Gå til innhold
Fiskersiden

Lasses fangstrapporter


LasseB
 Share

Recommended Posts

23. august 2011

Fikk til en kjapp kveldstur med pappa mens dama og mamma var ute og shoppa. Startet med å kroke en grei fisk som virket svært bra, men fikk ikke løftet den fra sandbunnen med feederstanga. Riggen røyk, og fisken var borte. Mistenker enten piggvar eller en pen slettvar. På tampen av turen dukker denne søte saken opp:

IMG_7211.jpg
Piggvar - min andre på østlandet, med 7 års mellomrom.

IMG_7208.jpg
Enkel rigg til allsidig aktivt bunnmeite - sildesluk, en senestump, litt perler og en passende krok - i dette tilfellet en Kamasan B950U 1/0.

Ellers en grei bunke rødspette og endel skrubbe.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Lenge sida forrige oppdatering her, smekk på pungen til meg for det. Har uansett blitt litt fisking her og og der, mest skrubbefiske i grunn. Har lett etter plasser som kan levere stor østlandsskrubbe, og så langt har en plass utmerket seg.

10. november 2011

Første testturen resulterte i tre landede skrubber - 890gr, 970gr og en uveid flating på rundt 800gr. Med andre ord - en flying start! :)

IMGP4565.jpg

November byr på et spennende fiske etter stor skrubbe, og jeg fant til slutt en plass som leverer noe mer enn halvkilos skrubber og småulker. Denne skrubba veide 890gr, og gav en forrykende fight. Relativt slunken. Er nok kilospotensiale på denne.

IMGP4562.jpg

Overrasket denne skrubba i full fart etter småreker og kutlinger Under fighten spyttet den ut en 10cm lang småtorsk! Sier mye om hvor glupske disse skrubbene er. Og vekta...? 970 gram med go'skrubbe!

17. november 2011

Har vært noen resultatløse skrubbeturer den siste uka, om man ser bort fra noen småskrubber og litt torsk. Det løsnet litt igjen i kveld med fem-seks skrubber på land - veide kun de to største: 820gr og 910gr.

IMGP4567.jpg

Fint kondisjonert vinterskrubbe på 910gr. Virker som om reker og enorme mengder med kutlinger får de store skrubbene til å trekke inn for å meske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin fisk. Skrubbene er grådige vesen, som gulper i seg det de får plass til i kjeften. Har fått de på alt fra tørrflue til agnstrømpe, og til og med 500 meter oppe i Matreelva, da på makk. Spennende å leite etter egne plasser, og herlig når de til og med leverer. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

4. mai 2012

I kveld dukket det opp en anledning til å prøve piggvaren for første gang i år. Testfiske på vestlandet tidligere i uka hadde gitt avkastning i form av flere piggvarer med største på 6-7hg, men hungeren etter stor flatfisk gir seg f... meg ikke.

Dro ned til den vanlige plassen, og rigget opp for piggvarmeite: en lang up-and-over av 15lb Amnesia, to 3/0 Sakuma Chinu i pennel og 50gr pærebly. Agnet var en lang makrellstrimmel som skulle få sveve over sandbunnen. De første kasta gir lite av seg - noen smånapp er alt. Prøver så godt jeg kan å spre kastene i vifteform i håp om at makrellstrimmelen skulle passere kjeften en sulten piggvar. En slettvar hadde heller ikke vært å forakte. På det ene kastet kjenner jeg et støt i stanga som definitivt ikke er rødspetteyngel, og når nappene går over i risting, setter jeg tilslaget. Det svarer i andre enden, og fisken skyter ut til siden. Tunge drag frister hjernen min til å håpe på piggvar, men det var det ikke. Fisken kommer til syne, og hjertet hopper over noen slag. Sikkert litt for mange, vil noen leger sikkert mene.

DSC05548.jpg

Slettvar, 1240gr - min andre totalt. Og ny art, faktisk - ettersom jeg fjernet den første fra artslista mi siden enkelte mente den manglet god nok dokumentasjon.

Digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.