Gå til innhold
Fiskersiden

Lasses fangstrapporter


LasseB
 Share

Recommended Posts

20. mai 2012

Har i lengre tid hatt planer om å teste en ny plass jeg har fått tips om, og med det været som var meldt i dag, borget det for en lang dag med niste og flatfiskmeite. Har som vanlig håp om både piggvar og slettvar i fleng, men trodde dette var for mye å be om her på østlandet. Plasserte det første kastet inn på grunna, og det nappet umiddelbart. Etter en fin fight på matchstanga kunne jeg lande en OK sjøørret på seks-sju hekto, som fikk friheten tilbake.

IMGP4683.jpg

Makrellstrimmelen ble for fristende for denne fint kondisjonerte sjøørreten.

Noen skrubber og mindre rødspetter senere, går det på en fisk med litt mer tyngde, og årets første østlandspiggvar kommer seilende over sandbunnen i det glassklare vannet. Ingen storfisk, for å si det greit.

IMGP4688.jpg

Aktivt fiske på grunt vann med lange rigger gav denne vakre piggvaren.

Fortsetter fisket på grunna, og en stor tobisstim har begynt å sirkulere foran steinknausen jeg står på. Observerer både sjøørret og tobis som gjør støt mot stimen, og til og med mindre skrubber gjør forsøk på å knipe en tobis eller to. Ignorerer etterhvert skuet foran meg, og sender nok et kast inn mot grunna. Det napper med en gang, og piggvar nummer to kommer på land.

IMGP4684.jpg

Litt perler og bling må til når man meiter flatfisk, spinnerbladet er et must på grunna når sola steiker!

Får en liten sjøørret til før det dør fullstendig ut. Ingenting fungerer, og hverken akkar, blekksprut, makrell eller reke vises interesse blant flate og runde fisker. Skifter derfor taktikk - hel brisling på en pennelrigga pulley inn på grunna. Kastene blir etterhvert mange, men til slutt får jeg lurt opp dagens tredje piggvar.

Havner til slutt på fire piggvarer, noen fløyfisk, en fin bunke skrubber og rødspetter, to sjøørreter, ei ulke, en mista horngjel og en solbrent rygg.

Definitivt en plass som skal testes videre - livet leker!

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Moro å se at piggvarsatsingen din gir resultater, Lasse. Når jeg er ferdig med å pusse opp hus så kan vi bytte en piggvarplass mot en knallbra ørekyteplass jeg vet om; er sikkert minst 70 ørekyter der. <4 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jaggu en tur i dag og, måtte bare bli ferdig på jobben først. Fint lite å melde, i grunn - selv om artene etterhvert ble noen; horngjel, rødspette, fløyfisk, skrubbe, sandflyndre, sjøørret (7-8hg), fjesing, ulke, knurr og årets første makreller. Kan ikke dra piggvar hver dag, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

05. juni 2012

En lengre tur med matchstanga i kveld etter specimenfjesing. Havna på sju-åtte stykker - deriblant en double - før skrubbene meldte seg. Gikk etterhvert lei av småfisk, så gikk over til en lang pulleyrigg med en 5/0 Kamasan B950U og en 15cm lang akkarstrimmel og kastet lenger ut i håp om noe flatt av size. Jeg napper riggen inn over sanddynene, og det napper ganske kjapt. Etter en frisk fight på rimelig lett utstyr kommer fisken til syne.

IMGP4733.jpg

Flat og rund, men piggete eller slett...?

IMGP4729.jpg

Jaggu var'n slett, gett!

IMGP4732.jpg

Slettvar, 735gr. Nummer to i år.

Etter at slettvaren er veid, knipset og satt ut igjen var det en lengre periode uten en skit, forsøker jeg noen kast inn på grunna i håp om at fisken har trukket grunnere utpå kvelden. Etter et kast henger riggen liksom litt fast i sandbunnen, og en fisk har tatt agnet og gått mot meg. Det betyr en ting; sjøørret.

IMGP4734.jpg

Sjøørret, snaue 800gr.

Hadde helst sett at denne fikk svømme videre, men kroken satt litt for langt ned i svelget til at den kom seg igjen. Den går uansett ikke til spille - tenker jeg røyklegger den i morgen.

Det ble den siste fisken på land, men det kunne fort blitt en til. På dagens lengste kast kroker jeg enda en slettvar, og den var svær. I det jeg bøyer meg frem for å lande den, løsner krokfestet i munnviken og jævelen seiler sakte ut på sanda igjen for å jakte tobis. Helvete, om jeg får lov til å si det.

Kort fortalt, godkjent kveldstur, selv om den siste slettvaren hadde redda vårsesongen min fullstendig. Fra nå av er det kun snakk om å bruke pennelrigger, for den slettvar-sniken er pokker så råtten i kjeften!

Edit; Glemte visst å nevne at piggvar nummer fem i år kom på land i går kveld, snaue halvkiloen bare.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. juni 2012

Nok en tur i kveld, den tredje i rekken denne uka. Som vanlig på jakt etter piggvar og slettvar, og nå er det slutt på småagn som trimma makrellfileter og 15-20cm akkarstrimler. I kveld kom enda to piggvarer fra barnehagen på land, i tillegg til en som datt av når jeg skulle løfte den opp med stanga - snaue 3hg på alle tre. Ble også noen fjesinger, to sjøørreter (630gr og 1075gr), ei sandflyndre (625gr) og to små knurr. Ble også en torsk på drøye to kilo, den gav noen rimelig spennende minutters fight frem til jeg så hva det var, gett. Den største sjøørreten er årsbeste for min del, enda jeg brukte drøye to måneder i våres på å jage den med sluk og dupp og brisling.

IMGP4748.jpg

Grei hakaørret tatt på bunnmeite med makrell. Tipper det er en av høstens superelskere som har feita seg opp igjen på brisling og tobis.

IMGP4741.jpg

Piggvar fra den lokale barnehagen. Alltid moro med piggvar på hjemmebane, selv om snittet på de sju piggvarene i år er et godt stykke under halvkiloen. Lyspunktene er likevel de to slettvarene.

IMGP4743.jpg

Piggvartryne.

Kjapt oppsummert så langt er jeg oppe i sju piggvarer (520gr som største) og to slettvar (1240gr som største) i år - i tillegg til flere som er mistet.

Edit: Begynner å lure på om piggvaren over er den første piggvaren jeg fikk på plassen for et år sida, ref. den hvite flekken rett over gjellelokket...

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det aller meste av flatfisken (piggvarene inkludert) er tatt på ganske grunt vann - helt opp mot 50cm dyp, mens slettvarene har stått på snaue 4-5m. Ørreten har likt seg på mellomdybden av disse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.