Gå til innhold
Fiskersiden

Lettsalting av fisk?


AreBare
 Share

Recommended Posts

Strålende. Da gjorde jeg det riktig.

Grattis med to flotte fisk! Er selv glad i "påstråla"(lettsalta) brosme, men er redd for at du rett og slett har fått alt for store fisk :). Har prøvd meg på 7kg,s fisk sjøl, og tenker at kilo'n til rundt tre, er en mer passende størelse til dette. Neste storbrøsme blir nok fiskekaker. Ser for meg litt hvitløk og basilikum ala' steibitkaker. Skulle du dra samme konklusjon som meg etter første prøvesmaking av de lettsalta storbrøsmene, er det sikkert bare å kverne i vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun lakesalting til lettsaltet/sprengt fisk.

Ved lakesalting brukes 550 - 600 gram salt til 5 liter vann. Den er ferdig etter 12-15 timer, men kan ligge opptil 1 1/2 døgn uten å bli for salt. Etter 2 døgn må den vannes ut noen timer i kaldt vann.

Ved å lakesalte så blir den lik hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med to flotte fisk! Er selv glad i "påstråla"(lettsalta) brosme, men er redd for at du rett og slett har fått alt for store fisk :). Har prøvd meg på 7kg,s fisk sjøl, og tenker at kilo'n til rundt tre, er en mer passende størelse til dette. Neste storbrøsme blir nok fiskekaker. Ser for meg litt hvitløk og basilikum ala' steibitkaker. Skulle du dra samme konklusjon som meg etter første prøvesmaking av de lettsalta storbrøsmene, er det sikkert bare å kverne i vei....

Ok. Saltet en av de, så da får tiden vise hvordan den smaker.

Får prøve å fiske noen mindre neste gang ;)

Bruker kun lakesalting til lettsaltet/sprengt fisk.

Ved lakesalting brukes 550 - 600 gram salt til 5 liter vann. Den er ferdig etter 12-15 timer, men kan ligge opptil 1 1/2 døgn uten å bli for salt. Etter 2 døgn må den vannes ut noen timer i kaldt vann.

Ved å lakesalte så blir den lik hver gang.

Tenkte lakesalting først, men var usikker på hvor sterk blanding jeg trengte. Måtte bare ta en avgjørelse før fisken ble dårlig ;)

Prøver lakesalting neste gang.

Koker du opp laken eller blander du den bare kaldt og venter til saltet er oppløst? Pleier å koke lake når jeg skal røye makrell, da grovt salt løser seg så seint opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kult. Blir helt sikkert tipp topp, venter spent på terningkast..

P.S brøsmeskinn er regnet som delikatesse i "de engere" kretser på indre nordvest-landet... så det er bare å kjøre på :)

Skinnet ja.. Svigermor er vestlending og hun sier de alltid spiste det før i tida. Selv er jeg litt skeptisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.