ikke oss. Er dere klar over hvor godt gjedde eller gjørs er hvis det er tilberedt på en riktig måte? Det holder ikke bare å steke. På villmarksmessen i lillestrøm blir det servert gjeddekaker laget av store gjedder. Har Dere smakt det? Sannsynligvis NIET! Jeg har det og jeg elsket det.

Og når det gjelder ryddighet? Vi blir ikke lært opp til å rydde fra vi er små. Bare se på lekeplassene rundt skolene og barnehagene, det flyter søppel som litago kartonger, is og gotteriembalasje, halvspiste matpakker, små melkekartonger og ihjellsparkede fotballer. Sikkert de få polske barna som står for det... De fleste utenlandske ølboksene er gjennglemt av nordmenn, det kan jeg banne på! Har ikke du kjøpt utenlandsk øl på lastebilterminalen et eller annet sted? Tar du ikke 3, 4 kasser med deg hjem da du er i tyskland???

Uff... mit andre post... Nå blir jeg sikkert kasta ut...

KIM (Bor noen få meter fra i tunevannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ha! Oss nordmenn er så flinke til å rydde opp etter oss. Vi er best i alt! Vi spiser ikke gjedde, slik skal det være. Helle verden spiser gjedde men ikke oss. Er dere klar over hvor godt gjedde eller gjørs er hvis det er tilberedt på en riktig måte? Det holder ikke bare å steke. På villmarksmessen i lillestrøm blir det servert gjeddekaker laget av store gjedder. Har Dere smakt det? Sannsynligvis NIET! Jeg har det og jeg elsket det.

Og når det gjelder ryddighet? Vi blir ikke lært opp til å rydde fra vi er små. Bare se på lekeplassene rundt skolene og barnehagene, det flyter søppel som litago kartonger, is og gotteriembalasje, halvspiste matpakker, små melkekartonger og ihjellsparkede fotballer. Sikkert de få polske barna som står for det... De fleste utenlandske ølboksene er gjennglemt av nordmenn, det kan jeg banne på! Har ikke du kjøpt utenlandsk øl på lastebilterminalen et eller annet sted? Tar du ikke 3, 4 kasser med deg hjem da du er i tyskland???

Uff... mit andre post... Nå blir jeg

KIM (Bor noen få meter fra i tunevannet)

Gjedde og gjørs kan være kjempefin matfisk. Det er likevel flere grunner til ikke å bruke de store. Gammel rovfisk har akumulert store mengder miljøgifter, den er grovere i kjøttet, og gjør en veldig bra jobb der den er ved å spise småfisk. Vil opfordre deg og andre til å heller bruke mindre individ som mat. Dette av hensyn til helsa, vannkvalitet og oss andre sportsfiskere :).

Ellers er jeg enig i at folk bør skjerpe rydding, det burde være en selvfølgelighet, men er det tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hissig du var da Kim...

Du bor helt sikkert nærmere Tunevannet enn meg, men jeg har tilbrakt rimelig mange timer der de siste ca 30 årene....

Vet DU at om du i det hele tatt finner en restaurant med gjørs på menyen, så er det sannsynligvis den dyreste fiskeretten der?

Jeg har spist både gjedde og gjørs. Foliebakt gjørsfilet er ganske så godt.... Grillet gjørs likeså.

Når det gjelder STOR gjedde så stemmer det som blir skrevet over her, den er full av miljøgifter. Kvikksølv er en gjenganger.

Og når det gjelde uttalelsen min om nasjonalitet så baserer jeg det på bilskiltene, språket og diverse annet som jeg legger merke til...

Og forøvrig så drikker jeg ikke øl... :P

Endret av Milo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite hint...

En sånn oppfordring er det liten vits i å poste her, her treffer du ikke målgruppen din.

Dessuten burde den vært skrevet på polsk, estisk, litauisk for at det skulle i det minste vært håp om forståelse... :P

Her opp i Harstad er det storts ett norske fiskere som legger igjen dritt etter seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det maritim skrev over var helt på kornet. tror nok det er både en del nordmenn og en del østeuropere som søpler og griser. selv har dog jeg sett at "hjemmevannet mitt" har bitt betydelig mer tilgrisa etter at østeuropere i større grad blei invitert av mynighetene til å komme å jobbe her til lands. noe som også bekymrer meg er at østeuroperne ikke har fått med seg at storfisken er full av mijøgifter, moro for andre å fiske etter og ikke mint viktig for vannkvaliteten. jeg er stygt redd for at en stor del av storfisken i mange bynære vann og elver kan bli borte om noen år pga matauk. da blir det litt kjedeligere å være sportsfisker og ikke minst å bli sportsfisker for den oppvoksende slekt. jeg synes myndighetene nok en gang har forsømt seg grovt ved å ikke sette igang tiltak når utviklingen begynte å vise seg for en del år siden.. men det er jo lite å tjene i penger for myndighetene på detta kortsiktig, så da er det vel ikkes å rart at de sitter på henda sine.....

de kunne ihvertfall ha spandert noen skilt med opplysninger om vanlig atferd med søppel og satt opp et minste&maksmål og baglimit på alle fiskeartene i sjøen(minus de overbefolka bestandene selvfølgelig). at de skulle betalt noen for å være oppsyn ved alle vann(hvitfiskvann) er en utopi god som noen...

skulle gjerne hatt den type jobb sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sportsfiskere har en del å bidra med i form av dokumentasjon.Ta bilder av fiskere som kjører helt ned til vannkanten i Dynovika og fisker fra bildøra.Ta bilder av søpla.Ta bilde av fiskere som kverker Asp(rødlistet) osv.

Når man har samlet nok,kan man ta det med til lokalavisen osv.

Jeg tviler sterkt på at søpla stammer fra nordmenn som har vært på shopping i Riga,søpla dukker som regel opp der østeuropeere liker å fiske.

Dette er et problem som etterhvert har vokst seg stort på Østlandet.Det er også vanskelig å unngå å legge merke til hvordan endel østeuropeere behandler fisk(legger levende fisk i en bøtte med vann for å få "fersk fisk") kjekser fisk og setter ståsnøre osv.

Nordmenn som gjør dette har ingen unnskyldning.De burde ha fått med seg at dette ikke er ok.

Folk som ikke snakker norsk har naturligvis litt tyngre for å oppfatte dette,og da går det jo an å si ifra?

Til sist vil jeg oppfordre alle som sitter på et fint vann med en god bestand av fisk;IKKE del den på internett!

På sikt ødelegger du for deg selv.Vær selektiv med hvem du deler info med.

Forsikre deg om at de du deler plassen med er ordentlige sporstsfiskere som vet å behandle fisk på en grei måte ,og vet hvordan de skal etterlate fiskeplassen etter seg.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.