Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging/trolling etter laks... hjelp!


Kn3tten
 Share

Recommended Posts

Hei! smile.gif

Har nylig startet alvorlig med dorging etter laks. Etter å ha mistet den eneste laksen jeg har hatt på, rett ved siden av båten er jeg fast bestemt på at jeg skal få på en ny. Det jeg lurer på, er det noen flere regler man kan følge for fart? Har ikke peiling på hvor fort 3 knop er...

Så er det sluker osv... er det en dårlig ting å slenge på ett makrellhekle samtidig som jeg fisker med møresilda 40 g, eller har dette ingenting å si for laksen?

Kjøpte nettop en ganske stor wobbler, 15 cm elns...er dette noe å satse på i stedet for sluk?

Når jeg endelig får på en laks...skal den sveivest inn fort, og når den begynner å stritte i mot, la den gå? Eller skal den sveivest varsomt inn hele veien? Skal tilslaget når jeg tar opp stanga vere kraftig og konsist?

Jeg er alltid bekymret at fisken skal riste sluken av når den hopper og plasker i vannet rett ved siden av båten. Er dette sant? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette? Som å få tak i den så fort som mulig elns?

Tusen takk for alle svar!

Kennet smile.gif

Endret av Kn3tten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mobiltelefoner har i dag en eller annen form for GPS. Noen av disse kan vise deg fart i knop.

Gå for sluk eller wobbler du, hekla vil i de fleste tilfeller kun gi deg uønsket bifangst som sei og makrell.

Anbefaler Tomic wobblere.

Kjøring av laks er som fisker flest. La de gå endel på brems når de ruser ut og sveiv inn når de er klar for det....

Tilslag eller ikke,litt avhengig av senetype (nylon eller multifilament), men i de fleste tilfeller kroker laksen seg godt selv og tilslag er unødvendig.

Hvis laksen hopper og plasker mye helt nær båten har du ikke tømt den nok for krefter, løsne bremsen litt og la den slite seg litt mer ut før du prøver å lande fisken.

Stor båthåv er viktig!

Tvi-tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis laksen hopper og plasker mye helt nær båten har du ikke tømt den nok for krefter, løsne bremsen litt og la den slite seg litt mer ut før du prøver å lande fisken.

Stor båthåv er viktig!

Tvi-tvi

Enig med lystfisker, men ikke slipp ut nylon bare for at den skal gå ut, det viktigste er at du til en hver tid har nylon stram. Med en gang at laksen får slakke i snøret er du som regel kvitt den. Dropp multifilament/fireline når du dorger. Dette fordi den kan gi deg en uønsket bifangst av odder og grunner du dorger forbi. (nylon "svømmer" i større grad gjennom vannet etter båten mens fireline skjærer over svinger og du setter deg fast i den odden du dorger rundt.)

For å finne den ideele farten slipper du ut sluken nedenfor båtsiden og ser på gangen på sluken. Varier så farten til at sluken får en så lokkende gange at du nesten har lyst til å bite på selv. Da har du funnet riktig fart. Når du nå slipper ut ser du at stangtuppen rykker når du dorger (så lenge du har noenlunde myk stang). Om denne rykkingen slutter så har du enten feil fart eller så har du rask på kroken. Dropp av samme grunn makrelldorgen, den vil forstyrre gangen til sluken og hvordan stangtuppen svarer.

Personlig foretrekker jeg livelige sluker når jeg dorger etter laks, og gjerne store skjesluker.

