Gå til innhold
Fiskersiden

Gjersjøen i Oppegård kommune.


Simen Printz
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det går stor gjedde der, men her som i mange andre vann er det flere små mellom de store. Har tatt flere mellom 5-7 kilo, men snørrogførti smågjedder mellom de. Skal det alikevel satses, er båt et must hvis du skal ha sjans på å få dekka store nok områder. Ville begynt å tråle på kryss og tvers i vika inn mot ingierkollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei! Plukker opp tråden her igjen, i og med Gjersjøen er vel det enkleste og nærmeste fiskevannet jeg har... Bortsett fra Oslofjorden selvsagt..

Vedr gjeddefiske og evt bruk av motor i vannet så prøvde jeg å lese meg frem i Lovdata om det sto noe om bruk av motor i vannet. Og det gjør det ikke. jeg jeg tenkte høre med vann og avløp i Oppegård.

"Hei!

Har hørt rykter om gjedde av respektabel størrelse i Gjersjøen og i den forbindelse så er planene lagt for en fiske tur der. Spørsmålet mitt der om det er lov å bruke en liten el. motor i vannet på f.eks en kano eller liten pram. "
Og svaret jeg fikk var jo ikke akkurat svar på spørsmålet mitt....
"Hei,

Oppegård kommune satte på 70-tallet ut Gjørs i Gjersjøen. I likhet med Gjedde er dette en rovfisk som spiser bl.a. mort, og på denne måten holder bestanden nede. Erfaringsmessig vet man at mye mort medfører økt vekst av planteplankton og blågrønnalger, noe som er svært uheldig for Gjersjøen som drikkevannskilde på kort og lang sikt. Vannkvaliteten i Gjersjøen er betydelig forbedret siden 70-tallet, men det er mange faktorer som bl.a. klimaendringer og befolkningsvekst som gir grunn til bekymring.

Ut fra ovenstående ønsker ikke Oppegård kommune at det fiskes på rovfisk i Gjersjøen, og vi ber derfor om at du finner et annet vann å fiske i."

Dette endte da i at jeg tok en telefon til Follo Politi Distrikt for å få de riktige svarene på mitt spørsmål....

Og enden på visa er da at det ikke finnes noe regelverk for bruk av motor (bensin/diesel eller el.) i Gjersjøen. Gjersjøen er over 2km2 stor og faller derfor utenfor reglene som omhandler "Motorisert ferdsel i utmark.."

"Torvald Messingknapp" la riktig nok trykk på at Oppegård Kommune ikke ønsker bruk at spesielt bensin motor grunnet fare for søl da det er ett drikkevann.

Men for meg virker dette som ett spennende fiskevann som ikke er spesielt mye fisket i da "alle" stort sett fisker i fra land.. Jeg har foreløpig kun ett par abbor og 2 små gjedder i fangstregisteret mitt, men med kano og ekkolodd så har jakten kun begynt.

Jeg har så langt kun fisket i enden mot "Hjulet"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det forbud mot motor, uansett driftsform i Gjersjøen. Det finnes utvilsomt grov abbor og gjørs der.

Dybdekart finner du her:

http://www.dybdekart.no/Map/View/87

Ja, det er det jeg har hørt i alle år, (er oppvokst på Kolbotn) men Follo OPS snakket med kommunen før de ringte meg opp igjen. Og da er det det svarer jeg forholder meg til...

Kan vel hende jeg må få handlet meg en liten alu pram og en minn kota nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vannet er drikkevann kan det nok legges visse begrensninger i bruk av motor, uten at jeg vet om det faktisk er gjort. Og elmotor er jo et fint alternativ. Den største utfordringen med båt på Gjersjøen er vel kanskje å få satt den ut?

Når det gjelder svaret angående fiske etter rovfisk så er jo det håpløst. Ja, det er riktig at gjørs ble satt ut for å beite ned mort ute i de frie vannmasser, fordi morten spiste opp alt det algespisende dyreplanktonet, med store algeproblemer som resultat. Og gjørsen var en suksess i så henseende fra dag en. Men Gjersjøen har vært i tilsynelatende fin balanse i mange år nå, uten noe algeproblem å snakke om. Et sportsfiske etter rovfisk representerer ikke noe problem i forhold til dette.

Som det skrives tidligere i tråden er det ikke mye stor gjedde der, men en tett bestand av mellomstore gjedder; 2-4kg. Slik jeg ser det er nok gjørsen og abboren de mest interessante artene i Gjersjøen, begge arter oppnår god størrelse, det er tatt gjørs på 7+ og abbor på 2+ der. Men Gjersjøen er ikke noe enkelt vann. Bestanden av stor abbor er tynn, og man må regne med hard jobbing for hver kvalitetsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
21 timer siden, micimacko skrev:

To spørsmål; 1.hvor tror vi gjørsen gyter i Gjersjøen (jeg antar ved Slora og ved utløp, evt mellom Kantorodden og sjøens eneste holme) og 2.er det lake der (60m dypt!)? 

2.
Nei, det går ikke lake i Gjersjøen, dessverre.

Det var ørret der frem til ca 1950-tallet. Den har bukket under. Oppegård kommune vil ikke sette ut ørret på ny " for ikke å tilrettelegge for sportsfiske".

Gjersjoenorret2.png

Gjersjoenorret1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Får absolutt håpe at vi holder ørreten vekk fra denne sjøen, det er ingen mangel på ørretvann ellers i området. Jeg trives godt med status quo. :D

 

Ellers helt enig med NIVA, småmort dominerer sjøen, med endel gjedde som blir syltynn når den runder 4-5 kilo, endel brukbar abbor og selvfølgelig gjørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en og annen ørret vil naturligvis ikke kunne påvirke økosystemet i nevneverdig grad. Men den har jo ingenting i Gjersjøen å gjøre, like lite som abboren hører hjemme på Vestlandet. Og med tanke på den ubegripelige økningen i interesse fra et større publikum bare det kommer noen skarve ørreter i et vann (ubegripelig fordi dette er som å lete etter nåla i høystakken uansett), blir de problematiske sidene ved dette MYE større enn fordelene. Det som svømmer i Gjersjøen allerede i dag (2+ abbor og stor gjørs) har mye større appell enn noen skarve ørreter noen gang kan ha...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.