Gå til innhold
Fiskersiden

Talica eller accurate?


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Kommer til å invistere i en ny snelle om en liten stund. Har tenkt på talica10 eller accurate boss bx400. Talica10 har max drag på 20 lbs og bx400 på 30 lbs. Vekten er nesten lik (18 oz og 20 oz). Burde jeg kanskje vurdere talica12? Har mulig tenkt å sette snella på en Vfox T-blade (250-350). Noen som forresten har erfaring med disse stengene? Hovedmålet er nok kveite og jeg bruker mest jigg (storm, cutbait osv). Vil ha en liten nett snelle med krefter nok.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har plenty med timer med begge sneller du nevner. Her er det close race..Velger idag Talica med knapp margin mest pga litt glattere mekanik. Virker litt mer finslepen. Bremsespaken med inn og utkobling er litt glattere. Denne brukes inntil flere hundre ganger i løpet av en dag og er en viktig faktor. Bremsene er blandt de beste på begge sneller. Begge med minimal oppstarts motstand, ingen hakking og fine progresive kurver på begge. Jeg hevder at Talica er litt bedre ergonimisk, lettere å sveive på pga utforming av handtak. Gearing og ratio er bra på begge, omkring 4:1. I enkelte situajsoner er det bra med høygir, eks når man må kjøre etter med båt eller fisken snur mot båten under jiggtrolling. Dette er et pluss med Talica. Talica 12 tror jeg er litt tyngre en Talica 10 og gir ikke annet enn litt mer snøre. Talica 10 tar inntil 300 meter 80 lb braid som er nok. At bremsen "bare" er spekket til 20 lb skal man ikke se så nøye på, dette er nok i massevis også til 100+ kveiter. Shimano har etablert system for service og vedlikehold her i Norge. Så Talica....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre gode synspunkter fra noen med erfaring. Takker! Talica10 har mer enn nok plass tydeligvis ja. Spørs om det ikke blir en slik da. Men du vil anbefale en to-speed talica da og ike singel speed? Er det forresten mulig å få venstrehåndssveiving på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjører med en talica 16 og bxnn 600 til kveitefiske. Begge snellene har kjørte 100+ kveite og jeg er meget imponert over begge snellene. Men, jeg syns at Talicaen har en smoothere brems en accuraten. Samt en litt bedre sveiv/handtak. Talicaen er 10/10 mens accuraten er 9/10. Pick your poison. Vedlikeholdsmessig er shimanoen overlegen mtp. den suverene servicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gamle modellen av Vfox 80-150g (haspel) ikke noe og utsette på kvaliteten her. Mye stang for pengene mener jeg.

Stanga har ein parabolisk action vilket gør det veldig behagelig og køre stor fisk.

Jeg hadde lett valgt Talica uten og ha noen erfaring med noen av snellene. Shimano er store med ett meget godt service apparat i ryggen over hele verden.

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter en lignende snelle, men trenger Venstresveiv, så da utgår vel Talicaen. Foreløpig har jeg kikka på Accurat og Avet. Ser jo at Acurat'en har sine fans her på sidene, men blir litt skeptisk når det poengteres at bremsen er bedre på talica'en, og at det virker som den trenger mye vedlikehold. Noen som vet noe om Aveten i forhold?

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Hafnor er vel i samme menighet. Jeg jobbet meg gjennom noen modeller Avet for tre år siden. Hva het de MJX, HJX hmmm? Ingen dårlige sneller og på det tidspunket ble de introdusert lokalt på kveitefronten gjennom tyskere på Torsvåg. De virket da noe grovmekanisk, grovt skårne sneller. Bremsen var tidvis ujevn og virket tørr. Alt annet liksom bare greit. Nå er det gått noen år siden og mulig verden er gått fremover også for Avet. Accurate fikk en ripe i lakken hos meg i sommer med feilmerket snelle, inngravert 4:1 men med 6:1 utveksling. Hvordan skjer det? Samme snelle hadde stygg tendens til binding, stor motstand i sveiva med pådrag av brems. Det viser at det finnes mandagssneller i hos de fleste produsenter. Kanskje med unntak av high end Shimano? Apropos sneller så er det værste jeg vet å åpne disse, pirke, plundre, smøre mm. Jeg liker at snella funker uten dette. Ihvertfall så lenge jeg eier denne...Hafnor virker bare å kjøpe sneller for nettopp å sitte å disikere disse :rofl: ...

Ellers så jeg et godt råd en plass. Sneller må fiskes et år minst under hardt og variert fiske før dommen felles. Først da kan man si noe sikkert om samlede egenskaper. Sånn sett er det tryggest å handle etablert og gjennomprøvd.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail til shimano angående venstrehåndssveiv, men har ikke fått noe svar. Var på havet idag og ble jammen usikker på om jeg liker best venstre eller høyre sveiving :huh: . Bruker venstre på haspel og på fluesnelle, men har alltid hatt høyre på multiplikator. Tror jeg må få prøvd hos noen som har en med høyresveiv. Noen i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe større problem at bytte vilken side man sveiver på synes jag. I alle fall ikke på havfiske o.l där man ikke driver og kaster. Første turerne der jag brukte høyresveiv føltes det som om sveiverørelsen var firkantet men det går seg til :)

LOL! samme sa kameraten min. Så rimelig skrekkelig ut når han sveivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter variable erfaringer med diverse andre sneller har jeg selv gått for en Talica 10 og den er antakelig på vei i posten snart.. har bra tro på at denne faktisk vil holde.

I tur og orden har disse snellene tatt kvelden for meg: Avet MXL 2-sp, Daiwa Saltist 40 LD 2-sp, Okuma Andros og Preywinder GDR 12. Helt utrolig altså. Og alle snellene er stelt svært pent med.

Accurate er forøvrig sneller jeg har svært lyst på, men det ble Talica denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.