Men det viktigste av alt når du driver med dette er TÅLMOD, og mye av det :D

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dropp multifilament/fireline når du dorger. Dette fordi den kan gi deg en uønsket bifangst av odder og grunner du dorger forbi. (nylon "svømmer" i større grad gjennom vannet etter båten mens fireline skjærer over svinger og du setter deg fast i den odden du dorger rundt.)"

multi skjærer nok bedre igjennom vannet enn mono. det er sant. men det er ikke så stor forskjell som du indikerer her. hvis du har fått odder og nes på kroken når du dorger, så har du kjørt for krappe svinger. og da ville du fått landfast uansett om du har multi eller mono på snella.

det at multi skjærer vannet litt bedre enn mono er bare en fordel, da wobbleren/sluken vil kunne gå dypere, man ser gangen bedre(ergo om det rask på kroken), man merker det minste lille napp og ikke minst blir krokingen med multi mye bedre enn med mono. pluss selvfølgelig at fighten er mye morsommere med multi.

har ikke dorga laks sjøl, men har dorga mye etter Sø, Ha, storørret og gjedde. så jeg drister meg til å prøve noen svar til trådstarter:

- tilslag burde man gjøre selv om fisken mange ganger kroker seg sjøl. sitter du med stanga i hånda så er jo saken grei. da rykker man til sånn passe. sitter stanga i en stangholder, så kan selvfølgelig ta den ut og gjøre tilslag. det funker ofte, mne noen ganger er man for seint ute. det som kanskje er sikrest er å gasse opp farta litt når det biter og så ta stanga ut av stangholder. forøvrig er jo ogsåkrokingen en av multisnørets fordeler iom at det er uten strekk.

- er man plaga med mye rask på kroken så kan det være lurt å putte på en såkalt "grønskefanger". nederst mot wobbleren/sluken har man en fortom på +- en meter. fortommen knytes i en virvel og denne fortommen knytes i hovedsnøret. før man fester fortommen i hovedsnøret, trer man innpå en liten bit gummislange og en treblekrok(det er viktig at gummislangen er kun er så stor at den akkurat kan tres over treblen. da sitter den best). så trer man gummislangen over skaftet på treblekroken og knyter hovedsnøret fast i virvelen på fortommen. (det kan være lurt å ha en liten perle i mellom "grønskefangern" og virvelen for å beskytte knuten.)

hvis man vil kan man sette en tubeflue på hovedsnøret foran "grønskefangern". da vil man kunne få fisk på denne å. dobbel sjanse altså. jeg har fått masse makrell og en del sei på rene "grønskefangere" med grønn og rød gummislange på treblen. jeg fant dette trikset i boka "båtfiske" av niels vestergaard(oversatt av c.bekkevold) og der sto det at det var fanget Sø på 4,5kg på tubeflue-grønskefanger.

- når gjelder fightinga av fisken er jo noe nevnt over. det viktigste tror jeg er å være rolig(ikke alltid lett når drømmefisken er på!) og fighte fisken på litt langt snøre. får man fisken kjapt inn til båten uten å tømme den for litt krefter er det større muligheter for å miste den enn hvis man lar den kjøre på litt lengre ute. noe å tenke på når man dorger(ihvertfall laks) er jo at man som oftest er et stykke utpå. og da er det jo mye vann for fisken å herje i uten at den sette snøret i noe. det er verre nærme båten hvor man har motor, håv og båtkjølen å file av sena på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg har ikke så mye peiling på snøretyper...det snøret jeg bruker og har brukt inntill nå, er det snøret som var på snella da jeg kjøpte den. Det er en havstang, så bruker den og det snøret både til pilking og dorging. Er vel standard snøre som på de fleste stenger...sånn gummiaktig. Så er ikke helt sikker på hva og hvor jeg ligger når det kommer til snøre ^^ Har jeg riktig type eller ikke?

Hva er anbefalt størrelse og tyngde på sluken? Jeg brukte en bronsefarget og rød møresild på 40 g når jeg fikk på den første laksen, burde jeg brukt noe lettere eller tyngre?

Jeg har bare en wobbler som er 17 cm lang, blir ikke denne svært stor?

De fleste mobiltelefoner har i dag en eller annen form for GPS. Noen av disse kan vise deg fart i knop. Gå for sluk eller wobbler du, hekla vil i de fleste tilfeller kun gi deg uønsket bifangst som sei og makrell. Anbefaler Tomic wobblere. Kjøring av laks er som fisker flest. La de gå endel på brems når de ruser ut og sveiv inn når de er klar for det.... Tilslag eller ikke,litt avhengig av senetype (nylon eller multifilament), men i de fleste tilfeller kroker laksen seg godt selv og tilslag er unødvendig. Hvis laksen hopper og plasker mye helt nær båten har du ikke tømt den nok for krefter, løsne bremsen litt og la den slite seg litt mer ut før du prøver å lande fisken. Stor båthåv er viktig! Tvi-tvi

Jeg har Iphone, har du noen ideer hvordan jeg kan måle knop? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

150.- for en app?! Den var ny... Er det noe å satse på? Har du den?

Nei, jeg har Lowrance i båten så det trenger jeg ikke. Jeg bare søkte på nettet. For Norgeskartet ser jeg det kun ligger 2 brukermeldinger, men sjekk f.eks Skandinavia Øst - der er det flere brukermeldinger. Det finnes sikkert andre, og sikkert gratis apps hvis det kun er fart du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

-Dorg heller for raskt enn for sakte. 3 knop er et greit utgangspunkt, litt som halvrask gange.

-Ville droppa alt som har med makrellhekle å gjøre. Er du ute alene og får på en vilter laks og ikke får inn makrellhekla har du oppskriften på katastrofe om laksen roter seg inn i den. Makrell kan du fiske når som helst ellers.

-15 cm vobbler er ikke for stort. Har du en sluk du har trua på må du gjerne bruke den, men rendyrkede trollingskjeer er aldri feil, ei heller Apex.

-At laksen hopper er ikke automatisk katastrofe, men om den slenger heftig på hodet vil en tung sluk lett kunne ristes løs. Det samme er ikke like kritisk om du bruker løvtynne dorgesluker eller Apex.

-Stanga du beskriver høres ut som ei skikkelig raje. Ville nok heller ha valgt noe mer egnet.

-Fisken avgjør ofte hvordan fighten utvikler seg. Jeg liker å kjøre fisken hardt og bestemt, men litt roligere inne ved båten til fisken er skikkelig kjørt. Forsøker man å lande fisken før kan den finne på mye rart, inkludert stikke under båten, inn i andre snører, snøret i propellen osv. Ren kløning fra fiskerens side er svært ofte grunnen til at storfisken mistes inne ved båten. Man må være forberedt på det meste. Det som ikke skal skje er at man ikke vet hva man skal gjøre. Fisken landes sikrest med en diger håv type ishockeymål med skaft. Med klepp skal man være svært sikker. Med hånda enda mer sikker og ikke alene i båten. Med for liten håv er stort sett utfallet gitt på forhånd. Man drar ikke på bjørnejakt med salonggevær! Smålaks opptil etpar kilo er noe heeeelt annet enn storlaks på tosifret antall kilo. Dette er fisk som kan ruse 3-400 meter i hogget. Sitter man der med 200 meter 0.30 på snella har man tapt på forhånd. Stor laks er ikke en fisk å leke med. Min største dorgelaks dro 250 meter i hogget og tok rundt 20 minutter å få i håven med hardt press på mono 0.40. Noe tynnere bør man ikke bruke dersom det er sjanse for stor fisk. Er det reell sjanse for storlaks der du fisker ville jeg faktisk ikke anbefalt deg å fiske alene dersom du ikke er svært rutinert og har et visst antall storfisk under beltet fra før. (innleggene dine kan tyde på at du fortsatt har et stykke igjen dit)

I motsatt fall ville jeg vurdert å begrense meg til kanskje bare en stang. Utover det ville jeg investert i denne filmen: http://www.trollingfiske.org/trolling/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=1

som vil gi deg mange tips, samt et innblikk i hva man kan forvente seg når det hogger en anstendig fisk.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.